vilken hundras?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare dog_whisperer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 109
D

dog_whisperer

hej! Jag vill ha en till hund :D Den ska vara väldigt lättlärd, ha en bra nos, gilla att simma. Jag kommer använda den till lydnad, freestyle, agility, spår och simmträning. En viktig sak är att den ska gå att motivera på ett lätt sätt, helst med godis eller leksaker. Kommer kanske anmäla den till bruks, vill att det ska ´vara en ras av storleken medium eller large. Och Renrasig ska den ju vara ^^

Jag vill bara veta vilka raser som har alla dessa egenskaper och så Och en viktig sak är att den ska vara söt. Annars får jag aldrig för mamma ^^,.

Ge mig gärna råd på grund träning för en tävlings hund.

Vilken ålder ska man börja spåra med en hund?

Nu har jag bara två hundar, den ena är dalmatiner-labb-schäfer och hon e 14 år ungefär :P och den andra är papillon-japanskspets-shih tzu och hon är 1 år.Så om någon har tips om papillonhundar så kan ni väl tipsa mig också :)

Sv: vilken hundras?

Borderterrier är väl för liten annars gillar jag dem.

Aa älskar golden ^^ Men de är väl ej så bra agility? :P Eller a vet ej :P Min granne har en lábbe o jag tränar han i olika saker, dom är ganska lättlärda ju x) Men vill ha mkt päls x) :P

En kelpie :D helt klart... är inte insatt i rasen men känner en som håller på med sin med freestyle och spår och det går kanon :o)

Långhårig collie kanske?:angel:

Min grabb tycker de är dökul med vatten o att använda nosen sin (sök/spår). Lydnad är inte riktigt lika roligt, men det är lätt att motivera honom med en godisbit (matvrak så det skriker om det!). Agility har vi också testat på lite smått, något som han tycker är riktigt spännande.. Freestyle har jag aldrig testat, men med lite vilja och motivation skulle det säkert inte vara något större problem.. O mycket päls har de ju!:D

Tycker det låter som att du vill ha en tollare. Själv har jag två stycken. Den ena har jag tränat både lydnad och agility med med väldigt lyckat resultat, han är väldigt lättlärd. Den andra är totalt bad- och apporteringsgalen men gillar även han agility. Lydnad gillar han med om han får rätt belöning (boll :D)

Plus att dom är fruktansvärt söta båda två ;)

Aa älskar golden ^^ Men de är väl ej så bra agility? :P Eller a vet ej :P Min granne har en lábbe o jag tränar han i olika saker, dom är ganska lättlärda ju x) Men vill ha mkt päls x) :P

Jodå, en golden kan funka fint på agilitybanan, om den blir bra beror ju på hur mycket ni tränar. :laugh:

Annars har du även Nova Scotia Duck Tolling Retriever, "Tollare". Något mindre än Golden och kanske lite mer lämpad för Agility pga av det.

Tycker det låter som att du vill ha en tollare. Själv har jag två stycken. Den ena har jag tränat både lydnad och agility med med väldigt lyckat resultat, han är väldigt lättlärd. Den andra är totalt bad- och apporteringsgalen men gillar även han agility. Lydnad gillar han med om han får rätt belöning (boll :D)

Haha! Du hann före mig! :D

Aa älskar tollare ^^, En sån skulle egentligen varit min första hund x) Men den ja kolla på var lite gammlare valp och den var inte enns rumsren o hade överbett ^^ :P Men vet någon något om typ australian shepherd för jag är riktigt sugen på en sån också ^^ :P

De raser jag tänker på som kan passa dina kriterier är Tollare eller flatcoated retriver

Jag har en Australian shepherd, "Aussie"! Han är otroligt söt och lättlärd! Arbetsglad är han också men lite envis. Han älskar vatten så simma gillar nog de flesta! Mamma brukar träna lydnad och agility med honom, det tycker han är superkul! De har även gått en del spårkurser med lyckat resultat. Det är väldigt aktiva hundar men de behöver även tröttas ut psykiskt. Då är spår och sök ett bra alternativ! Jag brukar träna lite konster med honom och han är väldigt smidig.

Rasen kommer från Nordamerika, namnet till trots! De används som gårdshundar för att valla och vakta. De har inte vallen medfött som Border collie så man får lära de att valla. Annars är de ganska lika Border collie.

Nu fick du lite info om rasen :D Lycka till i ditt hundletande!

Glömde säga att dom älskar att spår och sök :)

Något mindre än Golden och kanske lite mer lämpad för Agility pga av det.

Nja, det beror på hur man ser det.. Tollare är ju inte särskilt stora men många brukar hamna precis över medium-gränsen, vilket betyder att de bla måste hoppa väldigt högt och det ökar ju risken för förslitningar väldigt mycket.

Men de är ofta duktiga agilityhundar ja:D

Gilly

Jag har en Australian shepherd, "Aussie"! Han är otroligt söt och lättlärd! Arbetsglad är han också men lite envis. Han älskar vatten så simma gillar nog de flesta! Mamma brukar träna lydnad och agility med honom, det tycker han är superkul! De har även gått en del spårkurser med lyckat resultat. Det är väldigt aktiva hundar men de behöver även tröttas ut psykiskt. Då är spår och sök ett bra alternativ! Jag brukar träna lite konster med honom och han är väldigt smidig.

Rasen kommer från Nordamerika, namnet till trots! De används som gårdshundar för att valla och vakta. De har inte vallen medfött som Border collie så man får lära de att valla. Annars är de ganska lika Border collie.

Nu fick du lite info om rasen :D Lycka till i ditt hundletande!

Tack så mkt ^^, Aa det sägs att dom ska vara riktigt aktiva :P En i bruks har också två sånna och hon är typ bättre än ledaren ^^,
Tack alla andra också för alla tips :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 727
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 350
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 802
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 600
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka