Vilken hund tror ni passar mig?

Sv: Vilken hund tror ni passar mig?

Jag skulle inte säga att Eurasiern är svårmotiverad - ingen jag har träffat iaf! Det beror helt på vad du är för ägare, en Eurasier anpassar sig otroligt bra efter vad ägaren vill göra tycker jag. Vill man slappa så gör den det, vill man spåra så gör den det, vill man träna lydnad så gör den det, osv.

Att man ska kolla upp uppfödaren före man köper hund är ju samma för alla raser, det finns mer eller mindre seriösa inom alla raser. Vad jag vet så är de flesta uppfödare jätteduktiga på att kolla upp hundarna innan avel, men sen finns det ju troll som sagt, så det är som du säger, man ska kolla upp uppfödaren.

Så den är lite som en allround hund då? Tror du man skulle våga satsa på denna ras om man vill köra lite tävlingslydnad?
Kanske ska lägga den på toppen av "vad-jag-vill-ha-för-ras-hundlista" igen då.:d

jag tycker du ska spana in Kooikerhondje. En mycket trevlig hund, enligt mig! (jag har en själv.)
Hollänsk ras, 40 cm i manken och väger omkring 11 kg.
Väldigt vacker att se på, i princip noll pälsvård (karda igenom pälsen varannan vecka), mycket aktiv så den orkar springa med dej i skogen, men ändå lugn inomhus och med förmågan att slappna av. Väldigt mångsidig hund, och rolig att arbeta med! :bump:
Det negativa är väl att dom kan vara skarpa. Man måste vara bestämd, annars tar dom nog lätt över... men det gäller iofs många hundar!
Min är bara fyra månader, men alla vuxna hundar jag träffat har varit hur trevliga som helst.
En hund med MYCKET energi!
tre%20kooikers.jpg

http://koti.mbnet.fi/~tryki/Sally1922.jpg

Senast ändrad:

Jag skulle säga att den är en perfekt allroundhund!
Jag tycker du ska våga, det skulle ju vara supercoolt med en som har en riktigt bra Eurasier, eftersom det inte finns så många i Sverige så är det inte så många som syns heller (ännu).

Min syrras hund är väldigt lydig tycker jag, har alltid bra uppmärksamhet till föraren, och älskar att jobba.

Bor du lång från Stockholm?, annars hade du gärna fått komma och hälsa på.

Kommer lilla Berner fanet här.. Jag tycker att en Berner Sennen skulle passa perfekt! Fast det beror lite på hur du bor.. lägenhet är inte för dom tycker jag..;)
Dom är uthålliga (om dom har kondis), snälla och trofasta, vill vara med på det mesta och är jättebra att ha med på ridtur! Gosar gärna också en dag och om du är sjuk eller bara inte har lust att gå ut på långpromenad en dag så spelar det inte så stor roll!
Lydiga också (oftast) så tävlingslydnad ska nog inte vara nåt problem..:)
Visseligen stora men det skrev du ju att du ville ha!:) :)

Så jag säger Berner Sennen!:)

Hoppas du hittar en hund som passar dig!:D

Jag skulle säga att den är en perfekt allroundhund!
Jag tycker du ska våga, det skulle ju vara supercoolt med en som har en riktigt bra Eurasier, eftersom det inte finns så många i Sverige så är det inte så många som syns heller (ännu).

Min syrras hund är väldigt lydig tycker jag, har alltid bra uppmärksamhet till föraren, och älskar att jobba.

Bor du lång från Stockholm?, annars hade du gärna fått komma och hälsa på.

Tyvärr så bor jag ända nere i småland så hälsa på kan bli lite svårt.:cry:
Ja, det skulle verkligen vara supercoolt med en lite udda ras på lydnadsplan.
Får man fråga vilken uppfödare din syrras hund kommer ifrån? Har du någon bild?

Okej. :D Kom jag hem med en sån skulle min mamma bli överlycklig, det är hennes favoriter :P Men tyvärr så bor jag i lägenhet.. Eller ja, jag ska flytta till en :P

//Diana

Min syrras hund Kajsa kommer ifrån Ronevikens kennel som ligger på Gotland! Den uppfödaren som jag köpt min hund av ska ha valpar igen nu fast på en annan tik (egentligen gillar jag den tiken mer än den vi fick av nu), men då är frågan om du orkar åka till Stockholm? För den uppfödaren är underbar!

Här är en bild på Kajsa:
Bild-031.jpg

Vi har själva haft jaktspaniels och varit mycket hos R*dseth, som föder upp jaktspringers och bla vann sm nu senast.

Och ja, de är stötande, men det är väldigt enkelt att få dem till stående. Vi har aldrig haft problem med detta.

Mycket aktivering? Javisst, precis som pinschers, rottisar och shäfrar som TS föreslog. Jag fortsatte bara på samma bana;)

Vad har du träffat för jaktspaniels..?

//Gilly

Fast att jämföra en jaktspaniel med en pinscher eller rottis är ju som att jämföra Ferrari och Skoda...

Jag tycker iaf att man ska vara jaktintresserad för att skaffa en jaktspaniel, inte som en aktiv sällskapshund. Har en tjej i kurs nu som har en springer av jakttyp som de inte jakttränar, den är 8 månader och redan förstörd...

Därför reagerade jag och tyckte att det verkade lite övermäktigt, visst är de föriga och trevliga, men de är också energipaket med otroligt stor motor.

Precis, du om nån vet ju det :D

Ja. :p Men fan vad bra det går nu (efter mycket slit)... :) Hälsa gärna till Roger om du pratar med honom. Mycket trevlig och sympatisk person.

Börjar till och med lite smått våga mig på att drömma om en hund till längre fram, men det blir INTE en jaktgolden, DET kan jag lova! :cool:

Det tror jag säkert, ska hälsa honom det. Han frågade sist jag pratade med honom om det gick bra för er, så han tänker på er;) Han får hem en ny labbetik nu sommar som ska bli den nya stjärnan.

Du ska ju ha en liten söt sak, själv tänkte jag skaffa mops eller toypudel :p lagom :D

Min syrras hund Kajsa kommer ifrån Ronevikens kennel som ligger på Gotland! Den uppfödaren som jag köpt min hund av ska ha valpar igen nu fast på en annan tik (egentligen gillar jag den tiken mer än den vi fick av nu), men då är frågan om du orkar åka till Stockholm? För den uppfödaren är underbar!

Här är en bild på Kajsa:
Bild-031.jpg

Åååh, hon är ju jättevacker:love:
Nu har jag visserligen hittat en uppfödare, som inte ligger så långt ifrån, men har inte tagit någon kontakt med henne än.
Men du får gärna PM:a din valps uppfödare om du vill så får jag ta mig en funderare. (Har räknat ut att det är 40 mil till stockholm härifrån så det är ju inte så jättelångt ändå som jag trodde att det skulle vara)

*Knapplån*

Trots att jag sa att jag inte skulle kolla på den där blandras hunde, schäfer/rottweiler så var jag & kollade på honom idag. :D urmysig hund verkligen.

Den kunde sitt & ligg. Kunde gå lös & stannade kvar även fast det kom människor/hundar/bilar/katter m.m. Var van vid småbarn & andra djur. Ej aggressiv. 8 månader var den. =)

//Diana

Ja det är ju du som i slutänden betsämmer vad du vill ha för hund.

Men ha i åtanke ( även om denna blandis var urmysig och go ) att den säkerligen har några trotsvändor till m.m och att den säkerligen kommer kräva mer än att bara springa i skogen !

Sv:

Hej jag är en tjej på 18år som jätte gärna skulle vilja köpa en hund gärna en jaktspaniel en valp om det är någon som har skulle vara jätte tacksam! om någon har just den hunden jag letar efter helst i örebro eller lite utanför. den kan högst kosta 4:-

Hör gärna av er! . hotpants_malin@hotmail.com:) :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 790
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: Sasse
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 426
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård