Vilken ras på första hund?

Sv: Vilken ras på första hund?

Jag har svårt för dessa diskussioner ang. "första hund". Man köper väl vilken hund man vill och anpassar sig efter det?

Alla skrek rakt ut när jag ville ha en Beauceron. De skrek ännu värre när jag köpte mig en hane. Visst att vi har haft mycket problem, men man jobbar sig igenom allt. Tillsammans med hunden.

Skulle jag istället köpt en dvärgpudel för att bara "ha" en första hund? Eller hur menar folk? :o

fast du var ju medveten om vad du köpte. skaffar man kunskap innan hund finns det nog ingen ras som inte går att ha som förstahund. men många (inklusive jag själv) tänker "hund som hund, hur stor kan skillnaden vara?" och har inte något hundkunnigt folk runt sig. då är det bra med en något förarvek hund som ändå är tillräckligt hård för att klara att föraren klantar sig rejält utan att ta skada. en hund med mycket skärpa och "drifter" är väl kanske inte heller så lämpligt. eller en med ett omättligt aktivitetsbehov.

Eller man tänker snarare: Hunden blir vad man gör den till...

Måste säga att jag har lyckats jävligt bra med den andra :) Fabulös soffliggare, fotvärmare, prinsessan på ärten, go, snäll, lyhörd, mjuk, spontanapportör. Att hennes syskon också är så är väl för att alla ägare från denna kull lyckades :D Varför avla fram jaktlabrador när alla blir vad man gör de till?? :bump:

jamen så är det ju. övning ger färdighet!

läste förressten i hundsport att en mandylike-hund låg bra till på en lydnadslista. hennes hundar är ju jäkligt fina... det kliar onekligen lite i fingrarna.

Mmm fast S är vassare... Enligt mig iaf :p M har inte så mycket jaktmeriter egentligen. Sen är de snäppet fulare också.

Sen vet jag inte vem som får köpa valparna? Kön lär vara lång... S har ju en kull på G som jag fattade iaf, och det dreeeglar jag över *suck suck*

Labrador helt klart super snälla, och jätte lätt lärda funkar bra till både mys i stallet och lydnasträningar..

jo jag vet. S har ju de bästa hundarna jaktmässigt sett. men M's jyckar verkar väldigt allround. jag ska ju inte jaga på riktigt.

blir det? skulle inte du skaffa en kh collie? jag är som sagt också rätt inne på en kelpie, men det blir nog en labbe till först. tror jag. jo det blir nog så. jag är lite valpsjuk för tillfället och vill ha alla hundar. såg ett par läckra groenendaels förra helgen. de är syndigt vackra.

Blev kär på nytt när jag träffade favvo kelpien. Dessutom är storleken behändig. Sen är jag ju barnsligt förtjust i bruna hundar... Det är ju nått extra...

fast bruna kelpies är inte lika söta som de svarta :p . skulle man fått välja fritt hade det nog blivit en tantecknad. eller en grå *dreggel*.

Bäh! Brun labrador, brun kelpie!

Nu ska jag handla och kolla TV. (Har tom hunnit vara ute och träna hund sen sist jag skrev :angel: )

BYE!

Förstår vad du menar.

Men jag var ensam med min Beauceronhane. Hade inte direkt kontakt med hundfolk alls. Men jag valde ändå att köra på den rasen jag noga tittat ut och försöka göra det bästa av situationen. Jag tror knappast att jag hade fått en "bättre" hund om jag köpt en ras jag inte vill ha bara för "att" :angel:

Sen har jag haft mina problem med min jycke. Kanske är det individen kanske är det lite rastypiskt. Men jag har lärt mig enormt mycket om hur man INTE ska hantera en överdominant och självständig hund. Jag har lärt mig allt om mag- och tarmsjukdomar :cool:

Men ok, jag skulle inte rekommendera Beauceron till en grön människa. Någon som står ensam utan hjälp av kunnigt folk. Men samtidigt, så beror det på hur man är som person. Jag vet nog inte riktigt vad jag tycker i den här frågan.

En sak till jag lärt mig: Titta noga upp båda föräldrarna till den eventuella kullen.

Aliide skrev:
Jag har svårt för dessa diskussioner ang. "första hund". Man köper väl vilken hund man vill och anpassar sig efter det?

Alla skrek rakt ut när jag ville ha en Beauceron. De skrek ännu värre när jag köpte mig en hane. Visst att vi har haft mycket problem, men man jobbar sig igenom allt. Tillsammans med hunden.

Skulle jag istället köpt en dvärgpudel för att bara "ha" en första hund? Eller hur menar folk? :o

Vissa hundar är ju tuffare och svårare och det kanske inte är så lämpligt att starta med en sådan hund när det är ens första för om det går fel så kan det ju bli väldigt fel...
Det jag menar är att är man grön när det gäller hundar så kanske man inte ska köpa sig en dobermanhane då är det kanske enklare att hantera en golden retriever, rätta mig om jag har fel.

Sedan blir det naturligtvis vad man gör det till och jag tvivlar inte på att om man verkligen anstränger sig och vill lära sig så kan man ha en hund som inte anses som "en första hund" men som jag skrivit tidigare vill jag verkligen inte att det ska bli fel och därför vill jag verkligen hitta en ras som passar till mitt ändamål och som ändå anses som något lättare och lämplig för nybörjare :D !

Hur är du själv som person?

Jag skulle säga att Cockerspaniel är en bra förstahund beroende på hur man är.
Du måste kunna säga att "Nu är det såhär INGET annat." samtidigt som du är mjuk mot hunden.
Har nu haft min cockerspanielhane i lite mer än tre månader (våran familj/släkt har kört på cocker i över 30 år ;) ). Jag är 15 har har väll inga direkta hundkunskaper att skryta med, ändå tycker jag att det fungerat riktigt bra.

apollo1 skrev:
Jag går och funderar på en lämplig hundras men till saken hör att det är min första hund så jag undrar lite vilken ras som kan vara lämplig då man är lite grön när det gäller hundar...

Jag vill ha en hund som kan vara med överallt i stallet, på ridturer osv,
Cockern (överlag, finns väll alltid undantag) är en hund som älskar att vara ute i skogen och kan gå länge utan att bli trött. Samtidigt klarar de av att ta det lugnt om man någon dag är sjuk.
och som jag kan träna lite lydnad och agility med beroende på mitt och hundens intresse.
Ligger inte agilityn på elitnivå så visst. Med lydnaden så tro inte på folk som säger att cockern är korkad. Visst ser du inte ut att vara smarta men man förvånas över hur mycket de förstår.

Jag vill som sagt inte bara ha en sällskapshund utan en hund jag kan aktivera och jobba med men ändå en hund som är enkel och lättlärd med tanke på att jag ska lära mig
Det är ingen pudel men lättlärda skulle man kunna kalla dom.
(storlek spelar inte så jättestor roll men inte för liten/för stor)!
Hanarna blir runt 40 cm i mankhöjd. 12-15 kg

Jag är lite svag för collien, är det en hund man skulle kunna ha som sin första och som passar till mina intressen?

En hund som jag tror skulle kunna passa är en Irish Softcoated Wheaten Terrier, en supermysig och trevlig hund!

Min 2-åriga wheaten tik följer ofta med mig ut när jag rider och det går jättebra. Hon är väldigt uppmärksam på mig och är väldigt lättlärd.
Vi har precis börjat att träna agility och det går jättebra, hon är modig och tycker det är roligt att lära sig nya hinder, men är samtidigt såpass lugn att man alltid har koll på henne.
Som terrier så tycker jag att en Wheaten är väldigt bra då dom är modiga, men inte lika ettriga som t.ex. en Jack Rusell eller Cairnterrier.

Här är en bild på min hund:
star.jpg

Det finns ingen bild...
Sedan får man ju ta i betänkande att det är en hel del pälsvård på en softie också..Iaf om man vill ha den snygg och inte rakad..... ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 600
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 943
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 469
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar