Sv: Vilken hund passar mig?
Dvärgpinschrar har nära till lek hela tiden, de är kända för att behålla sin livlighet och sin leklust livet ut.
Hittar du bara rätt motivationskälla för en dvärgpinscher så säljer den sin själ för att vara dig till lags.
Men man får inte glömma att det är AKTIVA hundar. Full fart hela tiden, de har mycket gott självförtroende och litar fullt på sin egen förmåga. Vilket kan vara lite farligt för en hund i den storleken.
Min DP är inte sen att ta kommandot i hundflockar med hundar som är både större och äldre än henne.
DP är mycket duktig när det kommer till agility. Dom är smidiga, snabba, lättlärda och otroligt spänstiga. Eftersom att dom litar på sin egen förmåga så är dom otroligt tuffa också. Är man inte en tydlig ledare för en dvärgpinscher kommer den snart att börja klättra i rang och försöka ta över ledarskapet.
Dom är otroligt trogna den egna flocken. En dvärgpinscher älskar sin familj. Den kan däremot vara vaksam mot främlingar. Det får dock inte övergå till rädsla eller aggresivitet.
Trots min tjejs lilla storlek finns det ingenting jag inte kunnat göra med henne hittills. Hon har hur mycket ork som helst. Även fast dom är små är dom så pass smidiga att dom tar sig fram överallt. På vintrarna ser man henne skuttandes som en hare i djupsnön. Fort som tusan går det. På samma sätt tar hon sig fram i snårskogen utan problem.
En dvärgpinscher måste fostras med en fast hand, utan att man någonsin blir elak. Det viktigaste är att man redan från början är konsekvent med vad man får och inte får göra. Kan tala om att där brast jag.. det var svårt att vara tuff mot en liten krabat på bara nåt kg. Så man får passa sig.
Eftersom att dom är otroligt lättlärda lär dom sig lika snabbt otyg som dom lär sig det du vill att dom ska kunna.
Annars har jag hittills inte känt av några begränsningar med min hund. Vi kör personsök, vi spårar både personspår och viltspår, tränar lite agility samt lydnad. Sen emellan det så är hon världens trevligaste kompis som älskar att ligga bredvid mig på balkongen och sola. Och varje natt sover hon antingen bredvid mig på kudden, snusandes i mitt hår eller ihoprullad mot magen.