Vilken ras skulle passa oss?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Bubbs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 013
Sv: Vilken ras skulle passa oss?

Jag föreslår: En labrador efter DP linjer med föräldrar som ex används för bruksarbete eller tjänst. Det är den ultimata aktiva familjehunden!

(Ja jag är EXTREMT kräsen när jag väljer hund!! :))

För mig som inte är så insatt i Labradorernas värld, vad betyder DP?
Och hur i sjuttsingen vet man att man hittar en seriös uppfödare när man inte är insatt i rasen. För när man börjar är man ju inte det.

Och jag förstår dig, man ska vara kräsen när man väljer hund. :laugh:

För mig som inte är så insatt i Labradorernas värld, vad betyder DP?
Och hur i sjuttsingen vet man att man hittar en seriös uppfödare när man inte är insatt i rasen. För när man börjar är man ju inte det.

Och jag förstår dig, man ska vara kräsen när man väljer hund. :laugh:

Jag brukar lite enkelt förklara att det är ett mellanting mellan jaktlabbe och utställningslabbe. Jag tycker DP är så som en labbe ska se ut. Lite robust, men inte så stor/kraftig som utställningshundarna och som lätt kan hänga med på allt.

Det där var väl ändå att ta i. Lite för att försvara sin ras kanske ;)

Vadå ta i? Jag har träffat hundar av allehanda raser som är allergiska mot både det ena och det andra så om du påstår att RR är den enda ras som drabbas av allergier så är du nog fel ute.

Jag försvarar ingenting, jag är väl den första att medge att "min" ras har en del allergier (varför jag även skrev att jag importerat en och även kommer att importera en till - från friska linjer) och jag vill nog påstå att det till en relativt stor del beror på korkade uppfödare som avlar på både allergiska individer och sådana med allergiska syskon och dyl, och jag vill nog påstå att samma gäller de flesta raser.

Jag brukar lite enkelt förklara att det är ett mellanting mellan jaktlabbe och utställningslabbe. Jag tycker DP är så som en labbe ska se ut. Lite robust, men inte så stor/kraftig som utställningshundarna och som lätt kan hänga med på allt.

Okej, då förstår jag lite mer. ;)
Fin hund du har. Egen uppfödning?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 696
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 301
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 350
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V