Vilken hopphingst.....

Sv: Vilken hopphingst.....

*kl*
ska inte nämna vid namn men tycker generellt att hingstar som får "dispens" från något som dom haft för låga poäng på inte ska användas! sen kan dom vara topphästar o gå o vinna varje GP el. OS dom ställer upp i, men dom ska inte avlas på :)

Fast nu är det ju sportavel som bedrivs och det är ju bevisat att (oftast) är det hingstar som själva presterat som ger dom bästa avkommorna, men jag håller med om att grova exteriörfel och sånt ska givetvis unvikas. Men att en hopphingst råkar ha dåliga gångartspoäng tycker jag gör mindre...

jo men när det finns så många "extriört korrekta med bra gång" som presterar i de högsta klasserna varför då använda en hingst som kanske också går svår klass men "är skitful" o "galopperar som en travare" (ok lite extremt men du förstår vad jag menar) o kanske nedärver dålig hållbarhet? håller inte hästen för påfrestningen kommer den ju aldrig bli svårklasshäst iaf!
finns sånnt stort utbud att jag itne tkr de finns ngn ursäkt att använda "undantagsfall"

Fast jag skulle nog välja svårklasshingsten med bra resultat på tävling men med en 6:a på traven före hästen som genomgående fått 8,9or men aldrig visat något... Nu är jag ju mest hoppavelsinriktad, ska man avla dressyrhästar är ju gångarterna betydligt mer avgörande.... Exteriört tycker jag att det är viktigt att dom inte har för låga poäng så där håller jag med dig fullt ut...

Robin Z. Förstår inte hur man kan avla på honom som har sådana kassa hovar...

Skulle aldrig betäcka med Maraton. Har en avkomma efter honom och jag säger bara det: Aldrig mer! Nu menar jag inte att alla hästar blir lite "galna" som är efter Maraton, får man en avkomma efter honom som är "klar" i huvet så har man en underbar häst, men det är som ett lotteri med honom och jag skulle aldrig chansa...

Måste bara tillägga att jag absolut inte har nått emot Maraton, han är underbar:love:

Haha jag har en häst e Egerländer- Maraton.. Kan säga att han har fått huvudet efter dem båda :cool: Men attans vad han hoppar, så det får väga upp.:)
Nu är han elva år men kommer aldrig att bli äldre än tre i huvét..;)

Varför inte välja en svårklasshingst med bra resultat OCH bra poäng på gång + exteriör?
Kan man få båda så är ju det helt klart att föredra, och så dåligt hingstutbud har vi ju inte att man måste välja bort det ena för det andra....

Senast ändrad:

Ja det är ju givetvis det bästa såklart... konstigt nog är dom inte så många :confused:

*KL*
Ok, nu blir jag väl lynchad :angel: men jag skulle ALDRIG använda Magini, eller Lucky Point.

Tror att om stoägarna blev lite mer kräsna och valde hingstar med resultat och bra poäng så skulle hingstägarna inte satsa på att få sina "halvbra" hingstar godkända.

Velins Carnute är väl fransk? Ser inte knepig ut på ngt sätt...

Han är ett undantag, Det är den enda franska hingst jag skulle kunna tänka mig att ta på mitt sto...(om jag hade en större plånbok då vill säga) Gillar annars inte franskt blod..

Jo, men jag tycker det är mycket mode i aveln just nu, vissa hingstar får ju knappt några ston alls medans andra kanske inte alls bättre får hur många som helst. Det är lite synd för många får aldrig riktigt komma till sin rätt då och avelsstatestik och sånt blir väldigt missvisande då...

Om jag hade ett sto skulle jag aldrig välja Cardento, Robin Z eller Feliciano. Enbart för att de känns tråkiga! Hoppar säkert bra en hel del av dem och är säkert bra i temp en hel del av dem men...

Jag kan hålla med dig, även om jag själv vid ett par tillfällen använt modehingstar (Cardento -97, och Quite Easy -01). Har även använt en hingst som som mest haft 5 ston ett år...
Skulle vilja se fler stoägare välja en hingst som passar just deras sto, istället för att välja efter vad som är populärt för tillfället...

Nedärver han sina dålig hovar? Alla Robin Z avkommor jag har sett har haft helt ok hovar, en i mitt stall har tom sådana där superhovar som "en häst på miljonen" har.

Då kan vi bli lynchade tillsammans, jag skulle inte heller välja Magini. Ser inte riktigt vad det är man vill ha om man väljer honom på ngt sätt?! Han har ju gett Briar, ngt så "konstigt" som en dressyrhäst med hoppstam. Så det skulle för mig kännas alldeles för osäkert att välja honom faktiskt, med tanke på att jag vill ha en hopphäst den dagen jag betäcker mitt sto.

Men jag känner ändå en Maginiavkomma som är helt ok. Vet inte om det blir en häst för några stora klasser, men den är ngt så enormt trevlig och bussig! Med största säkerhet en häst som kommande ägare kommer att ha jättekul med om den inte har krav på högre klasser i hoppning och dressyr.
Iofs så är den hästens mamma ngt av det vänligaste och bussigaste man kan hitta i hästväg även om hon inte är ngn stjärna. Så det är kanske märrens psyke som slagit igenom där?

Jag har ett sto jag kommer vilja betäcka med en hopphingst inom de närmaste åren. Jag anser det finns så jättemånga fina hingstar att välja mellan. Så hur gör man när man väljer en hingst som passar till just mitt sto? Vad ska jag titta på? Rent exteriört? Annat?
Ngn idé att fråga en hingsthållare eller tycker de att alla ston passar just deras hingst för att få kunder?

Och jag såg i ngt omdöme om en hingst att det nämndes att han "inte gett ngn godkänd hingst, men väl ett stort antal mkt bra ston" eller ngt liknande. Kan man på avkommorna efter en hingst se om den ger övervägande hingstföl eller stoföl?

Men vad är det som säger att inte Briar hade kunnat bli en kanonbra hopphäst?
/boccia, som är lite småförtjust i Magini

Det jag tittar mest på är:

Exteriör (ska inte ha några exteriöra svagheter som även stoet har)

Passar hingsten just ditt stos modell? (vissa hingstar rekomenderas t.ex. inte till kortlinjerade ston, vissa inte till långlinjerade)

Psyke!! Det är för mig det allra viktigaste. Har man ett sävligt, halvsegt sto så kanske man ska titta åt en hingst med lite mer go, samma sak åt andra hållet, är stoet väldigt frammåt/piggt med tendens att bli het så bör hingsten ha lite lugnare temperament. Det var så jag hittade den väldigt lite använda hingst jag använde, jag letade efter en med mkt bra psyke då mitt sto var väldigt framåt och ibland något nervig. Den hingst jag först tittade på hade tendens att stressa upp sig i ovana miljöer, och det ville jag absolut inte ha in tillsammans med mitt sto.
Tror inte att alla hingstägare anser att alla ston passar deras hingstar (skulle de t.ex rekommendera sin hingst till ett sto den inte passar till så kan det ju ge hingsten dåligt rykte).

Mitt förslag är att du tar hjälp av någon duktig uppfödare i ditt område, som kan komma med tips och ideér vad du bör tänka på och vilka hingstar som ev kan passa...

Nu utgår jag helt från de hästar jag stött på, men jag skulle aldrig betäcka med Magini.

Har träffat två ston efter honom som jag minns ordentligt. Att de var som de var behöver inte ha haft något med Magini att göra, men det gav dålig smak. Båda hade bra hoppkapacitet, dock inte så att de skulle kunnat gå svår, men passade bra i mellanklasserna. Men den ena hade ett helt galet psyke och var allmänt lite "knäpp" och fick även problem med ryggen så att hoppningen fick läggas be. Den andra hade stooora problem med benen och var halt till och från väldigt, väldigt ofta. Hon var dock helt underbar i övrigt.

Men som sagt. Har nog bara haft oturen att stöta på ston som varit "fel" och som varit e: Magini. Men har samtidigt inte stött på några som varit helt bra...

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 626
Senast: BornAgain
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Vi med egen gård/stall