Vilken hopphingst.....

Sv: Vilken hopphingst.....

Nedärver han sina dålig hovar? Alla Robin Z avkommor jag har sett har haft helt ok hovar, en i mitt stall har tom sådana där superhovar som "en häst på miljonen" har.

Min Robin avkomma är en sådan..dessutom med fullblodsmamma...men bättre hovar än hennes är nog svåra att hitta. Så nej..tror inte han ärver ner dem ;)

Senast ändrad:

Jag skulle nog inte välja Cortez, för dom rykten jag hört är att han lämnar en del vassa avkommer och det skulle jag inte våga ta med mitt sto som redan är lite vass i huvudet. Däremot finns det ett sto i våran klubb efter Cortez som är underbart fin och hoppar kanon, men hon är som sagt ganska vass.

Jag har hört detsamma. Men som du säger så spelar ju stoet stor roll också. Jag har under lång tid sett 3 helsyskon e: Cortez, 2 av dem så där enormt snälla att alla kan hålla på med dem, 1 lite mer häst i ridningen, dvs kräver ngt mer ryttare för att gå optimalt, men ändå enormt snäll. Samtliga med rejäl kapacitet, en har gått SM.

Men så hade de också en mamma med supertemperament.

Alla franska hästar är väl i princip knepiga i munnen på ett eller annat sätt....

Hur en häst är i munnen beror på groundwork och basics som gör av den som rider in och tränar hästen anser jag.
Tycker att det man bör se på i en avelsplan är lynne, exteriör, hållbarhet och korrekt benställning för det är saker man inte kan göra något åt.

delvis knapplån

Finns två hingstar jag aldrig skulle välja. 1. Baloubet - har inte kunskap eller skicklighet nog att hantera och rida en sådan avkomma. 2. Uskudar de malais - de avkommor jag träffat efter honom har inte tilltalat mig alls. I mitt tycke tråkiga och "träiga".

Jag har själv en QE avkomma som är född -04, så där är jag ju lite partisk... Men min avkomma är allt annat än tråkig, seg och utan motor. Väldigt snygg, bra gång och mycket utstrålning. Finns nog inte någon som bara gått förbi honom utan någon positiv kommentar. Men jag är ju som sagt, rätt partisk...;)

Ang. sk "modehingstar". Jag valde själv att betäcka med en sådan, men inte pga hingstens popularitet, utan för att jag trodde att han skulle komplementera mitt sto. Det gjorde han också. Jag granskade många hingstar, letade info och frågade ansedda uppfödare om råd innan jag valde den hingst jag valde. Med facit i hand kan jag bara konstatera att mitt val var helt rätt för mig och mitt sto. De jag träffat som betäckt med en sk "modehingst" har letat, granskat och rådfrågat innan de valt hingst. Ingen har valt pga hingstens popularitet. Så varför är det negativt att välja en hingst som får många ston? Målet med all avel är väl att hitta en hingst som komplementerar mitt sto och de tillsammans ger en bra avkomma? Det finns väl ingen seriös uppfödare som bara massproducerar hästar? Alla som avlar seriöst har väl en plan med sin avel? Hur kan det då vara negativt att välja en hingst som jag tycker passar mitt sto mycket bra, bara för att denna hingst är populär och får många ston?

Till sist vill jag bara säga att ingen hingst lämnar bara dåliga avkommor. Det handlar mycket om tycke och smak. Det som inte passar mig, är utmärkt för någon annan.

Mvh Jordgubba :)

oj då, är det verkligen så? Det om Uskudar? Han har ju samma stam som Dollar du muier...jag har en 1,5 åring e honom som jag hoppas ej blir träig....men jag har iofs fått för mig att Uskudar fått en del tråkiga ston då han står på naturlig...el vad tror ni?

Det är inte alls säkert att din unghäst blir tråkig och träig :) Jag har bara sett några hästar efter uskudar och de har varit tråkiga, men det är ju min åsikt. Det finns säkert andra som tycker de är fina och bra hästar. Bara för att jag sett några tråkiga hästar, behöver inte alla uskudar-hästar vara tråkiga! Dessutom finns det ett sto med i bilden som spelar minst lika stor roll som hingsten. Så oroa dig inte, din häst blir säkert jättefin! :)

Mvh Jordgubba

jag hade aldrig valt kaliber eller robin z. kaliber för att jag tycker den är tung (speciellt fram) och inte så snygg, robin z för att han har sååååååååååååååååååååååå många avkommor och många e skit, tycker många jag sett saknar utstrålning och e lite lojja.. hoppas ingen blir sur nu för att de är deras favvo hingstar.

haha, men Pentagon själv har ju bla försökt betäcka en bil..
men jag självklart så är det ju stoet som präglar, har träffat en som hade nått så fint ;) som Cor de La bryere på mödernet, den har jag minnen av än idag... på mitt lår :crazy:

Fast det är väl inget ovanligt, de hoppar ju på bock :angel:

Då kan vi bli lynchade tillsammans, jag skulle inte heller välja Magini. Ser inte riktigt vad det är man vill ha om man väljer honom på ngt sätt?! Han har ju gett Briar, ngt så "konstigt" som en dressyrhäst med hoppstam. Så det skulle för mig kännas alldeles för osäkert att välja honom faktiskt, med tanke på att jag vill ha en hopphäst den dagen jag betäcker mitt sto.

Men jag känner ändå en Maginiavkomma som är helt ok. Vet inte om det blir en häst för några stora klasser, men den är ngt så enormt trevlig och bussig! Med största säkerhet en häst som kommande ägare kommer att ha jättekul med om den inte har krav på högre klasser i hoppning och dressyr.
Iofs så är den hästens mamma ngt av det vänligaste och bussigaste man kan hitta i hästväg även om hon inte är ngn stjärna. Så det är kanske märrens psyke som slagit igenom där?

Glöm inte bort att Briar blev högre bed för sin hoppning än för sina gångarter vid bruks. Han hade säkert kunnat vara en ren hopphäst. :smirk:

Varför är det hemskt med dubbeltalanger???

*KL*
Kom på lite till :devil:
förutom Magini och Lucky Point(smyger in Quite Easy här också) skulle jag aldrig använda en sk "multitalang" hingst :crazy:
Känner inte till en enda avkomma efter en sk multitalang som varken har talanger åt det ena eller andra hållet.

A - Kanske orättvis?

Landgraf :angel:

Cor dela Bryere etc etc

;)

Vet inte hans hoppoäng i bruksprovet?
Men en gissning är att han visade rejält bra dressyranlag tidigt, annars skulle man väl inte satsa på dressyrkarriär med en hingst med hopphingst som pappa?

JB red honom i bruksproven och tyckte att hans ridbarhet var väldigt bra för dressyr, Roffe hoppade honom och tyckte att han skulle bli hopphäst. Brink vann sas..

Känner inte till en enda avkomma efter en sk multitalang som varken har talanger åt det ena eller andra hållet.

Jag kanske missförstår dej helt nu. Men Majim G har väl kallats multitalang? och han har ju gett Mr Pooh, så där har vi en ju.
Fast de va kanske inte så du menade?

kl

Skulle aldrig vilja ha en Quite Easy avkomma.
De som jag sett är stora som hus, långsamma, sävliga, tråkiga..
Hingsten i sig verkar väl helt okej, men de avkommor jag sett har gjort mej helt "avtänd".

Qalle :angel:

Jag måste ha missat att han är stor och långsam ;)

1: hur många här tror ni EGENTLIGEN skulle klara av att rida en superkänslig världshäst (säg style alá Shutterfly) !? "sävliga tråkiga (o va sa ni mer?) långsamma?" hästar måste avlas fram för amatör o hobbyryttaren! QE hästar hoppar bevisligen med mkt god tekink (självklart inte alla) o sen kanske dom inte blir GP men jag tror många kan blir otroligt bra amatör hästar på 130-140 nivå som är lätta o kloka att rida!! (btw sett många QE som är mer "räserräka" än de du sa) Sen tror jag också att just för att han va lite "modehingst" så finns de otroligt många hästar e QE som hamnat hos just amatörer vars hästar skulle se precis likadana ut vilken hingst dom än hade en avkomma till!!!! Menar kolla vad folk säger om Robin Z, tokmkt avkommer o bevisligen har bra många gått GP medans andra tkr att det är "skräp" med RZ hästar!(ni vet de finns en mamma också!)

Desto fler hästar det finns efter en viss hingst, desto fler hamnar hos "amatörer" vars hästar skulle se ut så iaf!

till Ancor: så du skulle aldrig använda Argentinus som måste ses som en dubbeltalang eftersom han har ett antal hästar på högsta nivå i både dressyr och hoppning tex? Eller Cor de (ok en gamling)? Cortez har haft hästar i OS både i hoppning o dressyr (samma där, så otroligt många avkommor men du kan inte förneka att han har fler på int. GP nivå än många andra)
Men sen håller jag med att de finns hästar som MARKNADSFÖRS som dubbeltalanger som kanske är lite "medelmåtta" men samma sak där, kanske blir mkt användbara hästar för hobbyryttaren som vill rida på msv nivå i både hoppning, dressyr o flt!!

För att inte tala om tex Landgraf.

Robin Z är jag väldigt fundersam att man inte anser att man kan använda!???

Jag menar han har ju faktiskt lämnat några av Sveriges BÄSTA hopphästar OCH fälttävlanshästar: Robin de Bois, Azzaro Z mfl

Ingen av fälttävlanshästarna har varit speciellt dåliga i dressyren för den delen heller. Jag är faktiskt mållös :eek:

jag hade aldrig valt kaliber eller robin z. kaliber för att jag tycker den är tung (speciellt fram) och inte så snygg, robin z för att han har sååååååååååååååååååååååå många avkommor och många e skit, tycker många jag sett saknar utstrålning och e lite lojja.. hoppas ingen blir sur nu för att de är deras favvo hingstar.

Har också sett många Robin Z avkommor men det mesta skitet med dem är RYTTARNA :angel:

Kaliber har lämnat många väldigt bra och inte lämnat dålig typ.

Man måste alltid välja hingst efter sitt sto, men för den delen så kanske man inte skall racka ner på hingstar som faktiskt har betydd enormt för Svensk avel :smirk:

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 626
Senast: BornAgain
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka