Sv: Vilken hund passar mig?
Jakthund? Nej, vit herdehund är i stort sett vita schäfrar (med minimala inslag av andra vita raser, typ samojed, har jag för mig) som blivit en egen ras. Schäfern är ju i grunden en vallhund, numera brukshund.
Ordet Schäfer är tyska för fåraherde, eftersom schäferfolket/SKK vägrade (vägrar?) erkänna att de brun/grå/svarta och de vita har samma ursprung fick man inte använda schäfer i rasnamnet så då översatte man det helt enkelt till svenska, herde. De kallas även Berger Blanc Suisse, på tyska heter de Weisser Schweizer Schäferhund (vit schweizisk schäfer-/herdehund), på engelska White Swiss Shepherd Dog men kallas oftast bara White German Shepherd tror jag. Det var huvudsakligen i USA och Kanada som man fortsatte avla på de vita schäfrarna efter att färgen förbjudits i Tyskland/Europa, sedan importerades några av dessa hundar till Schweiz och spreds därifrån, därav Schweiz i namnet. (Den vita färgen har för övrigt alltid funnits hos schäfer, den första registrerade schäfern var vit så alla färgade schäfrar har vita hundar i stamtavlan).