Vilken hopphingst.....

Sv: Vilken hopphingst.....

Jo, men varför inte använda dom då som finns!!

när det gäller mode-hingstar tror jag mkt beror på marknadsföring!! Vissa hingsthållare är otroligt duktiga på att visa vad dom har (som kanske inte alltid är så lysande) medans andra som har hingstar som nedärver riktigt bra egenskaper får väldigt få ston när dom inte visas alls! O i många fall då är det ju faktiskt så att det är avelsintresserade typ landslagsryttare o liknande som använder dessa just för att dom vet vad som finns bakom hingsten o vad han egentligen lämnar!!
De é ju så att de flesta uppfödare är bara hobbyuppfödare som kanske inte ser så många hästar på tävl. eller tom inte alls läser mkt som kan hjälpa dom i deras val utan dom väljer "den som hörs o syns mest för den måste vara bäst"...

oj då, du väljer bort tre hingstar som bevisat har lämnat mycket bra avkommor, skulle vara roligt att höra en mer utförlig förklaring än att de känns "tråkiga" =)

Angående tidigare inlägg, så har även jag hört mycket negativt om Quite easy ( det har då gällt lynnet och ridbarheten), men fakta visar att han i unghäst test och på tävlings nivå lämnat mycket begåvande avkommor.

oj då, du väljer bort tre hingstar som bevisat har lämnat mycket bra avkommor, skulle vara roligt att höra en mer utförlig förklaring än att de känns "tråkiga" =)

Det jag kan tänka mig (hade inte heller velat använda dem) är för att det helt enkelt är använda för mycket! Som uppfödare vill jag komma med något unikt, inte med en fölunge som har femtielva halvsyskon på fölvisningen sen. Roligare att ha nåt mer ovanligt som folk får upp ögonen för och blir nyfikna tack vare att det inte är samma hingst som alla andra har använt sig av.

Jo, men varför inte använda dom då som finns!!

när det gäller mode-hingstar tror jag mkt beror på marknadsföring!! Vissa hingsthållare är otroligt duktiga på att visa vad dom har (som kanske inte alltid är så lysande) medans andra som har hingstar som nedärver riktigt bra egenskaper får väldigt få ston när dom inte visas alls! O i många fall då är det ju faktiskt så att det är avelsintresserade typ landslagsryttare o liknande som använder dessa just för att dom vet vad som finns bakom hingsten o vad han egentligen lämnar!!
De é ju så att de flesta uppfödare är bara hobbyuppfödare som kanske inte ser så många hästar på tävl. eller tom inte alls läser mkt som kan hjälpa dom i deras val utan dom väljer "den som hörs o syns mest för den måste vara bäst"...

Håller precis med dig. Den som skriker högst får mest (och tyvärr blir det då även mkt skitavkommor efter den hingsten som aldrig kommer fram i ljuset), och en hingst som fått många ston ett år måste ju beviserligen (?)vara bra, så då väljer man den när det egentligen hade passat bättre med en annan...

Nedärver han sina dålig hovar? Alla Robin Z avkommor jag har sett har haft helt ok hovar, en i mitt stall har tom sådana där superhovar som "en häst på miljonen" har.

Jag vet faktiskt inte om han nedärver dem.. Men det är ju nu på senare tid han har fått sina helkassa hovar. Dessutom blir ju avkommorna oftast så himla fula:angel:

Men de har ju lämnat mycket bra bevisligen, visst kan det vara mer spännande att prova något nytt.

Men om man är ute efter att föda upp en riktigt lovande häst så krävs det ju även rätt sto, och då kanske man vill matcha henne med en beprövad hingst, det gäller ju att hitta den optimala kombinationen.

Det räcker ju inte med en bra hingst.

*KL*
Kom på lite till :devil:
förutom Magini och Lucky Point(smyger in Quite Easy här också) skulle jag aldrig använda en sk "multitalang" hingst :crazy:
Känner inte till en enda avkomma efter en sk multitalang som varken har talanger åt det ena eller andra hållet.

A - Kanske orättvis?

Vet inte hans hoppoäng i bruksprovet?
Men en gissning är att han visade rejält bra dressyranlag tidigt, annars skulle man väl inte satsa på dressyrkarriär med en hingst med hopphingst som pappa?

Ring hingstägaren/hingsthållaren och fråga! Det gjorde jag. (sen har jag haft lite tur oxå, kände nämligen en som jobbade på Flyinge, så deras hingstar hade jag bra info om psyket på...)

Briars bruksprovspoäng: Taget från http://www.johnsten.no/bj-rsells-briar-899.html

Bruksprovsresultat (4 år): Exteriör: 10-9-7-7-8=41 p. Gångarter: 6-8-8 Hoppning: 9-9/8-8. Ridprov: 16,2, Totalt 57,2.
Högsta ridprovspoängen, tvåa totalt (provet utfört enligt gamla modellen)

För mig är det ingen tvekan att han hade kunnat nå långt även inom hoppningen...

kl

Skulle aldrig vilja ha en Quite Easy avkomma.
De som jag sett är stora som hus, långsamma, sävliga, tråkiga..
Hingsten i sig verkar väl helt okej, men de avkommor jag sett har gjort mej helt "avtänd".

min häst är efter Magini och henne är det minsann inget fel på :mad:
Lite för tidigt att uttala sig hur hon är i hoppningen men hennes psyke och arbetsvilja är underbart! så det så :mad: :p

Men Briar har väl lämnat några avkommor som tävlar hoppning? B.la. Barcelona som Malin tävlade ett tag.
Den är faktiskt ganska trevlig!

Då har du troligen inte sett "min". Stor: ja (171 cm men smäcker)
Långsam? Sävlig? Tråkig? Nej. MKT motor, älskar att jobba och behöver inte be honom två gånger om någonting, han gör det glatt direkt! (men självklart finns det olika hästar e QE, precis som efter vilken annan hingst som helst...)

Jag tror dej absolut. Din häst efter QE kan vara superfin, men nu utgår jag ju efter de avkommor som jag sett, givetvis!
Sen är det ju en utbildningsfråga också. De ryttarna som sitter på dem avkommor jag känner till är inga proffs. Får inte in bakbenen, inget tryck i ridning/hoppningen = blir en tråkig häst att se på. Jag utgår efter det jag sett såklart!

1: hur många här tror ni EGENTLIGEN skulle klara av att rida en superkänslig världshäst (säg style alá Shutterfly) !? "sävliga tråkiga (o va sa ni mer?) långsamma?" hästar måste avlas fram för amatör o hobbyryttaren! QE hästar hoppar bevisligen med mkt god tekink (självklart inte alla) o sen kanske dom inte blir GP men jag tror många kan blir otroligt bra amatör hästar på 130-140 nivå som är lätta o kloka att rida!! (btw sett många QE som är mer "räserräka" än de du sa) Sen tror jag också att just för att han va lite "modehingst" så finns de otroligt många hästar e QE som hamnat hos just amatörer vars hästar skulle se precis likadana ut vilken hingst dom än hade en avkomma till!!!! Menar kolla vad folk säger om Robin Z, tokmkt avkommer o bevisligen har bra många gått GP medans andra tkr att det är "skräp" med RZ hästar!(ni vet de finns en mamma också!)

Desto fler hästar det finns efter en viss hingst, desto fler hamnar hos "amatörer" vars hästar skulle se ut så iaf!

till Ancor: så du skulle aldrig använda Argentinus som måste ses som en dubbeltalang eftersom han har ett antal hästar på högsta nivå i både dressyr och hoppning tex? Eller Cor de (ok en gamling)? Cortez har haft hästar i OS både i hoppning o dressyr (samma där, så otroligt många avkommor men du kan inte förneka att han har fler på int. GP nivå än många andra)
Men sen håller jag med att de finns hästar som MARKNADSFÖRS som dubbeltalanger som kanske är lite "medelmåtta" men samma sak där, kanske blir mkt användbara hästar för hobbyryttaren som vill rida på msv nivå i både hoppning, dressyr o flt!!

Jojo visserligen, du har helt rätt. Men jag har inte påstått att jag vill att alla hästar ska vara som Shutterfly heller.

Detta är en frågetråd, och jag svarade vad som inte föll mej i smaken. Tydligen svårt för vissa att höra, men jag menar inte detta personligt till alla som har QE avkommor, som säkert är jättefina!

Men sen håller jag med att de finns hästar som MARKNADSFÖRS som dubbeltalanger som kanske är lite "medelmåtta"
det är framför allt dom jag syftar på. Argentinus och Cortez har ju bevisligen god förvärvning, även om jag personligen lägger dom mer under kategorin hopphingstar ;)

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 626
Senast: BornAgain
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka