Sv: Vilken hund passar mig?
För mig är det ju också lite så, bor i Stockholm så skulle känna mig rätt taskig om jag höll en hund som hade mycket energi att göra av med här, utan snälla föräldrar med bil som kan skjutsa en till trevligare promenadställen.
När jag är vuxen och får möjlighet att flytta ut på landet med trädgård och storskog runt knuten, då blir det schipperke för mig hoppas jag
Jag letade efter en vuxen omplacering. Jag kollade ju en hel del på hundstallet och liknande, men där finns ju mest stora bruks-blandisar, vilket jag verkligen inte kan ha. Skulle det vara blandras blir det ju heller som sagt inga överraskningar om hunden är vuxen och man redan vet vad man får i den.
Jag letade mycket efter individ, men är ju som sagt rätt kräsen på allt vad gäller utseendet

Man vill ju inte leva ihop med en hund i drygt 10 år som man inte tycker är fin att se på

Vad hemsk jag känner mig när jag säger så!
Men iallafall, blocket kollade jag också jättemycket på, men de allra flesta vuxna omplaceringar där är ju där just av den orsak att de behöver långt mer än vad t.ex. jag kan ge. Eller sådana som köpt små ulltottar och sedan insett att också de kan bli små monster om de bara får sitta i en väska.
Iallafall, efter att också ha kollat upp omplaceringsmöjligheter på de två raser jag är intresserad av men osäker på om jag kan ha så som jag bor nu, stod det klart att de var små.
Jag vände mig därför till Hundar utan hem, organisation som adopterar hundar från rescue centers på Irland och omplacerar i Sverige
(nu får jag väl skit för det i den här tråden också, men snälla, jag vet redan alla era argument som är emot detta. jag har hört de flera gånger om här på buke och behöver inte höra dom en gång till. Inga sjukdomar som finns på Irland finns inte redan i Sverige, har alltså inte en kontaminerad hund som smittar andra med dödliga sjukdomar.).
Jag kollade mest runt på hemsidan på skoj först, för att se vad de hade, då jag känner två som har adopterat därifrån. Jag letade främst efter en individ och gjorde en intresseanmälan på deras hemsida där jag bad om förslag på vilka hundar de trodde kunde passa.
När de svarat ringde jag en kvinna som hade flera jourhundar de trodde kunde passa, så jag ringde henne och vi pratade lite om hundarna. Vissa gallrades bort rätt fort. Men vi bestämde tid för när jag kunde komma och hälsa på (krav från min sida att hunden fanns i jourhem i sverige, var inte intresserad av postorderhund) och vi åkte ut och hälsade på. Jag frågade jättemycket om hundarna, aktivitetsnivå, av/på-knapp, allt sådant! Fastnade snabbt för en av dom, och fick gå en liten promenad med henne på egen hand för att se hur hon var och känna lite på henne utanför gården. Jag insåg snabbt att vi passade jättebra ihop, åkte hem och båda parter fick fundera. Så blev det av!
Fick en hund med utseende som verkligen tilltalar mig, aktivitetsnivå som jag klarar av och jättebra av/på-knapp som passar mig!
Nu blev det lite långt, men så gick det till när jag valde blandis!

Försökte se till individen främst och vara öppen vad gällde utseende, men de flesta blandisarna där passade mig perfekt vad gällde utseende, eller var fortfarande så tilltalande att jag kunde tänka mig dom.
Skulle nog aldrig kunna tänka mig valp därifrån, dock, eftersom det är så himla osäkert hur den blir när man inte ens vet vilka raser det är.