Vilken hopphingst.....

Sv: Vilken hopphingst.....

Jag har sett mkt av Mozart som ung, jag såg honom i en mästerskapsklass, han sparkade bakut 2 galoppsprång före ett maxat vatten. Han är inte lätt!!! :eek:Men Papillon Rouge är inget för amatörer.

Har dock för mig att han är godkänd i Belgien, där jag tror han är född.

För att återvända till tråden....aldrig en Grannus! Den tyska G-linjen gillar jag inte alls.

Hör inte hit alls, men jag minns Martini som oinriden 3-åring. En pälsboll med flera cm lång päls, rädd och osäker som mer eller mindre bad om ursäkt där han stod i sin box.
Dessutom var han till salu för långt under sexsiffrigt, minns att en stallkompis funderade på att kanske lägga ett bud?
Föga kunde man ana att det stod en sådan guldklimp hos min mentor på inridning på den tiden! :)
Minns honom som en snäll och vänlig själ i allafall, undrar om han blev det som vuxen också?

Fö så har jag också sett en avkomma e honom som hoppade helt ok och var mkt snäll och trevlig.

lord calvert som anna hassö har eller hade ( vet inte om hon kanske sålt honom efter att hon sadlat om) var ju bra hopp och fälttävlans pålle. han är iallafall e. martini plus att han vad skit trevlig att både rida och ha att göra med.

lord calvert som anna hassö har eller hade ( vet inte om hon kanske sålt honom efter att hon sadlat om) var ju bra hopp och fälttävlans pålle. han är iallafall e. martini plus att han vad skit trevlig att både rida och ha att göra med.

Ja det stämmer ju! Det hade jag glömt :o

Vad jag förstår så går han numer dressyr :D

Quite easy- Har sett så många som är träliga i munnen och väldigt sega

Quite Easy tycker jag har väldigt fina avkommor. Red en unghäst förut efter Quite Easy som var alldeles underbar, och inte alls seg, och hoppade dessutom kalas. Så det så. ;)

Robin Z nedärver absolut inte dålig hovkvalité! Förstår inte hur ni kan dissa alla dessa superhingstar bara för att de är för pigga, man ska väl avla på så duktiga som möjligt, inte vara orolig för att betslingen ska vara så lätt att anpassa som möjligt?

Man ska ju när man avlar vara medveten om att bara ett svunnet fåtal av de hästar som föds upp blir elithästar.
Och vad ska man då göra med de hästar som inte på långa vägar räcker till elitnivå om inte gräsrötterna (jag själv inräknad där) kan klara av hästarna?
Tänkte på just betslingen som du nämnde att hästarna kan vara så svåra att gräsrotsryttaren har svårt att kontrollera dem.
Jag menar att även om man som uppfödare ju vill få fram nya Butterfly Flip så måste man ju ta i beräkningen att de inte blir det, och då ha i bakhuvudet att avkomman helst ska ha ett bra temperament i allafall, för då kan den ju passa en hobbyryttare.

Snabbläst igenom bara...

Men inte sett en ända som sagt AlpenFürst eller Lasandos? iprincip alla hästar efter dom blir istadiga!

Snabbläst igenom bara...

Men inte sett en ända som sagt AlpenFürst eller Lasandos? iprincip alla hästar efter dom blir istadiga!

Lasandos vet jag inget om avkommemässigt men AlpenFurst och Asterix är två hingstar jag bara känner blää inför. Sett alltför många istadiga, knäppa avkommor.

Ingen som nämnt Landlord :banana: Han måste ju va bra :) Min häst är efter honom.

Till tråden, tror inte jag skulle använda A-dur om jag ska ha en hopphäst, hans frambensteknik verkar nedärvas till de flesta avkommorna, bl.a min foderhäst som liknade honom på pricken och hade likadan frambensteknik. Men suverän bakbensteknik iallafall. Vet inte hur A-dur var psykiskt men exteriört var han fin tycker jag, lite kort överlinje dock. Min Amadeus var jättefin och trevlig, dock lite mkt i huvudet ibland.

Är inte så insatt när det gäller avel och hingstar men nu när jag har ett sto kan det vara bra om jag började snappa upp information, för nån dag kanske vill jag betäcka mitt sto.

Ingen som nämnt Landlord :banana: Han måste ju va bra :) Min häst är efter honom.

Till tråden, tror inte jag skulle använda A-dur om jag ska ha en hopphäst, hans frambensteknik verkar nedärvas till de flesta avkommorna, bl.a min foderhäst som liknade honom på pricken och hade likadan frambensteknik. Men suverän bakbensteknik iallafall. Vet inte hur A-dur var psykiskt men exteriört var han fin tycker jag, lite kort överlinje dock. Min Amadeus var jättefin och trevlig, dock lite mkt i huvudet ibland.

Är inte så insatt när det gäller avel och hingstar men nu när jag har ett sto kan det vara bra om jag började snappa upp information, för nån dag kanske vill jag betäcka mitt sto.

eh??

A-Dur hade ju jättebra frambensteknik :confused:

adur1000.jpg

adurhopp.gif

adur.gif

hästarna som jag har sett e Quite Easy (har sett 2 st) har spansk skritt.. ;) men dom har hoppat vääldigt bra :D, och haft fin form (:

Snabbläst igenom bara...

Många Lasandos hästar blir tuffa, sen beror det ju på vad man väljer att plocka fram hos dem, min Lasandos är för det mesta snäll o lugn som en filbunke men går du på honom i fel läge kan det skarpa titta fram.

Men att kalla alla Lasandos hästar istadiga - då är du nog ganska korkad :smirk:

Blää, vill inte ens nämna det namnet. Hatar rent utsagt dessa avkommor. Alla jag har sett är helknäppa och ser spöken.

(svaret ska vara till Virtual)

eh??

A-Dur hade ju jättebra frambensteknik :confused:

adur.gif

Han drar inte upp hovarna mot sig själv mer. Utan det blir bara övre delen av frambenen som dras upp rejält och resten "hänger". Nu hoppade han högre hinder på de bilderna men hade han hoppat längre hade det märkts mer.
Min personliga åsikt är att han behöver dra upp hovarna mer under sig själv. Men som sagt, han går ju svårklass och är duktig men när det är högre hinder och ryttare som tränat upp frambenstekniken kan det bli hyfsat. Men det krävs alltså träning. Min foderhäst hade värsta hängande framben men när vi tränade lite högre lärde han sig att dra upp dem lite bättre men det blev ingen wow-skillnad liksom.

Det är vad jag tycker :)

Nu redigerar jag, visar bild på Quite Easy, kolla hans framben så förstår du nog hur jag menar :)

QE_2_L.jpg

Senast ändrad:

Fast om man ska jämföra frambenstekniker på de bilder du lagt in så hoppar ju A-dur med väldigt mkt bättre teknik än QE.... Men det är bara vad jag tycker!

Det är knäna som är det viktigaste!

På den bilden du lägger in på QE så har A-Dur betydligt bättre teknik.

A-Dur har inte hängade framben!!

Snabbläst igenom bara...

Mina Lasandos grabbar är allt annat än istadiga :rofl::rofl:
Visst Landlord och Lasandos hästar har en tendens till att bli vassa, men det gäller att man är tillräckligt skicklig och att man kan dra fördel av det i rätt lägen liksom. Dom är oftast inga "åka runt i skogen" hästar precis.

Det är knäna som är det viktigaste!

På den bilden du lägger in på QE så har A-Dur betydligt bättre teknik.

A-Dur har inte hängade framben!!

Du och jag tycker uppenbarligen olika. Vad jag fått höra så är A-durs teknik inte det bästa. Om han inte drar upp hovarna mot sig mer än han gör nu så är det lite större risk att han river.
Du är den första som motsäger allt jag hört ;)

Som sagt min åsikt :)

Drunknar faktiskt annars i A-dur, han är en riktigt fin häst! :love:

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 624
Senast: BornAgain
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka