Vilken hopphingst.....

Sv: Vilken hopphingst.....

Nick Skeltons absolut bästa hst, hoppar som en gud och är för att uttrycka det milt... Fruktansvärt svårhanterlig...

jag har fått en helt annan uppfattning. men hästar kan ju ändra sig lite efter olika stall. han verkar ju lämna trevliga avkommor i allafall. träffat några stycken.

Det förstår jag också men man måste ju få ha en uppfattning. Har inte träffat någon avkomma jag gillat speciellt mkt heller.

Men det är ju bra att alla har olika preferenser, annars skulle aveln se enormt tråkig ut och inavel skulle vara ett faktum.

Och jag hade hand om honom vid bruksproven och då var han väldigt snäll och trevlig.

Det förstår jag också men man måste ju få ha en uppfattning. Har inte träffat någon avkomma jag gillat speciellt mkt heller.

Men det är ju bra att alla har olika preferenser, annars skulle aveln se enormt tråkig ut och inavel skulle vara ett faktum.

håller helt med... alla måste vi ju få ha en egen uppfattning. syftar ju nu självklart på att det blev disskution om vad jag tyckte om kaliber och robin z och att jag flera gånger försökte skriva att detta var vad jag tyckte och att alla har vi olika uppfattningar. ville liksom inte ha något bråk.

*kl*

Jag skulle inte betäcka med Artist (som ju nu är C iofs).
Gillade Artist enormt mycket, sprallig, lättriden med mycket go och enorm egen vilja.
Men har sen stött på tre avkommor som alla varit oberäkneliga och svårhanterade. Kort sagt så har Artists bus och glimt i ögat gått ett steg längre hos avkommorna (som jag stött på) och de blivit på gränsen till farliga.

Baloubet skulle jag inte heller betäcka med, tycker att de avkommor jag sett är fula och tråkiga (utöver hopptekniken då)...och med tanke på att jag inte lär ta hästarna till svår klass så behöver jag inte den enorma kapaciteten/tekniken.

Men jag blir gärna överbevisad!

Jag däremot gillar både Maraton och Kaliber och deras avkommor!

Vet inte hans hoppoäng i bruksprovet?
Men en gissning är att han visade rejält bra dressyranlag tidigt, annars skulle man väl inte satsa på dressyrkarriär med en hingst med hopphingst som pappa?

Maginis 999 på gångarter tycker jag då inte är så illa ;):d
ASVH rekommenderar honom för avel av sporthästar i alla grenar ..

Dock kan han han lämna litet, har jag både hört (?) och erfarit

Quite easy- Har sett så många som är träliga i munnen och väldigt sega

Vill man ha en häst med fart i så ska man ta efter cortez, han tycker jag om och alla hans avkommor jag har sätt har haft fart:)

*kl*

Angående diskussionen ni haft om Briar så var det ju väl samma sak med Martini? Han fick väl också höga poäng (typ 9or) även i hoppningen och hade lika väl kunnat bli framgångsrik i hoppavel. Själv har jag en valack e. Martini-Colombo som hoppar otroligt bra!

Maginis 999 på gångarter tycker jag då inte är så illa ;):d
ASVH rekommenderar honom för avel av sporthästar i alla grenar ..

Dock kan han han lämna litet, har jag både hört (?) och erfarit

Magini lämnade rätt oljämn storlek liksom Maraton hans far.

Roffe hade ju Tiffamny som var en bra bit över 170cm e.Magini, tror att han såldes till USA

Magini hade enorm rörelse i kroppen, mer än Martini och han hade lika bra kunnat bli dressyrhäst

Ok, hade fått för mig att det var mer. Men jag tror att han, lika som Briar, togs upp för diskussion angånde val av inriktning för hingstar när jag pluggade avel på Flyinge.

Magini lämnade rätt oljämn storlek liksom Maraton hans far.

Roffe hade ju Tiffamny som var en bra bit över 170cm e.Magini, tror att han såldes till USA

Magini hade enorm rörelse i kroppen, mer än Martini och han hade lika bra kunnat bli dressyrhäst

Tiffany heter hästen och inget annat :crazy:

Nick Skeltons absolut bästa hst, hoppar som en gud och är för att uttrycka det milt... Fruktansvärt svårhanterlig...

Nähä! Där ljuger du. Så svår är han inte. Vad grundas det på? Alla hingstar är speciella. Isf är Goldfever och Tinka's Boy lika 'svåra' de och det stämmer verkligen inte. Mer än att de två fuxarna hatar varandra och gärna hade kunnat fajtat lite :p

Skulla snarare vilja säga att Mozart des Hayattes är värre.

fast han är väl iof inte godkänd - ännu.

Senast ändrad av en moderator:

Om en hingst generellt lämnar stort eller smått i avkommeväg, är det lätt att få reda på?

Vet att det är elakt sagt mot de som ju är i sin fulla rätt att tycka om den hingsten och hans avkommor, men jag skulle tacka nej till ngt e Briar även om jag fick det gratis, av många orsaker.
Tur man som hästägare själv kan välja! :)

Hör inte hit alls, men jag minns Martini som oinriden 3-åring. En pälsboll med flera cm lång päls, rädd och osäker som mer eller mindre bad om ursäkt där han stod i sin box.
Dessutom var han till salu för långt under sexsiffrigt, minns att en stallkompis funderade på att kanske lägga ett bud?
Föga kunde man ana att det stod en sådan guldklimp hos min mentor på inridning på den tiden! :)
Minns honom som en snäll och vänlig själ i allafall, undrar om han blev det som vuxen också?

Fö så har jag också sett en avkomma e honom som hoppade helt ok och var mkt snäll och trevlig.

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 624
Senast: BornAgain
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka