Vilken hund passar mig?

Sv: Vilken hund passar mig?

Den på den bilden var faktiskt väldigt lik min vovve. Annars så är väl älghunden lite mindre, kompaktare, har inte lika lång nos och så brukar de ha knorr på svansen. :)

Finsk spets är ju otroligt fin och lagom stolek. Synd att det är en jakthund.

Jag tittade lite närmare på shiban ett tag, men om jag nu inte blandar ihop den med någon annan är det enda jag minns att den var -väldigt- självständig och ofta tyckte att den minsann kunde klara sig precis lika bra på egen hand. Vet inte riktigt hur det skulle yttra sig, men tolkar det själv som att hunden inte är särskilt mattetokig, som du ville;)

Jag har för övrigt precis samma problem som dig, de rashundar vars utseende faller mig i smaken passar mig inte särskilt väl, de som däremot passade bättre skulle jag nog inte kunna tänka mig att leva med:o
Det fick bli en vuxen blandis för mig, så det inte blev några överraskningar på utseende, aktivitetsnivå eller annat.

Hoppas du kan hitta rätt i rasdjungeln till slut!:)

Haha ne men precis en alaskan eller sebirian:love: Border collie:love: Inte för att jag är en lat människa och mest sitter inne. Men jag tror inte att jag kan ge dom den aktivitet de behöver, synd synd.

Hur valde du blandis då? :)

Tollare skulle jag gärna vilja veta lite mer om.

För mig är det ju också lite så, bor i Stockholm så skulle känna mig rätt taskig om jag höll en hund som hade mycket energi att göra av med här, utan snälla föräldrar med bil som kan skjutsa en till trevligare promenadställen.
När jag är vuxen och får möjlighet att flytta ut på landet med trädgård och storskog runt knuten, då blir det schipperke för mig hoppas jag:D

Jag letade efter en vuxen omplacering. Jag kollade ju en hel del på hundstallet och liknande, men där finns ju mest stora bruks-blandisar, vilket jag verkligen inte kan ha. Skulle det vara blandras blir det ju heller som sagt inga överraskningar om hunden är vuxen och man redan vet vad man får i den.
Jag letade mycket efter individ, men är ju som sagt rätt kräsen på allt vad gäller utseendet:angel: Man vill ju inte leva ihop med en hund i drygt 10 år som man inte tycker är fin att se på:o Vad hemsk jag känner mig när jag säger så!

Men iallafall, blocket kollade jag också jättemycket på, men de allra flesta vuxna omplaceringar där är ju där just av den orsak att de behöver långt mer än vad t.ex. jag kan ge. Eller sådana som köpt små ulltottar och sedan insett att också de kan bli små monster om de bara får sitta i en väska.
Iallafall, efter att också ha kollat upp omplaceringsmöjligheter på de två raser jag är intresserad av men osäker på om jag kan ha så som jag bor nu, stod det klart att de var små.
Jag vände mig därför till Hundar utan hem, organisation som adopterar hundar från rescue centers på Irland och omplacerar i Sverige
(nu får jag väl skit för det i den här tråden också, men snälla, jag vet redan alla era argument som är emot detta. jag har hört de flera gånger om här på buke och behöver inte höra dom en gång till. Inga sjukdomar som finns på Irland finns inte redan i Sverige, har alltså inte en kontaminerad hund som smittar andra med dödliga sjukdomar.).
Jag kollade mest runt på hemsidan på skoj först, för att se vad de hade, då jag känner två som har adopterat därifrån. Jag letade främst efter en individ och gjorde en intresseanmälan på deras hemsida där jag bad om förslag på vilka hundar de trodde kunde passa.
När de svarat ringde jag en kvinna som hade flera jourhundar de trodde kunde passa, så jag ringde henne och vi pratade lite om hundarna. Vissa gallrades bort rätt fort. Men vi bestämde tid för när jag kunde komma och hälsa på (krav från min sida att hunden fanns i jourhem i sverige, var inte intresserad av postorderhund) och vi åkte ut och hälsade på. Jag frågade jättemycket om hundarna, aktivitetsnivå, av/på-knapp, allt sådant! Fastnade snabbt för en av dom, och fick gå en liten promenad med henne på egen hand för att se hur hon var och känna lite på henne utanför gården. Jag insåg snabbt att vi passade jättebra ihop, åkte hem och båda parter fick fundera. Så blev det av!

Fick en hund med utseende som verkligen tilltalar mig, aktivitetsnivå som jag klarar av och jättebra av/på-knapp som passar mig!

Nu blev det lite långt, men så gick det till när jag valde blandis!:) Försökte se till individen främst och vara öppen vad gällde utseende, men de flesta blandisarna där passade mig perfekt vad gällde utseende, eller var fortfarande så tilltalande att jag kunde tänka mig dom.
Skulle nog aldrig kunna tänka mig valp därifrån, dock, eftersom det är så himla osäkert hur den blir när man inte ens vet vilka raser det är.

En trevlig ras som många glömmer bort är lapsk vallhund.

Storlek
Mankhöjd: Idealhöjd hos hanhundar skall vara 51 cm och hos tikar 46 cm. Tillåten avvikelse är +/- 3 cm.

Inte fullt så krävande som en brukshund, men funkar bra till träning och tävling om än på lättare nivå i vilket fall. En lättskött päls, polarhundsutseende, lagom stor, fina färger ... ja, och samt att det är frisk ras.

Kanske något att kika på?

Lite bilder från vovves galleri som jag länkar till då jag inte har frågat om tillåtelse att lägga ut dem:

http://vovve.net/i/Galleri/32/32450.jpg
http://vovve.net/i/Galleri/31/31620.jpg

Jag tror aldrig jag hört talas om lapsk vallhund! :o Vallar den renar?? Har du en sådan? Kan du inte berätta mer om rasen! (Inte för att det är min tråd, men TS kanske också vill veta... :angel:)

*kl*

Men min uppfattning om Tollare är att det är den retriver som är mest krävande när det kommer till uppfostring, en utpräglad jakthund och faktiskt ganska vass ( om man jämför med retrivers rent generellt ).

*kl*

Om det inte var för att du redan hade en skulle jag ha tipsat dig om Finsk lapphund ;).

Har din ovanligt tjock päls, eller har ni kanske väldigt varm inomhus? "Min" finne har inga problem med att vara inne och ligga i soffan, även om han såklart tycker om att vara ute också.

Jag tror aldrig jag hört talas om lapsk vallhund! :o Vallar den renar?? Har du en sådan? Kan du inte berätta mer om rasen! (Inte för att det är min tråd, men TS kanske också vill veta... :angel:)

Jag har ingen sådan men har varit mycket intresserad av denna ras och har därför kollat upp en del med den. Både för och nackdelar, iofs hittar jag inte så många nackdelar med den :o men ändå.

Den är ursprungligen en renvallande hund som användes hos samerna. Till skillnad från den finska lapphunden som avlades för att arbeta nära föraren så avlades den lapska på att kunna jobba mera självständigt. Så det är ingen border collie, utan det är en ras som kräver att man som ägare kan motivera. I övrigt så är det en lagom stor ras och de jag sett använder dem både till agility, lydnad och bruks. Så mångsidiga är dom.

I och med att det är en vallande ras så har den ju också en del av vallhundens egenskaper. Ifall man ser dom som positiva eller negativa, det är ju upp till var och en att bedöma. Men med tanke på att de raser jag kikat på till exempel är lancashire heeler, västgötaspets, lapsk vallhund, kelpie, border collie och dyl så uppskattar tydligen jag vallhundarna i sig.

Eftersom jag inte äger någon själv så kan jag inte uttala mig om dem på det sättet, enbart utifrån fakta från andra ägares hemsidor och rasklubben. Har även pratat med en uppfödare till rasen.

Lapsk vallhund är lik finsk lapphund förutom att de har kort päls och är mer smäcker i kroppen.

Där min älskling kommer ifrån där födde de upp både lapsk och finsk.

Gå och kika på Fjällfarmen.

*kl*

Om det inte var för att du redan hade en skulle jag ha tipsat dig om Finsk lapphund ;).

Har din ovanligt tjock päls, eller har ni kanske väldigt varm inomhus? "Min" finne har inga problem med att vara inne och ligga i soffan, även om han såklart tycker om att vara ute också.

Hmm ja vet inte om han har så mycket tjockare. Trots att den hunden är världens snällaste, goaste och underbaraste för mig så är han otroligt jobbig. Piper stup i ett, skäller på det mesta, sticker nu mer då han är lös. Vill inte bli omfamnad, alldeles för varmt! Ändå är han min bästa vän och jag hans. Träffar inte hunden så ofta då jag inte bor hemma, det är mer mammas hund. Tror vi fick dålig start från början med honom tyvärr =/ Fick nog lite fel hjälp kanske.. Nu tränas han regelbundet på kurs varje vecka.

Han är en väldigt rädd och osäker hund. Man får ju liksom den bilden av den rasen trots att man faktiskt vet att det handlar om individ. Men är rädd att kanske min finska lapphund skulle bli sådär.. jobbig. Annars hade ja slagit till direkt.

Vad heter den här hundrasen?:confused: Den är oemotståndlig <3
8620057.jpg

*kl*

Men min uppfattning om Tollare är att det är den retriver som är mest krävande när det kommer till uppfostring, en utpräglad jakthund och faktiskt ganska vass ( om man jämför med retrivers rent generellt ).
Håller med, dessutom kan det vara svårt att få tag på en bra hund, den har avlats för mycket på så mentaliteten är väldigt ojämn, men motorn finns kvar.
Ungefär det samma gäller Aussies, två raser som är för vackra för sitt eget bästa.
Tyvärr.

Tja jag har en Kooikerhondje (Tikarna är ca 38 i manken och hanarna ca 42). Jag aktiverar min kooiker inom agility och viltspår (ställer även i väldigt mkt). Den rasen passar mig perfekt. Du kan läsa om den på http://www.skooi.se/ (rasklubbens sida). Det är en rätt så ovanlig ras men intresset växer stort hela tiden, nu finns det ca 500-600 st i Sverige.

Den rasen fukar i jättemånga aktiviter som agility, lydnad, flyboll, freestyle, viltspår, brukssök mm mm och till att gå långa promenader i skogen. Men hunden bör aktiverar i i allafall en aktivitet för att må bra. Min kooiker gillar också att bara njua av livet i gräset =)

Kooikern är en gammal Hollänsk ras. Annars kanske en Wetterhoun (55-59 cm, den är ännu mer ovanlig, finns bara en i Sverige men den ska paras i nästa löp, se den här: http://www.cirtaps.com/svenska/svensk start.htm). Eller kanske en Stabyhoun passar? (50-53 cm) http://www.stabyhounklubben.se/

Dessa tre är alla Hollänska raser =)

Detta är min kooikerhondje: http://www.kooikerroxy.dinstudio.se...&En+av+mina+favoritbilder.+Tagen+i+Januari.

Och detta är vår hemsida: http://www.kooikerroxy.dinstudio.se

Lycka till!
//Felicia :)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 056
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 873
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 926
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
972
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna