Mina svärisar har haft rasen sen 90-talets början och har precis fått hem en liten valp. Westien är verkligen söt och charmig men make no mistake - det är en terrier och den har ett ganska typiskt terrierlynne måste jag säga. Intensiv och envis. Sen är det kanske inte terrier i kvadrat som foxen eller welshen.Jag har kommit på en ras som jag är väldigt förtjust i lite i smyg: westie!
De gånger jag träffat westies så har jag blivit så fånigt glad Har träffat tre lite mer ordentligt. En äldre hane, en mycket ung hane och en vuxen tik. Alla tre var glada, framåt, älskade uppmärksamhet men hade samtidigt bestämda åsikter om saker och ting, och så jäkla söta Jag vet ju inget om dem egentligen, men de verkar vara tveklöst lätta att tycka om iaf.
Tyvärr dras rasen ff med hälsoproblem som allergi även om jag förstår att det blivit avsevärt mycket bättre. Kusinen cairnterrier är ett hälsomässigt bättre val. I huvudsak finns ingen större skillnad mellan lynnet mellan westie och cairnterrier men hälsoläget är betydligt bättre hos cairn (som är en frisk ras).