Vilken ras på första hund?

A

apollo1

Jag går och funderar på en lämplig hundras men till saken hör att det är min första hund så jag undrar lite vilken ras som kan vara lämplig då man är lite grön när det gäller hundar...

Jag vill ha en hund som kan vara med överallt i stallet, på ridturer osv, och som jag kan träna lite lydnad och agility med beroende på mitt och hundens intresse. Jag vill som sagt inte bara ha en sällskapshund utan en hund jag kan aktivera och jobba med men ändå en hund som är enkel och lättlärd med tanke på att jag ska lära mig (storlek spelar inte så jättestor roll men inte för liten/för stor)!

Jag är lite svag för collien, är det en hund man skulle kunna ha som sin första och som passar till mina intressen?

Sv: Vilken ras på första hund?

OK tack för ditt svar!
Är dom lämpliga som första hundar, vad är skillnaden på raserna? Har fått för mig att sådana hundar ska leva i något kallare klimat, jag bor i stockholm i lägenhet... Går det ändå tror du?

Senast ändrad av en moderator:

en schäfer kanske? Lättlärda och inteligenta hundar som passar till det mesta...

Nej inte en schäfer... har fått för mig att dom är ganska tuffa?!

nja, kanske lite men har själv aldrig upplevt dem så... men om du inte vill ha en schäfer så kanske en flat? ofta rätt så aktiva hundar, men lättlärda och trevliga på många vis...

Dom behöver Inte bo i kallare nejder.. Min syster har två Finska Lapphundar och hon bor i Stockholm... När hon fick första hunden (av mig) så bodde hon i en lägenhet i Johanneshov och han trivdes Ypperligt :)
Lapparna är lite tuffare än Finnarna, men båda är Glada, sociala lättlärda hundraser.. I mitt tycke funkar dom utmärkt båda två, som förstagångshund!!

Kan dessutom tipsa om en duktig & seriös uppfödare på båda raserna...

Senast ändrad:

Ja dom är verkligen fina, men jag vill vara säker på att det verkligen är en hund som lämpar sig som första hund... Fast å andra sidan så kommer jag ju verkligen lägga ner tid och energi på att lära mig och gå kurser osv.

Dom såg verkligen supertrevliga ut (det tyckte till och med fästmannen ;) )! Du kan väl PM:a mig namnet på den uppfödaren inför framtiden. Mitt hundköp kommer nog att dröja lite (förhoppningsvis inte alltför länge) eftersom jag vill försäkra mig om tiden och ekonomin först, men jag kan knappt bärga mig tills jag verkligen kan köpa en hund eftersom det är en dröm som funnits där länge!!!
Jag är så nervös bara att jag ska köpa en för svår hund...

Senast ändrad av en moderator:

Lita på mig, en Finsk Lapphund, från rätt uppfödare så kommer du att lyckas hur bra som helst :) Underbarare hundar finns inte på denna jord :love:
Födde själv upp Finnar, tills jag blev allergisk mot dom

Tack!
Ska höra av mig till henne med alla mina frågor :D

Du får väl meddela och tala om vad det blev för ras, när ni bestämt er ;)

Absolut! Det kan nog dröja lite för jag är så nervös (som vanligt!) att jag ska göra något förhastat jag vill verkligen vara 150 % säker på att tiden och ekonomin också klarar att ha hund! Men å andra sidan så får ju inte rädslan för att det ska bli fel skjuta upp beslutet hela tiden :crazy:

Som sagt; finsk lapphund!

En ras som även jag tror skulle passa er perfekt. :) Lycka till...

Ring och prata med henne, så får du ju svar på dina undringar och funderingar, så slipper du ju vara orolig..
group.gif
& lycka till

Mailade så fort jag kunde!
Nu när jag ändå pratar med kunniga hundmänniskor kan jag ju ändå fråga vad för kostnader man bör räkna med när man har hund? det är såklart svårt att säga eftersom det är precis som med häst att alla kostar olika mycket, men ungefär? Hur mycket betalade du för dina lapphundar t.ex med försäkring mat och hela kittet?

Hade ju min kennelförsäkring + köpte ju all hundmat "på pall", så det är lite svårt att säga exakt, men jag skulle tippa på, med vacc. mat och försäkring, så blir det nog max ca 300:-/månad när man har en hund..+ grisöron, schampo, tuggben, koppel, halsband etc...

Måste sticka iväg ett tag nu, men du kan ju alltid maila mig om det är något du undrar över :)

Senast ändrad:

OK, haha som vanligt så tror jag att allt kostar massor så jag har suttit och räknat med typ 2000 :o Men då var jag ju helt ute och cyklade vilket kändes skönt!!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 600
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 943
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 469
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar