Vilken ras skulle passa oss?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Bubbs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 013
B

Bubbs

Bor på landet i stort hus, 2 vuxna, 2 barn(4 och 2 år).
Hunden ska kunna följa med ut och rida.
Vill träna lydnad och viltspår eller eftersök.
Ska kunna vara lös på gården utan att sticka efter tex rådjur.
Ska inte vara långhårig.
Det är inte vår första hund, har tidigare haft en Rhodesian ridgeback.

Sv: Vilken ras skulle passa oss?

Labrador av jakttyp är fantastiskt trevliga hundar, och passar mycket bra till det du beskrev.

De är oftast mycket barnkära, lagom aktiva och funkar till nästan vad som helst. (Framförallt de tre sakerna du vill göra.)

Labrador av jakttyp är fantastiskt trevliga hundar, och passar mycket bra till det du beskrev.

De är oftast mycket barnkära, lagom aktiva och funkar till nästan vad som helst. (Framförallt de tre sakerna du vill göra.)

Jag håller med. :)

Annars kanske Jack Russell Terrier vore nåt? ^^
De är ju ganska små men otroligt aktiva och barnkära hundar (iaf de jag mött) som (ofta) älskar att leka och träna. :D

Är det inte lite motsägelsefullt att ha en hund att träna viltspår men som ska hålla sig på gården och inte söka efter vilt och kunna vara lös på ritt?
Är helt okunnig på allt som har med spår och jakt att göra om det är en korkad fråga :D

Golden Retriver är väl en bra gårdshund (bekanta till mig har iaf ett flertal Goldens som lufsar runt på deras stallplan).

Är det inte lite motsägelsefullt att ha en hund att träna viltspår men som ska hålla sig på gården och inte söka efter vilt och kunna vara lös på ritt?
Är helt okunnig på allt som har med spår och jakt att göra om det är en korkad fråga :D

Snarare tvärtom faktiskt. En hund som är tränad på viltspår har fått lära sig att spåra - på kommando. En hund som sticker och spårar på egen hand kan man få god hjälp av att börja spåra med under kontrollerade former. :)

Har golden som gör just så. Båda har varit viltrena och gått lösa i skog men älskar att gå blodspår och söka efter fågel/hare.

Ja titta vad man lär sig! :D Buke är helt klart bäst!

Kan du specificera dina önskemål lite mer? Det där passar på många raser.

Ska den vara öppen mot främmande (barns kompisar på besök) eller ska den varna när främlingar kommer?
Vilket typ av päls?
Om du ska träna med den, vill du ha en kvick typ som kanske lär sig mer än det önskvärda ;) och behöver dämpas lite eller en mer lite laidback vovve som kanske behöver peppas eller motiveras?
Vilken storlek föredrar ni?
Trivdes du med rhodesian som "typ" av hund eller vill du ha något som är - lättare, kvickare, trögare, mer vaktig, mer förig osv?

:)

Någon typ av retreiver skulle nog kunna funka annars.

Bor på landet i stort hus, 2 vuxna, 2 barn(4 och 2 år).
Hunden ska kunna följa med ut och rida.
Vill träna lydnad och viltspår eller eftersök.
Ska kunna vara lös på gården utan att sticka efter tex rådjur.
Ska inte vara långhårig.
Det är inte vår första hund, har tidigare haft en Rhodesian ridgeback.

Och jag som tänkte att RR skulle passa här innan jag läste sista raden ;)

Varför vill ni inte ha RR igen? (bara allmänt nyfiken då jag tycker dte är världens bästa ras! :) )

Jag skulle rekomendera Engelsk springer spaniel.men ESS kanske har för mycket päls för din smak?
annars flatcoated retriver?

Varför vill ni inte ha RR igen? (bara allmänt nyfiken då jag tycker dte är världens bästa ras! :) )

Vi tyckte jättemycket om vår RR-tik och har inte stängt dörren helt till rasen, men vill ha fler förslag. Anledningen till att vi är osäkra är för att vi fick ta bort henne pga svår allergi för en vecka sen. Vill inte vara med om det igen. Och eftersom vi vet att allergierna på RR blivit vanligare skrämmer det mig som bara den.

Ja, det låter ju inte roligt :(
Ja, allergier har ju blossat upp hos RR (eller egentligen de flesta raser).

Jag vet tyvärr att en del uppfödare avlar på både allergiska individer och de med allergiska syskon etc och det är INTE ok, detta är ju liksom inget de talar om för valpköpare heller..... Det är en av anledningarna att jag köpt min senaste RR från utlandet och även nästa kommer att vara en import.

Om du skulle vara intresserad av RR igen så PM:a gärna mig så ska jag ge tips om vilka uppfödare du ska kontakta, sådana som enbart avlar på hundar ur allergifria kullar och även tala om vilka du absolut inte ska kontakta om du vill ha en allergifri hund..... helt 100% säker kan man ju aldrig bli men man kan ju eliminera risken iaf.

Kan du specificera dina önskemål lite mer? Det där passar på många raser.

Ska den vara öppen mot främmande (barns kompisar på besök) eller ska den varna när främlingar kommer?
Vilket typ av päls?
Om du ska träna med den, vill du ha en kvick typ som kanske lär sig mer än det önskvärda ;) och behöver dämpas lite eller en mer lite laidback vovve som kanske behöver peppas eller motiveras?
Vilken storlek föredrar ni?
Trivdes du med rhodesian som "typ" av hund eller vill du ha något som är - lättare, kvickare, trögare, mer vaktig, mer förig osv? :)

Någon typ av retreiver skulle nog kunna funka annars.

Anledningen till att jag skrev så lite var att jag ville få så många förslag som möjligt. Även på hundar jag inte skulle kunna tänka mig eller tidigare har tänkt på. ;)

Men, hunden får gärna vakta (mer vaktig än vår RR har jag dock svårt att se att någon skulle kunna vara ;) ). Om den är reserverad eller inte spelar inte så stor roll.
Mellanstor till stor hund. Gärna korthårig, men något mellanting funkar också bra, bara inte jättelånghårig.
Vi trivdes med vår RR. Men ska vi inte ha en sån får hunden gärna vara kvick och lite mer förig.

Schäfer tycker jag stämmer in bra på din beskrivning, med att du vill ha vakt och en kvick och förig hund. De passar ju dessutom ypperligt till det du vill träna.

Schäfer är faktiskt en hund som jag inte är speciellt förtjust i. Har tyvärr för mycket dåliga erfarenheter.
Labbe är dock en ras vi funderat på.

Jag är inte heller särskilt förtjust i dem, tyckte bara de passade bra in :)
Labbar är bra hundar.

Jag säger också LABRADOR - dock ej efter rena jaktlinjer :D

Jag föreslår: En labrador efter DP linjer med föräldrar som ex används för bruksarbete eller tjänst. Det är den ultimata aktiva familjehunden!

För mej är jaktlabbarna snart ett mellaning mellan labbe och en "stående fågelhund" utseendemässigt, där en hel del stress och aggression kommit in i flera linjer som det avlas friskt på!
Rena utställningslabbar däremot utan förighet, med massiv könsdrift men utan kamp-/jaktlust är inte heller ett alternativ för mej!:grin:

(Ja jag är EXTREMT kräsen när jag väljer hund!! :))

/Ulga

en ras som ni kanske skulle kunna titta närmare på är curly coated retriever. jag tycker de påminner lite om RR till sättet, fast de är förigare och har lite mer motor. inte fullt så mycket motor som labben dock. labbar är skitgoa hundar, men vill man ha en hund med lite värdighet, då ska man titta på en annan ras.

Jag har ungefär samma kriterier som du. Och jag har kollat lite på Australiensisk Terrier. Jag är inte helt överförtjust i terrier över lag, men då denna verkar vara mer förarbunden så kommer jag iallafall att titta lite närmare på den!

Lycka till i ert sökande, det är en massa raser att välja på! (har jag insett...)

Såg nu att ni ville ha en mellan- till stor hund....
Cattledog?
Riesen?- Kan ju klippas till valfri längd på pälsen.
Tollare?
Korthårig collie, ej att förväxla med den långhåriga!

Som sagt var, lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 696
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 301
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 350
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V