Vilken hopphingst.....

Sv: Vilken hopphingst.....

Robin Z är jag väldigt fundersam att man inte anser att man kan använda!???

Jag menar han har ju faktiskt lämnat några av Sveriges BÄSTA hopphästar OCH fälttävlanshästar: Robin de Bois, Azzaro Z mfl

Ingen av fälttävlanshästarna har varit speciellt dåliga i dressyren för den delen heller. Jag är faktiskt mållös :eek:

Håller med dig helt. Bara för att många redan använt honom betyder det inte att han själv lämnar sämre avkommor ju senare man betäcker med honom. Fantastisk stam, fantastisk karriär, fantastiska avkommor (tror det är 50+ i Svår Klass). Är det någon annan hingst i Sverige som lyckats med det!? Det enda lilla som gäller Rob, är att han är lite av den "äldre" modellen, och för att ge lätta fina modeller på hästar bör man inte skicka "dragston" till honom, utan redan nätta flickor. Robin + xx har ju visat sig vara en guldkombination.

Jag har bara gott att säga om honom.

* Butterfly Flip
* Mynta
* Robin de Bois
* Adam
* Roxette
* Loro Piana Flyinge Garibaldi
* James Bond osv..

rättning: Sextiofyra (64!) avkommor i Svår Klass

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det skulle vara alldeles för osäkert att avla på en häst som Briar om jag vill ha en hopphäst. För dåliga odds eller hur man säger. Och bara för att en hingst får höga hoppoäng på en bedömning behöver den ju inte automatiskt passat till hopptävling på hög nivå. Och Briar har väl inte tävlat ngn hoppning? Hur vet man då att han skulle blivit en bra hopphäst? Genom att spå i kaffe? ;)

Min fd häst fick mkt bra poäng på kvalitets, men som tävlingshäst var han med nöd och näppe manövreringsbar på en bana. Han kunde hoppa i det närmaste hur högt som helst, obegränsad kapacitet. Men vad hjälper det?

Jag tycker det skulle vara alldeles för osäkert att avla på en häst som Briar om jag vill ha en hopphäst. För dåliga odds eller hur man säger. Och bara för att en hingst får höga hoppoäng på en bedömning behöver den ju inte automatiskt passat till hopptävling på hög nivå. Och Briar har väl inte tävlat ngn hoppning? Hur vet man då att han skulle blivit en bra hopphäst? Genom att spå i kaffe? ;)

Min fd häst fick mkt bra poäng på kvalitets, men som tävlingshäst var han med nöd och näppe manövreringsbar på en bana. Han kunde hoppa i det närmaste hur högt som helst, obegränsad kapacitet. Men vad hjälper det?

Tja hoppstam kanske :idea:

Dessutom så räcker det för mig att han får 9/9 på bruksproven och att Roffe ville eg behålla honom som just hopphäst.

När det gäller din fd häst så har det kanske med utbildning att göra, jag har aldrig mött på en häst med obegränsad kapacitet som man inte på ngt vis lyckats att rida. Då är det ju fel ryttare på den!

När det gäller din fd häst så har det kanske med utbildning att göra, jag har aldrig mött på en häst med obegränsad kapacitet som man inte på ngt vis lyckats att rida. Då är det ju fel ryttare på den!

Men jag vet en! Som man nästan inte kan rida iaf ;). FRUKTANSVÄRT svårriden, men den har vunnit 150. Enbart riden av proffs hela livet, med vilken vanlig dödlig :angel: ryttare som helst så skulle den nog inte gå att styra runt en hoppbana alls :D

Det var ju det jag menade. Det finns alltid någon ryttare som kan rida hästen. Och hästar med obegränsad kapacitet växer liksom inte på träd

Hmm bra fråga..Men jag tror inte att jag skulle vilja betäcka med Robin Z, många av hans avkommor är ju rätt "tunga" och gammeldags i modellen..Talar absolut inte för alla, men jag skulle inte våga chansa :)

Ja det var absolut fel ryttare på den hästen! När min nuvarande tränare red honom fungerade han helt ok, men hon tyckte det var en rejält svårriden häst, men med hennes ridskicklighet så klarade hon givetvis av honom.
Men hästkunnigt folk i min omgivning tror att även hos en så duktig ryttare så skulle han flippa ur så småningom, de tror inte han skulle acceptera jobba optimalt hela tiden. Alltså att kapaciteten finns, men viljan att utnyttja den fullt ut saknas hos hästen.

Men JAG gjorde inte det! Och tyvärr trodde jag det räckte med idog träning för bra tränare, så skulle jag kunna rida hästen på låg nivå ok, i mitt fall tom 1,20. För SÅ dåligt rider jag inte enligt min omgivning, de har i många år bannat mig när jag skyller på mig när hästen inte fungerade! ;) Bla så sa tränaren att jag skulle sälja hästen, han var otacksam för mig efter all tid och alla pengar jag la ner på träning, hon tyckte jag borde ha en vettigare häst som "övning ger färdighet" fungerade på.

Men jag gav upp för sent, hästeländet hade då hunnit bli 14 år, ju då inget ngn ryttare i de högre klasserna skulle vara intresserad av att köpa. När han var 4 år fick jag ett mkt fördelaktigt bud av ryttare i svår klass, men avböjde. Dumt! ;)
Men, men, ingen idé att vara efterklok! Nu har jag i allafall den underbaraste av underbara hästar och träning och tävling är skitkul, roligare än ngnsin! Har ju en och annan "störning" kvar från förra hästen, men mer och mer så känner jag att jag med små steg tar mig framåt i utveckling igen!

Har också sett många Robin Z avkommor men det mesta skitet med dem är RYTTARNA :angel:

Kaliber har lämnat många väldigt bra och inte lämnat dålig typ.

Man måste alltid välja hingst efter sitt sto, men för den delen så kanske man inte skall racka ner på hingstar som faktiskt har betydd enormt för Svensk avel :smirk:

nu skulle man ju svar på vilken hingst eller hingastar man själv inte skulle betäcka med. jag lämnade svar på det och det var inte att racka ner på någon. min personliga åsikt är att jag inte tycker om dom precis som jag inte tycker att tex selleri är gott :p sen att andra tycker att det är gott eller jätte gärna vill betäck med tex kaliber är deras åsikt.

Håller med dig helt. Bara för att många redan använt honom betyder det inte att han själv lämnar sämre avkommor ju senare man betäcker med honom. Fantastisk stam, fantastisk karriär, fantastiska avkommor (tror det är 50+ i Svår Klass). Är det någon annan hingst i Sverige som lyckats med det!? Det enda lilla som gäller Rob, är att han är lite av den "äldre" modellen, och för att ge lätta fina modeller på hästar bör man inte skicka "dragston" till honom, utan redan nätta flickor. Robin + xx har ju visat sig vara en guldkombination.

Jag har bara gott att säga om honom.

* Butterfly Flip
* Mynta
* Robin de Bois
* Adam
* Roxette
* Loro Piana Flyinge Garibaldi
* James Bond osv..

rättning: Sextiofyra (64!) avkommor i Svår Klass

går den roxette hopp eller fält? vem rider den?

Att skriva att en hingst är dålig är något annat

som jag skrev i första inlägget hade jag inte valt kaliber eller robin z. kaliber för att jag tycker att den är tung speciellt fram och inte är direkt snygg (för min smak) när det gäller robin z tycker jag att han gett mkt som är skit han har gett mkt bra oxå men han har ju betäckt hur mkt som helst. uppfattar du det som att jag rackar ner på dessa hingstar får det stå för dig men det var inte min mening isånt fall. jag skrev vilka jag inte tycker om och aldrig skulle betäckt med. alla har olika smaker och åsikter och kan inte tycka lika.

Läs vad jag svarade ang Robin Z.

Har sett många "skit" hästar efter honom där det enda skitet eg har varit de ryttare som hästen varit hos.

Överlag så har alla Robin avkommor jag sett (vilket är en ofantlig summa nu) varit hästar som hoppat bra, men de har inte gått vidare pga dåliga ryttare.

Så är det över lag!

Sedan att vi har olika smak ang kaliber spelar ju ingen roll för det är ju bara tycke ;)

kaliber.jpg

Kaliber574_1.jpg

Senast ändrad:

Hoppning. Robin Z - Labrador, rids/reds (vet ej hur det är nu, hänger inte med i svenska svängen längre) av Anders Lidbeck

Född -91 tror jag

kl

Angående Robin z så håller jag med Olgaklara lite. Jag har sett en hel del på tävling som hoppat väldigt väl och varit shyssta mot sina klantiga ryttare och alltid gjort sitt bästa. Utseende mässigt gillar jag inte Robin, men temperamentet han nedärver verkar ju vara super! Kanske en sån häst jag skulle haft egentligen (ingen superryttare..)

*kl*

Jag känner att jag inte vill betäcka med "modehingstar" så som Robin Z och QE, inte för att avkommorna blir alldagliga (vilket de inte behöver bli) utan för att det finns sååååå många av dem nu! Avkomman tappar ju i värde direkt!

En anna stor no no för mig är Chess. Jag skulle inte betäcka med honom om jag så fick betalt för det! Vill helst slippa jobba med/rida på honom igen också.
Maloubet de Pleville faller också in under ratade. Hans exteriör är ju förkastlig. På bruksprovet var han inte ens på väg att släppas igenom exteriördelen... Det säger väl det mesta?

nyfiken, vad har du emot chess? jag jobbade där han stod förut. han åkte hem dagen innan jag började där. men dom på stuteriet var nöjda med han. trevlig att ha å göra med och lättriden. funka fint å rida med andra hästar.

en hingst jag inte skulle vilja betäcka med är goldgraf. har träffat så knepiga avkommor efter han. visseligen har dom ju även en mamma och uppfostran spelar ju roll, men jag har blivit avskäckt. har träffat trevliga avkommor åxå men dom knasiga dominerar.

colensky g skulle jag heller inte ta. han tilltalar mej inte

nyfiken, vad har du emot chess? jag jobbade där han stod förut. han åkte hem dagen innan jag började där. men dom på stuteriet var nöjda med han. trevlig att ha å göra med och lättriden. funka fint å rida med andra hästar.

Jag har jobbat med honom i 6 månader. Dryg, ouppfostrad och attackerade en annan häst när vi red bredvid varandra.

Det var ju det jag menade. Det finns alltid någon ryttare som kan rida hästen. Och hästar med obegränsad kapacitet växer liksom inte på träd

Nope... Vet en häst som åkte in och ut hos en ryttare (beridare, hoppat nationella 1,55) flera år... Kom på ett nytt knep varje gång och gjorde allt för att komma undan vissa veckor, sen kunde hon hoppa som en gud och sen fick hon för sig att krångla... Det blev aldrig något av den hästen...

Personligen skulle jag ALDRIG betäcka med Arko... Hualigen... Tänk att få bara hälften av hans humör... Tänk bara vilket jobb att hitta hästskötare...

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 626
Senast: BornAgain
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka