Vilken hund tror ni passar mig?

Elma_vip

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa hund men vet inte riktigt vad för nån :P Tänkte kolla vilken ras ni tror skulle passa mig.

• Det ska vara en mellan - stor ras
  • vill kunna ha den lös när jag t.ex rider
  • orka med långa promenader/cykelturer/joggingrundor

Kom visst inte på något mer. :O Jag har funderat på Rottweiler, bordercollie, schäfer, nån typ av Husky, collie. Det är nog de jag funderat på. Men de kanske inte passar in med mina "krav" ?

Så vad tror ni, vilken hund skulle kunna passa mig?

//Diana

Sv: Vilken hund tror ni passar mig?

Just nu tittar jag på pinscher vilket verkar kunna passa dig också.
Ingen direkt jaktlust, inte översociala, har energi för att hänga med på mesta men gosar lika gärna i tv-soffan någon dag. Och är lite clowniga.
Att de är grymt snygga är bara en bonus.

Sen beror det ju på hur du planerar aktivera den mentalt naturligtvis, vad som passar dig.

Finns massor av hundar som passar in i den beskrivningen!
Jag vill ändå tipsa om Eurasiern, den passar in i de punkterna du skrivit och man vill ju alltid föra fram sin favoritras!

Läs mer här!

tänkte också skriva pincher!
Min brors kompis har en pinscher hane som är jättetrevlig. De behöver mycket energi men är inte sådär jäääättekrävande för övrigt. De tycker att träning är kul men är inte arbetsnarkomaner vad jag förstått. Som skokstrollet sa så är de snygga också:D

rase_372_1.jpg

Jag hade faktiskt satsat på en dalmatiner. De är ju avlade för att vara ridsällskap.

De raser du skriver är ju stora. En jaktspaniel då? de är mellanstora och framförallt mycket nätta, inte alls som de vanliga engelska klumpeduser.

Jaktlusten är inget probem. De står helt enkelt och stirrar på fåglar, villket inte är speciellt besvärligt:p

De orkar med vadsomhelst älskar att springa/gå promenader men är ändå inte sådär extrema som collies och shelties.

augusti_06_vindalso034.jpg

Annars är mellanpinschers trevliga!

Till alla: en underbar 8-månaders korsning dvärg/mellansom behöver omplac pga mattes graviditet, appropå ingenting :angel:

//Gilly

*Knapplån* Tack till alla som svarat. Blev väldigt nyfiken på just Eurasiern. :D Dalmatiner har jag också funderat på men min pojkvän håller inte med mig där =( Vad tror ni om de raserna jag skrev i mitt första inlägg då? Inget att ha alls?

Ska eventuellt kolla på en korsning mellan Rottweiler/Schäfer på måndag, vad tror ni om en sådan blandning? den är 8mån.

//Diana

Tror du får väldigt mycket jobb med en sådan korsning. Inte funderat på varför de tänker placera om den just vid den här åldern? ;)

Okej. Men ska kolla på den så får vi la se hur den är och så :P Det var för att han kände att han inte hade tid för den då han jobbar i en annan stad och så :P

//Diana

Ska eventuellt kolla på en korsning mellan Rottweiler/Schäfer på måndag, vad tror ni om en sådan blandning? den är 8mån.

//Diana

Jag tror en sån kommer kräva mycket mental aktivering, dagligen. Det kommer inte att räcka att springa bredvid hästen, den kommer att vilja spåra/söka/träna lydnad eller vad som helst också. Dessutom är det en jobbig ålder att överta en hund i då den är full med hormoner och testar gränser. Varför ska den omplaceras?

Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av hund, men har du "inte så mycket" skulle jag nog rekommendera att du kikar på något lite lättare.

En dalmatiner eller pinscher KAN du jobba med dagligen om du VILL, men du MÅSTE inte. Är man sjuk eller bara slö är det väldigt skönt att kunna stanna inne en dag och ta det lugnt utan att få dåligt samvete för att hunden är rastlös eller klättrar på väggarna. Naturligtvis kräver även de aktivering, men inte i lika hög grad som jag misstänker att den korsningen gör.
Dessutom avlas dessa korsningar sällan på respektive ras bästa representant vilket gör att det kan finnas en del ovälkommet i bagaget. Vet du om föräldradjuren och andra närstående individer är höftröntgade till exempel? Vore ju trist om den visade sig ha kassa höfter efter något år.

Sen KAN det ju vara en supertrevlig individ också. Du avgör själv. Men tänk noga och var ärlig mot dig själv innan, hur mycket orkar du med?

*Knapplån* Tack till alla som svarat. Blev väldigt nyfiken på just Eurasiern. :D Dalmatiner har jag också funderat på men min pojkvän håller inte med mig där =( Vad tror ni om de raserna jag skrev i mitt första inlägg då? Inget att ha alls?

//Diana

Jag hade nog valt collie där om jag vart du. Fast det finns ju dock en del rädslor inom rasen så där är det viktigt att du verkligen kollar upp uppfödarna ordentligt.
De fyra andra är som sagt arbetsnarkomaner, berhöver någon form av arbete för att må bra. BC:n är ju en arbetande vallhund, schäfern och rottweiler brukshundar och husky en draghund som behöver springa ett x antal mil om dan typ:angel: .
Eurasiern har jag själv kollat på en del faktiskt. Det som får mig att tveka på den är att den kan vara en aningens svårmotiverad? Sen gäller det även att kolla ordentligt på uppfödarna där också då jag hört att det finns dom som avlar på hundar med mentala brister och HDfel. Annars är det en ras som jag håller varmt om hjärtat:love:

Alla de raser du nämnt kräver nog mer aktiviteter än cykel/ridturer??

Alla de raser du nämnt kräver nog mer aktiviteter än cykel/ridturer??

Okej, som? ge mig exempel? Sitter och läser allt omh under här på forumet just nu.

Tack till alla som svarat förresten. Skiter nog i att kolla på den där korsningen på Måndag. :P

//Diana

De raser du skriver är ju stora. En jaktspaniel då? de är mellanstora och framförallt mycket nätta, inte alls som de vanliga engelska klumpeduser.

Jaktlusten är inget probem. De står helt enkelt och stirrar på fåglar, villket inte är speciellt besvärligt:p

De orkar med vadsomhelst älskar att springa/gå promenader men är ändå inte sådär extrema som collies och shelties.

[//Gilly

No offense, men vad har du träffat för jaktspaniels? Och då antar jag att du menar springer eftersom bilden är på en springer...?? Jaktlusten är väldigt stor, de kräver massor av aktivering och ger du dem inte det så tar de saken i egna händer och tjuvjagar. Dessutom är inte spaniels stående fågelhundar, de är stötande hundar och det är inte detsamma som att stå och stirra på fåglar.

Nu har jag inte haft nån av raserna (eftersom jag upplevde att jag inte är tillräkligt erfaren för att ta en schäfer) men alla är arbetande hundar inom sina egna områden. Om man inte aktiverar dem tillräkligt(vallning, agility, lydnad, skydd, drag, spår t.ex) kan de lätt bli understimulerade och då börja hitta på jobb åt sig själv. Skulle själv föreslå en spaniel eller retriever av utställningstyp. Andra raser kunde vara lagotto, collie, dalmatiner??? men också de behöver hjärnaktivitet Lycka till med dit val!!:)

Jag skulle inte säga att Eurasiern är svårmotiverad - ingen jag har träffat iaf! Det beror helt på vad du är för ägare, en Eurasier anpassar sig otroligt bra efter vad ägaren vill göra tycker jag. Vill man slappa så gör den det, vill man spåra så gör den det, vill man träna lydnad så gör den det, osv.

Att man ska kolla upp uppfödaren före man köper hund är ju samma för alla raser, det finns mer eller mindre seriösa inom alla raser. Vad jag vet så är de flesta uppfödare jätteduktiga på att kolla upp hundarna innan avel, men sen finns det ju troll som sagt, så det är som du säger, man ska kolla upp uppfödaren.

Okej, som? ge mig exempel? Sitter och läser allt omh under här på forumet just nu.

Tack till alla som svarat förresten. Skiter nog i att kolla på den där korsningen på Måndag. :P

//Diana

Alla hundar behöver i någon form mental aktivering, inte bara motion.

Tänkt dig själv om du bara satt hemma hela dagarna och gjorde ingenting. Om du på det fick massor med motion så att du var i toppform, du är ung, pigg, stark och levnadsglad. Men har ingenting att göra... Frustration.

Sök, personspår, viltspår, lydnad, agility, freestyle, rapport, trixträning, apportering, vallning osv. Beror helt på vilket typ av hund du väljer.

En hund i det läget börjar hitta på saker själv att göra. Sno sopor, tugga på saker, skälla för mycket, rymma osv. Det som tröttar ut en hund mest är att få arbeta med huvudet. Helst varje dag, på något sätt. Vissa raser måste får göra det, andra har inga problem alls att ta det lugnt vissa dagar.

Eftersom du inte nämner nånting om hurvida du vill träna och ev tävla med hunden är det svårt att säga hurvida dom raserna du nämmn passar lr inte. Är du intresserad av någon spec gren inom hundsport?
Vill du träna mycket alls lr bara ha en aktiv vardags kompis?

Dom hundarna du nämmde är väldigt olika. BC kräver massa motion iform av jogging,promenader m.m Men också behöver den oftast få valla gärna blandat med lite Agility.

Sibirien Husky är en drag hund. Den vill vara ute jämt,kräver mycket motion och vill gärna dra.

Rottweiler är en gårdsvakthund ofta lite klumpig kanske för att orka med på långa ridturer.

En schäfer är också en otroligt aktiv ras som kräver stimulans iform av spårning och mycket lydnads träning.

Om jag var du skulle jag först tänka igenom hur mycket tid och lust du har att lägga ner på "träning" med hunden. kanske inser du att en superaktiv ras kräver lite för mycket?!

Jag tycker du borde kolla lite mer på aktiva sällskapsraser.
Finns massa trevliga spaniels
Golden,labbe.
Collie är nog en bra ras
Dalmatiner
Någon vinthund kanske
Pinscher
schnauzer

kan du tänka dej nån mindre ras så finns ju
Sheltie
Jr
Australiensk terrier
Dv Pincher
Dv schnauzer

Lycka till:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 790
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: Sasse
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 426
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård