Vilken ras passa oss?

Rent lagligt så är det ett kryphål att komma hem och rasta, och sedan lämna hunden igen.

Fast det där stämmer ju inte för hundar i hundgård. Du FÅR ha din hund boende i hundgård permanent. Då ska du rasta den på annan plats en gång per dag.
Det där med sex timmar är om du lämnar hunden inomhus.
Sen håller jag med om att det inte alls är särskilt trevlig för en hund att sitta ensam hemma hela dagarna, hundgård eller inte. MEN. Om man har en bra hundgård, med möjlighet att gå in i värme osv och i övrigt är beredd att aktivera hunden före och efter jobbet så tycker jag att det är OK. Hur ska vi som arbetar heltid och inte har möjlighet till hundvakt eller hunddagis göra annars?

RR har mycket jakt i sig.

Vi har haft. Dogue de bordeaux. Passar bra in på dina önskemål men det är tyvärr ingen frisk ras.

Jag undrar hur lite man jobbar om man räknar två timmars fysisk aktivitet som en vilodag?
Här hinner vi bara med så långa promenader på lediga dagar.

Ja fast det förutsätter ju att hunden vilar hela dagen när man jobbar. Jag antar att många hundar har hundvakt, hunddagis eller är med andra familjemedlemmar? Min hund är ute på 2-3 timmars promenad med sin daghusse varje dag, skulle vi mot förmodan inte göra något mer på em/kväll är det vilodag :)

Sen håller jag med om att det känns rätt överdrivet att en 2-timmarspromenad är minimum för en lugn sällskapshund.

Sen får man ju tänka på vad som är ett optimalt och värdigt hundliv, eller om man bara ska gå utefter hur ett "okej" liv enligt lagen ser ut som.

Vi har ingen hund i familjen pga vi inte vill lämna den ensam när det inte finns någon garanti att den får sällskap mellan tiderna 8-16 varje dag, och därför tar vi inte på oss ansvaret att ta hand om ett hundliv. Min moster har fått gått ner i tid på jobbet bara för att kunna ge hennes hund ett värdigt liv.

@Jadzia och @Wingates Jag har inte skrivit 2 timmar promenad + mental aktivering någonstans? TS är inte intresserad av mental aktivering, då tycker jag att man kan lägga åtminstone 2 timmar på en promenad. En vanlig dag för oss är ca 1 timme promenad + någon typ av träning. En vilodag är vi ute skogen ca 2 timmar.

TS fick dalmatiner som förslag, och min dalmatiner är inte nöjd om han inte får en långpromenad varje dag.

Och åter igen är det då viktigt att tänka på hur olika det är mellan olika raser. Mina hundar tex blir mycket tröttare, nöjdare och gladare av en 2 timmar lång skogspromenad än vad de skulle bli av 1 tim promenad och mental träning.

Den fysiska träningen kan jag inte "ta bort" om jag vill ha glada hundar, den mentala träningen behöver jag inte bry mig om någonsin och ändå kommer hundarna vara lyckliga. (Sedan tränar jag en del lydnad, tricks osv ändå, men det är för att jag upplever att det underlättar för mig, inte för att hundarna nödvändigtvis måste ha det)

Och åter igen är det då viktigt att tänka på hur olika det är mellan olika raser. Mina hundar tex blir mycket tröttare, nöjdare och gladare av en 2 timmar lång skogspromenad än vad de skulle bli av 1 tim promenad och mental träning.

Den fysiska träningen kan jag inte "ta bort" om jag vill ha glada hundar, den mentala träningen behöver jag inte bry mig om någonsin och ändå kommer hundarna vara lyckliga. (Sedan tränar jag en del lydnad, tricks osv ändå, men det är för att jag upplever att det underlättar för mig, inte för att hundarna nödvändigtvis måste ha det)
Det är jag medveten om och håller med om :)

Även jag tycker att det är lite fjantigt med 2 timmars promenad/dag. Jag har superaktiva hundar, men det har nog aldrig hänt att det blivit en tvåtimmarspromenad en vanlig vardag.

Kolla upp Broholmer som sagt, det är verkligen en trevlig ras som nöjer sig med lite aktivitet och att få vakta gården.

Våra bruksshäfrar får inte heller 2timmarspromenader dagligen. Men då tränas de iofs intensivt flera ggr i veckan. Den lille Dvärgschnauzern däremot nöjer sig utmärkt med lite promenader.
Dock lever våra hundar i flock vilket jag tror spelar in. De har också mycket yta att röra sig på här hemma på tomten.

om Ts tittar på en gårdsras eller sällskapsras, ämnar ha den ute en del och på hunddagis så tror jag absolut att promenader och lek räcker utmärkt!

TS. Tänk bara på att korthåriga raser inte är lika vädertåliga om du vill använda dig av hundgård ibland eller ha hunden ute som gårdshund.

Jag skulle kika runt i grupp 2, där finns några större sällskapshundar. Skulle jag ha hundgård hade jag dock inte valt en ras med så lite päls som t ex bullmastiffen. Vet inte om det är skrivet tidigare i tråden vad ni har för tidigare erfarenheter av hund? Landseer eller pyrenéer kanske kunde vara något? Stora gårdshundar med rejälare päls. De behöver dock en fast och erfaren hand som jag har förstått det, speciellt den senare.

Det du säger om Pyrenéer stämmer @FrauleinLeo . Har själv sett en sån gå ur händerna på sin ägare (hyfsat hundvan sådan)

Då tror jag New Foundland är ett bättre alternativ.

Kan dock inte släppa att Keeshonden skulle vara ett bra mycket alternativ till TS. Otroligt lättsam och enkel hund som inte kräver mycket. Har noll jakt och är en frisk och sund gårdsras. Utmärkt förstahund. Förvisso mycket päls men är en mycket vädertålig hund och det är inte en päls som behöver kammas och borstas i tid och otid. Dock är fällperioderna mindre kul. Men två gånger per år kan man bita ihop. De är egentligen inte värre än en schäfer :)

Jag har fått för mig att keeshonden kräver lite mer mental aktivering än vad TS är villig att ge? Eller så är det en annan ras jag tänker på. Men ja, en pyrenéer i fel händer hade jag inte velat stöta på...

New Foundland hade ju definitivt varit något! Som stora, vänliga nallebjörnar.

Jag har fått för mig att keeshonden kräver lite mer mental aktivering än vad TS är villig att ge? Eller så är det en annan ras jag tänker på. Men ja, en pyrenéer i fel händer hade jag inte velat stöta på...

New Foundland hade ju definitivt varit något! Som stora, vänliga nallebjörnar.

Har sett ett par i lättare bruks men de har inte varit några stjärnor. Det är ingen ras att satsa på om man vill träna. Jag har haft en keeskorsning (med Schäfer) och det var inte mycket ös i den trots schäfern ;) Dock har jag träffat på några i stallmiljöer samt har en vän som har en som familjehund. De ha varit lugna och enkla hundar som jag upplevt som nöjda med livet.
Från början vaktade de kanalbåtar i Holland. Där kan man fortfarande se Keesar ligga på båtdäcken där. Sen ska givetvis alla hundar ha någon form av mental stimulans. Men jag tror det TS skrev om enklare övningar och lite trick skulle funka bra:)

Det du säger om Pyrenéer stämmer @FrauleinLeo . Har själv sett en sån gå ur händerna på sin ägare (hyfsat hundvan sådan)

Då tror jag New Foundland är ett bättre alternativ.

Kan dock inte släppa att Keeshonden skulle vara ett bra mycket alternativ till TS. Otroligt lättsam och enkel hund som inte kräver mycket. Har noll jakt och är en frisk och sund gårdsras. Utmärkt förstahund. Förvisso mycket päls men är en mycket vädertålig hund och det är inte en päls som behöver kammas och borstas i tid och otid. Dock är fällperioderna mindre kul. Men två gånger per år kan man bita ihop. De är egentligen inte värre än en schäfer :)

Är nog villig att hålla med om Keeshonden :) har bara träffat 5 individer av den rasen men fått det intrycket att de ärr pigga nog att hänga med på det mesta (längre rundor i skogen, lite bus, hundträffar, trickträning) men inte så krävande att de inte kan ta en dag med lite kortare promenader. Så det låter ju lämpligt för ts. Sen förstår jag inte riktigt vad ts menar med att vilja ha en hund som är aktiv, tycker de flesta väluppfostrade och välmående hundar alltid är pigga på att ta en promenad eller leka lite :)
Stressade/uttråkade/understimulerade hundar upplever jag dock som att de kanske hellre ligger kvar på soffan.

Tack så mycket för era alternativ! Ne, då hunden kommer att va ute mycket kanske jag ska ha en mer långhårig ras, bara jag som inte är så förtjust i dom men det går nog över om jag väl skaffar en. Jag kanske får släppa bullraserna, det kanske inte finns någon som passar oss?

Keeshonden tittade jag på och den låter trevlig men är nog inte den typen av hund jag vill ha, utseendemässigt nu tänker jag på främst.
Landseer var en fin ras som jag tycker skulle kunna passa, pyreneer läste jag hade stort revirtänk och kunde därför vara svår att ha lös, jag vill ju gärna kunna ha hunden lös ibland också.

Det första man ska göra om man vill hitta en ras som passar en är att tänka bort utseendet. Det är vad som är under skinnet du ska leva med i 10-15 år.
Absolut vanligaste anledningen till att folk köper fel ras och tröttnar är för att de köper efter utseende.

Det första man ska göra om man vill hitta en ras som passar en är att tänka bort utseendet. Det är vad som är under skinnet du ska leva med i 10-15 år.
Absolut vanligaste anledningen till att folk köper fel ras och tröttnar är för att de köper efter utseende.

Jag vet att man inte ska tänka på utseendet endast och de gör jag inte, men jag vill ju gärna ha en hund som tilltalar mig en aning i utseendet också vilket keeshond inte gör någonting. Samma som att vissa inte gillar nakenhundar så gillar inte jag keeshondens utseende, sen säger jag verkligen inte att allt ska baseras på utseende men vill gärna ha någon enstaka utseendemässig egenskap jag gillar.

Jag är mycket mer intresserad utav landseer som har storleken som tilltalar mig, här gillar jag inte den långa pälsen men som sagt sånt där får man ju bara acceptera om man ska ha en ras som ska passa oss. ALLTING kan ju inte stämma :)

Ja ska ni kunna ha hunden ute i den utsträcknigen som ni tänkt er i vårat klimat så får ni nog titta på pälsiga raser :)
Sen har de flesta gårdsraser (vilket ju är en grupp som passar er med mindre aktiveringsbehov) rejält med päls.

Först och främst. Skönt att det blev lite mer balans i svaren känner jag :) Man läser ofta om hur mkt hundar ska tränas och ofta verkar det snarare gå till överdrift ibland. Det är så många krav där i samhället ändå och jag tror nog att de flesta hundar inte motioneras jättemycket varje dag men ändå mår bra.

Sen är det lite synd att Keesen inte passar dig utseendemässigt för jag hade Keeshond som första hund, eller familjen hade det och hade det inte varit för att jag inte riktigt tål deras päls så längtar jag faktiskt tillbaka till den rasen nu när jag bestämt mig för att jag inte ska ha fler draghundar efter de här två. Det är en riktigt rolig ras som går bra att ha lös och som är lätta att aktivera. Ingen som helst jaktinstinkt vilket är oerhört skönt kan jag känna. Det kunde skutta upp rådjur framför nosen på honom, han brydde sig inte alls om dem..De kräver rätt lagom skulle jag säga, de gillar när man hittar på saker men de klarar sig med mindre också. Lite vardaglig sysselsättning som det låter som att ni skulle ge er hund är alldeles utmärkt. Med vår Kees brukade jag hitta på såna saker som att han fick hoppa upp på parkbänkar, stenar och såna saker. Tränade även lite vardagslydnad under promenaderna, gick ofta in på en fotbollsplan och tränade lite innan vi gick vidare och han var riktigt nöjd med livet verkade det som :) Lite vakt hade han men inte så att han blev okynnesskällig ändå. Vi bodde i radhus och det fungerade bra utan att grannarna klagade. Han gick på hunddagis på dagarna och trivdes bra med det också. Första åren gick jag i och för sig hem och rastade honom på mina lunchraster men vi bestämde oss efter ca 2 år att han skulle få gå på dagis och slippa vara ensam, det blev bäst för alla :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 033
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 668
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
909
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 372
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar