Vilken hund tror ni passar mig?

Sv: Vilken hund tror ni passar mig?

*Knapplån*

Trots att jag sa att jag inte skulle kolla på den där blandras hunde, schäfer/rottweiler så var jag & kollade på honom idag. :D urmysig hund verkligen.

Den kunde sitt & ligg. Kunde gå lös & stannade kvar även fast det kom människor/hundar/bilar/katter m.m. Var van vid småbarn & andra djur. Ej aggressiv. 8 månader var den. =)

//Diana

Vill bara göra ett inlägg till dig, jag har erferenhet av båda raser sen väldigt många år tillbaka och jag tror det blir mycket jobb för er. Sen om det är det du är ute efter så är det en sak men annars skulle jag se mig om efter en annan hund.

Sen kan jag ju säga att det är väldigt trevliga raser du tänkt dig. Och att du tänker ha med dig hunden på ridturen är bara trevligt. Men du kommer in i den tiden där det händer väldigt mycket i hundens liv (mentalt ) osv.. Men lycka till med letandet:bump:

Just nu tittar jag på pinscher vilket verkar kunna passa dig också.
Ingen direkt jaktlust, inte översociala, har energi för att hänga med på mesta men gosar lika gärna i tv-soffan någon dag. Och är lite clowniga.
Att de är grymt snygga är bara en bonus.

Sen beror det ju på hur du planerar aktivera den mentalt naturligtvis, vad som passar dig.

Jag skulle vilja dementera det där lite.. Dom kan ha ganska stor jaktlust. Det är trots allt hundar framavlade för vakt och (rått)jakt. ;)
Sen är de avlade för att agera mycket på egen hand så styr man inte upp dom tar dom saken i egna händer. :angel:
Men det är otroligt roliga hundar att jobba med. Otroligt lättlärda och glada hundar som älskar att arbeta. Jag tröttnar långt innan min hund gör det. :angel: :D
Men det är roliga clowner. Tala om härliga hundar. Såå glada och trevliga. :love:
Kolla dock föräldradjuren då reservation är ett problem i rasen.

Jo, absolut. Den är dock ingen jakthund i den bemärkelsen idag utan aveln har gått mer åt sällskapshållet på sistone. Dock finns individer med hög jaktlust.

Citat från en pinscheruppfödares hemsida:

Angående jaktlusten så finns förföljandet till en viss gräns. Finns det något roligare än t ex fasaner som både skriker och flyger?! Men att sticka till skogs i större svängar efter t ex rådjur gör den sällan även om det finns undantag. Den har inte det drivet efter vilt, men detta är självklart en uppfostrings sak. Däremot är den en god råttfångare hemma på gården/stallet.

Och det bland annat det jag bildar min uppfattning på. Jag erkänner dock att jag inte har någon personlig erfarenhet av rasen. :)

Från samma sida:

Pinschern har en enorm motor och arbetskapacitet, sin litenhet till trots. Pinschern är lättfostrad, förutsatt att man redan innan man får hem valpen har kommit överens om vilka regler som ska gälla och sen aldrig ruckar en millimeter på dem. Pinschern är nämligen expert på att hitta sprickor och kryphål. Får den dessutom hållas, har den genast klättrat en bit på rangskalan och det är den inte sen att utnyttja. Werner Jung skrev en gång att ”får den chansen så dansar den gärna på huvudet på sin ägare”. Ledarskapet kräver ständigt underhåll

Eftersom detta är vardagsmat för mig (med min nuvarande hund) så tänkte jag inte så mycket på det, det föll ganska snart in under "godtagbara egenskaper".

Sen finns det visst någon teori om att dvärgpinscher är mer fartig och krävande än pinschern? Väntar fortfarande på att få höra om någon kan bekräfta det eller inte.

Men jag har redan fallit för rasen... :o

Min DP är betydligt mer fartig än de pinschrar jag mött. Men så är min fartigare än de flesta DP's också. :angel: :D
Men det är verkligen fantastiska hundar. Dom är lite dårpippis emellanåt, men det är bara charmigt. :D
Dom är ju ganska temperamentsfulla. När de möts ska man inte bli förvånad om små dispyter uppstår. På 0-tid kan slagsmål utbryta, men de morrar mer än vad de bits, bråttas lite, och sen blir de vänner igen. :D Över huvud taget har de ganska stora reaktioner på det mesta. Det går inte att undgå att se om en pinscher är glad, arg, eller vad den pysslar med. Dom har inga direkta mellanlägen. ;)

Börjar till och med lite smått våga mig på att drömma om en hund till längre fram, men det blir INTE en jaktgolden, DET kan jag lova! :cool:
Vill bara säga att alla jaktgolden verkligen inte är så jobbiga som din hund har varit... du fick nog tyvärr ett "måndagsexemplar" - för mycket "Pommac" är inte bra;) En rätt uppfödd jaktgolden med bra egenskaper ska vara lätt att ha att göra med i alla sammanhang och ha en tydlig av/påknapp.

Jodå det är mycket Pommac i min. Hon är resultatet av en tjuvparning och har samma hane som både far och morfar... :smirk: Så nog bubblar det i henne. :D

Idag är hon ju en riktigt trevlig individ nu när hon börjar bli "hund" och jag skulle nog kunna tänka mig en jaktgolden igen - OM jag hade fastnat för det här med apportering, vilket jag inte har. Tyvärr. Men inte två stycken samtidigt och jag skulle undvika "kolsyrat" vid val av andrahund. ;)

Inget om om jaktgolden, för rätt person är det en underbar hund. Så mycket har jag iaf lärt mig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 790
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: Sasse
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 426
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård