Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Tack för tipset! Vad menas med "All (50 for first 2 colors)"

Förresten, jag får faktikskt bara gulbrun som svar när jag frågar folk. Nästan synd att inte behålla henne när det blev "alla rätt" ;).
/U

Man kan testa för 4 olika färg-gener, vill man bara testa för 1 eller 2 färger kostar det 50 dollar, för ytterligare färger ökar priset.
Du kan testa för gul, fux, svart och silver

Tack för tipset! Vad menas med "All (50 for first 2 colors)"

Förresten, jag får faktikskt bara gulbrun som svar när jag frågar folk. Nästan synd att inte behålla henne när det blev "alla rätt" ;).
/U

Om du väntar ett par månader får du svaret utan att det kostar en spänn. En brun häst är brun hela året, men en gulbrun får en ljusare/viltfärgad vinterpäls...

De enda möjliga färgerna är brun, svart och fux. Troligen 50% chans för svart och 50% brun men med en viss reservation för att det är möjligt med fux. Kan det bli fux så är det 25% chans men det går inte 100% att säga med uppgifterna. Pappan har garanterat ett anlag för fux dolt och mamman kan möjligen ha det, men det är svårt att säga.

Man kan testa för 4 olika färg-gener, vill man bara testa för 1 eller 2 färger kostar det 50 dollar, för ytterligare färger ökar priset.
Du kan testa för gul, fux, svart och silver

Ok, så om mina funderingar står på gul eller gulbrun så kan jag välja att kolla gul och fux, och borde då kunna få en hyfsad bild på vilken färg hon har?

/U

Jag förstår inte riktigt, vadå gul eller gulbrun? Är hon gul så är det ju gulbrun hon är? Isabell är hon inte och gulsvart ser hon inte heller ut att vara. Att kolla fux ger ju inte mer än om hon är bärare, för fux/isabell är hon ju inte. Testar du och får reda på att hon har gulgenen så är det gulbrun hon är.

Jag förstår inte riktigt, vadå gul eller gulbrun? Är hon gul så är det ju gulbrun hon är? Isabell är hon inte och gulsvart ser hon inte heller ut att vara. Att kolla fux ger ju inte mer än om hon är bärare, för fux/isabell är hon ju inte. Testar du och får reda på att hon har gulgenen så är det gulbrun hon är.

Antinget är hon gulbrun eller brun. Antinget bär hon anlag för fux eller inte. Något slags brunanlag har hon ju. Eftersom hon är ett sto så är det kanske intressant för framtiden att veta om hon är ett fuxanlag (mamman och pappan har lämnat fux)
Vilka andra 2 färganlag hade du föreslagit att jag skulle fråga efter om jag fick fråga om 2?
/U

Ok, så om mina funderingar står på gul eller gulbrun så kan jag välja att kolla gul och fux, och borde då kunna få en hyfsad bild på vilken färg hon har?

/U

Gul och fux är de 2 färgerna som är mest intressanta på ditt föl.

Nyfiken hur vanligt är det med bruna ben på bruna hästar?
Min fölis har börjat tappa fölpälsen och helt klart blir han ljusbrun hela vägen ner...
frg.jpg

Det är inte alls vanligt med bruna ben på en brun häst, benen ska vara svarta per definition om hästen är brun. Det ser ut att vara fux, har du någon bild på hela hästen?

Antinget är hon gulbrun eller brun. Antinget bär hon anlag för fux eller inte. Något slags brunanlag har hon ju. Eftersom hon är ett sto så är det kanske intressant för framtiden att veta om hon är ett fuxanlag (mamman och pappan har lämnat fux)
Vilka andra 2 färganlag hade du föreslagit att jag skulle fråga efter om jag fick fråga om 2?
/U

Det skulle också kunna vara intressant att testa om hon är homozygot för aguti-anlaget. Är hon inte det kan hon lämna svarta avkommor, så jag antar att det är det de kallar "black" i testet.

Det skulle också kunna vara intressant att testa om hon är homozygot för aguti-anlaget. Är hon inte det kan hon lämna svarta avkommor, så jag antar att det är det de kallar "black" i testet.

Intressant :) Roligt med förslag jag inte tänkt på. Mamman har lämnat en svart avkomma (gulsvart) med Corlensky (som ju har lämnat en del svart), så det kan mamman lämna, men jag vet inte något om fölet.
/U

Han är efter BreitlingTP ue. Bayron. Mamma brun, mormor brun.

J2.jpg

Dag413.jpg

Man och svans är helt klart svarta!

det ser ut att vara vita tecken på alla 4. Det döljer väl de svarta på benen som borde varit där.

Ja han har vita tecken på alla 4 men fram är det bara vitt upp till kotan och bak knappt har han knappt vita kotor. Så mellan kota och has/knä borde han vara svart... men inte där är han brun.

Alla är bruna första fuxen som finns i hans stammtavla är mormors mor.

Tittar man på resten av kroppen är han är helt klart brun svart man och svans (lite vita strån finns det i svansen) mulen är svart/grå (mjölkmule)

men benen är verkligen bruna... får väl ge mig till tåls och se när all fölpäls är borta om där blir några svarta strån längst ner.

Två bruna föräldrar kan ge fuxar, fuxar kan ha mörk/svart svans medans bruna hästar alltid har svarta ben. Din häst har typisk fuxfärg på kroppen (det har jag sett hos bruna hästar också) och åtminstone för närvarande samma färg på benen (där det inte är vitt) åtminstone nu, du får väl se när han blir äldre. Det kan ju faktiskt vara så att en eller flera av släktingerna är felregade just för att de är förväxalde med bruna pga så mörk man och svans. Har do koll på några av föräldrarna?

Knapplån.

Är det någon som vet om Totillas bär på någon fuxgen. Eller får man alltid svarta föl om man betäcker en fux med honom?

Knapplån.

Är det någon som vet om Totillas bär på någon fuxgen. Eller får man alltid svarta föl om man betäcker en fux med honom?

Hans far Gribaldi hade fuxanlag. Totilas första avkommor väntas nästa år, så har dom inte DNA-testat honom så är det bara att vänta och se.
Sedan kan du få bruna föl , för fuxen kan ha dolda bruna anlag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: MML
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat