Vilken ras passa oss?

Om du vill ha en hund i en hundgård och lämna den ensam 9 timmar, kolla upp de större kaninraserna istället och ha den i hundgård ute. Många jättekaniner har ett hundlikt beteende (förutom att de är kaniner såklart) och den kommer inte vara socialt beroende på samma sätt som en hund. Den kan du ta på promenader när du har lust, leka med, lära den tricks och komma när du ropar, mysa och lämna ensam majoriteten av tiden mitt på dagen då de sover då. Inte behöver du gå på hundkurser, lära den spåra eller gå med i brukshundsklubben heller. ;)

Det är inte okej att lämna ett så pass socialt djur ensam så länge. Vad ska den göra i ert sällskap? Sova tillsammans?

Om du vill ha en hund i en hundgård och lämna den ensam 9 timmar, kolla upp de större kaninraserna istället och ha den i hundgård ute. Många jättekaniner har ett hundlikt beteende (förutom att de är kaniner såklart) och den kommer inte vara socialt beroende på samma sätt som en hund. Den kan du ta på promenader när du har lust, leka med, lära den tricks och komma när du ropar, mysa och lämna ensam majoriteten av tiden mitt på dagen då de sover då. Inte behöver du gå på hundkurser, lära den spåra eller gå med i brukshundsklubben heller. ;)

Det är inte okej att lämna ett så pass socialt djur ensam så länge. Vad ska den göra i ert sällskap? Sova tillsammans?
Minigrisar kan också vara ett alternativ. Men dom behöver vara två. Grisar är otroligt roliga och lika dresserbara som hundar men inte så motionskrävande. Ett gärde att böka i och lite gott kli bakom örat och på magen så trivs dom och älskar dig. Jag vill ha gris men får nöja mig med våra mastiffer.

"Jag vill alltså ha en arbetsglad och pigg hund men som ändå kan slappna av om det är så att vi inte hinner gå timmeslånga promenader varje dag och sysselsätta den (promenader kommer den såklart få flera gånger om dagen men kanske inte varje dag så långa)."

Det här stycket motsäger sig lite.. Du vill ha en arbetsglad hund men den kommer inte få jobba? Inte ens gå ordentliga promenader varje dag. Jag undrar också vad du ska ha en hund alls för?

Kolla Keeshond, Eurasier, Svensk Lapphund, Chow Chow

Vet inte ifall alla har förstått helt fel eller om de är jag som formulerar mig fel..
Med att hunden ska vara arbetsglad menar jag mer att den ska vara glad och framåt för att göra saker. Detta tog jag upp för att jag nämnde bullmastiff som jag läst är mer egensinniga och gör inte mer än den själv vill i princip. Jag vill alltså ha en hund som tycker att de är roligt att följa med mig på promenader och kommer när jag kallar på den osv för att den tycker att de är roligt att göra nya saker, jag vill alltså inte ha någon "arbetsglad" hund som behöver en massa arbete och stimulans utav vill mer ha en hund som är villig att följa med på allt och alla våra utflykter. En sällskapshund helt enkelt.
Såklart kommer den gå promenader vilket jag faktiskt sa men vissa dagar kanske jag inte kommer ha tid att gå till skogen med den där den får springa lös osv, men självklart ska den få sina promenader och sin kärlek varje dag. Jag trodde man såg de som en självklarhet.

Så nu har jag formulerat mig lite bättre, ni kanske förstår bättre vad jag menar nu.

Och ni som skriver senast, läs igenom de som skrivits tidigare, där står de att vi kommer att lösa ensamtiden med alternativt hunddagis. Så kan vi snälla gå tillbaka till vilka stora sällskapsraser som kan passa oss

Tycker som många andra i tråden att ni borde fundera ett varv till på om hund verkligen är det bästa djuret för er, men om ni kan lösa ensamheten så är det väl en bra början iallafall.

Tänkte tipsa om Lagotto, min kompis har en sådan och den är helt underbar. Men de kräver såklart mer motion än en liten mops eller liknande sällskapshund, men det borde väl gälla för de flesta större hundar. Eller en Dalmatiner? Annars finns ju väldigt stora raser som Berner Sennen och Leonberger, men alla ovan nämnda (förutom dalmatinen) kräver en del pälsvård och på din första beskrivning känns det som att ni redan har lite pressat schema.

Edit: Rhodesian ridgeback?

Tycker som många andra i tråden att ni borde fundera ett varv till på om hund verkligen är det bästa djuret för er, men om ni kan lösa ensamheten så är det väl en bra början iallafall.

Tänkte tipsa om Lagotto, min kompis har en sådan och den är helt underbar. Men de kräver såklart mer motion än en liten mops eller liknande sällskapshund, men det borde väl gälla för de flesta större hundar. Eller en Dalmatiner? Annars finns ju väldigt stora raser som Berner Sennen och Leonberger, men alla ovan nämnda (förutom dalmatinen) kräver en del pälsvård och på din första beskrivning känns det som att ni redan har lite pressat schema.

Edit: Rhodesian ridgeback?

Nej, inte lagotto. De kräver hjärngympa och stimulering för att må bra. Finns många alltför understimulerade lagotto med tillhörande problem.

Nej, inte lagotto. De kräver hjärngympa och stimulering för att må bra. Finns många alltför understimulerade lagotto med tillhörande problem.
Okej. För mig är det så främmande att inte aktivera sin hund med olika roligheter. Finns väl få hundar som tycker att ett liv framför TV:n är roligt..

Okej. För mig är det så främmande att inte aktivera sin hund med olika roligheter. Finns väl få hundar som tycker att ett liv framför TV:n är roligt..
Det låter för mig som TS inte har så stor lust med sådana saker, utan mer en hund som är nöjd att hänga med på promenader. Det är inte lagotton.

Det finns en och annan Leonberger som tävlar i lydnad, så de borde ha viss samarbetsvilja i alla fall. Även Berner Sennen har jag träffat några individer som tävlat. Inga hundar jag skulle klassa som aktiva dock! Ska ni ha så stora hundar så är det dock bra att vara medveten om att de kan ha hälsoproblem. Riktigt stora hundar blir inte så värst gamla (ca 10 år) och det gäller att kolla upp så föräldradjuren samt släktingarna är röntgade utan anmärkning. Det är ett stort plus i kanten om de har genomgått någon form av (officiellt) mentaltest också. En stor och stark hund som inte är mentalt stabil kan bli lite svår att hantera. Dock brukar de här raserna vara ganska godmodiga.

Kollade lite snabbt på rasklubbarna och båda raserna verkar också få cancer relativt ofta. Sennenklubben verkar dock ha tagit krafttag mot rasens sviktande hälsa och det finns mycket matnyttigt att läsa på deras hemsida. Positivt är också att hälsoläget har förbättrats för rasen. Leonbergerklubben har inte alls så mycket statistik att presentera men de har i alla fall gjort en sammanställning av olika dödsorsaker hos rasen.

Grand danois? Dock inte så vädertåliga, men mysiga vovvar. Har en vän med grandisar och tycker dom är lagom aktiva. Tränar gärna (hennes ena är viltspårschampion och har tävlat lydnad) men är också mästare på att slappa. Upplever inte att dom kräver träning som många andra raser, men njuter helt klart av det! Sen finns det ju en del hälsoproblem man bör vara medveten om, och dom blir sällan speciellt gamla precis som dom flesta andra stora raser.

Sen skulle jag nog som många andra nämnt tänka över hundköpet både en och två gånger till. Men behöver nog inte upprepa det som redan blivit sagt. :)

Såklart kommer den gå promenader vilket jag faktiskt sa men vissa dagar kanske jag inte kommer ha tid att gå till skogen med den där den får springa lös osv, men självklart ska den få sina promenader och sin kärlek varje dag. Jag trodde man såg de som en självklarhet.

Du skrev att timmeslånga promenader inte kommer hinnas med varje dag. Det räknar jag som ordentliga promenader och ser som en självklarhet. En dag med endast en 2-timmars promenad är för mig en vilodag!

Tveksamt om det finns någon hund som passar er. Pudel kanske, om den slipper sitta i hundgård. Dalmatiner kräver mer än sådär. Ridgebacken vet jag inte så mycket om.. Men den kräver en hel del pondus.

Newfoundland?

Hej tack för bättre svar denna gången!

Än en gång så vill jag påpeka att vi kommer ju att se till att hunden får så mycket aktivitet den behöver, vilket många utav er inte verkar tro?
Och någon utav er nämnde promenader på två timmar, under en dag så kommer ju den sammanlagda tiden av promenader bli mycket mer än 2 timmar men menar att jag kanske inte hinner att vara ute med hunden 2 timmar i streck varje dag, om man slutar jobba 17 så är det väldigt svårt att hinna med att vara ute så länge i ett enda streck.

Hunden kommer att få sin aktivering, kommer antagligen få följa med till stallet och springa med på ridturen, kommer att få sin vardagslydnadsträning varje dag, träffa mycket andra hundar att leka med då alla i hela familjen har hund så aktiveringen är inget att oroa sig för men då vi faktiskt båda arbetar heltid så vill jag såklart inte ha en hund som blir understimulerad utav att kanske en dag inte hinna med så mycket mer än faktiskt de dagliga promenaderna om tiden tyvärr inte finns just den dagen.

Rhodesian ridgeback har jag läst om mycket, men många säger att det är en ganska vek hund, har själv inte träffat någon utan nu pratar jag bara utifrån vad jag hört. Då det finns barn i familjen (inte våra barn men i släkten) så vill jag helst ha en så trygg hund som möjligt, jag vet att det är vårat jobb att göra hunden trygg men vad jag menar är att jag vill gärna inte ha en ras som har som kännetecken att va vek av sig.

Jag skulle helst vilja ha en korthårig hund, ingen som kan något om bullraserna? som sagt så har jag tittat mycket på bullmastiff, någon som har information om den rasen?

Du skrev att timmeslånga promenader inte kommer hinnas med varje dag. Det räknar jag som ordentliga promenader och ser som en självklarhet. En dag med endast en 2-timmars promenad är för mig en vilodag!

Tveksamt om det finns någon hund som passar er. Pudel kanske, om den slipper sitta i hundgård. Dalmatiner kräver mer än sådär. Ridgebacken vet jag inte så mycket om.. Men den kräver en hel del pondus.

Newfoundland?
Alltså, när jag jobbar mycket är vi inte ute på några 1-2 timmars promenader med min dobbis så att en mer sällskapshund inte skulle klara det låter rätt orimligt.

Newfoundland?

Alltså, nu börjar det bli lite överdrivet. Inte ens mina bruksschäfrar får tvåtimmars-promenader dagligen. De röjer en timme i skogen på morgonen/cyklas med och sedan tränas unghunden i lydnad/spår på kvällen. Skydd någon gång i veckan.

Lilla sällskapshunden är rätt nöjd med svängen i skogen på morgonen och att sedan bara få vara med i soffan. Finns inget behov av mer även om hon gärna hänger på om det erbjuds.

Skulle nog inte riktigt kalla en dag med två timmars fysisk aktivitet för vilodag.

Jag undrar hur lite man jobbar om man räknar två timmars fysisk aktivitet som en vilodag?
Här hinner vi bara med så långa promenader på lediga dagar.
Samma här!
Jag tycker dessutom att det är rätt illa om en brukshund skulle kräva det (plus mental aktivering) VARJE dag för att må bra.
Nog för att de ska jobba, men de måste ju kunna slappa lite med..

Hej tack för bättre svar denna gången!

Än en gång så vill jag påpeka att vi kommer ju att se till att hunden får så mycket aktivitet den behöver, vilket många utav er inte verkar tro?
Och någon utav er nämnde promenader på två timmar, under en dag så kommer ju den sammanlagda tiden av promenader bli mycket mer än 2 timmar men menar att jag kanske inte hinner att vara ute med hunden 2 timmar i streck varje dag, om man slutar jobba 17 så är det väldigt svårt att hinna med att vara ute så länge i ett enda streck.

Hunden kommer att få sin aktivering, kommer antagligen få följa med till stallet och springa med på ridturen, kommer att få sin vardagslydnadsträning varje dag, träffa mycket andra hundar att leka med då alla i hela familjen har hund så aktiveringen är inget att oroa sig för men då vi faktiskt båda arbetar heltid så vill jag såklart inte ha en hund som blir understimulerad utav att kanske en dag inte hinna med så mycket mer än faktiskt de dagliga promenaderna om tiden tyvärr inte finns just den dagen.

Rhodesian ridgeback har jag läst om mycket, men många säger att det är en ganska vek hund, har själv inte träffat någon utan nu pratar jag bara utifrån vad jag hört. Då det finns barn i familjen (inte våra barn men i släkten) så vill jag helst ha en så trygg hund som möjligt, jag vet att det är vårat jobb att göra hunden trygg men vad jag menar är att jag vill gärna inte ha en ras som har som kännetecken att va vek av sig.

Jag skulle helst vilja ha en korthårig hund, ingen som kan något om bullraserna? som sagt så har jag tittat mycket på bullmastiff, någon som har information om den rasen?
Ja Bullmastiffer är ju riktiga soffhundar. Jag har haft en, och det var en väldigt slapp individ. Orkade röja på promenaden dock. Lättlärd. Dock ganska sjuk ras.

En som påminner mycket om mastifferna men som jag uppfattat som betydligt sundare är Boholmer

@Jadzia och @Wingates Jag har inte skrivit 2 timmar promenad + mental aktivering någonstans? TS är inte intresserad av mental aktivering, då tycker jag att man kan lägga åtminstone 2 timmar på en promenad. En vanlig dag för oss är ca 1 timme promenad + någon typ av träning. En vilodag är vi ute skogen ca 2 timmar.

TS fick dalmatiner som förslag, och min dalmatiner är inte nöjd om han inte får en långpromenad varje dag.

Ser inte heller att man ska ha nått speciellt jobb det? Då ska man inte kunna ha häst heller? En häst tar ju minst 2 timmar varje dag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 033
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 668
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
909
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 372
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar