Grand danois är lite av en drömras för mig, men den korta livslängden avskräcker. Lite samma sak med irländsk varghund. Men skotsk hjorthund kan vara ett alternativ, de är också väldigt fina!
Annars, om vi ska gå på rent utseende, är det korthåriga eleganta hundar som weimaraner, vizsla eller kh vorsteh som tilltalar mig, men eftersom jag inte är speciellt intresserad av jakt så går de bort av naturliga skäl. Flera vinthundsraser finner jag helt fantastiska, framför allt de korthåriga (nej, jag gillar inte välpälsade raser speciellt mycket
- de raggiga vinthundarna är ett undantag, de är å andra sidan inte direkt tjockpälsade ) men nu har vi ju skaffat whippet och det känns väldigt rätt. Misstänker att whippet är den vinthund som passar mig bäst sett till mentaliteten.
Flera av nakenhundarna är också fina, speciellt kineserna, men jag tror de är lite för små för min smak, i alla fall nu - när jag blir äldre kanske det passar bättre.
Ser jag till mentalitet etc är det dock fortfarande bruksraserna, framför allt "min" ras beauceron, som passar mig bäst.