Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

fux
svart
brun
fuxskäck
brunskäck
svartskäck
fux konstantskimmel
brun konstantskimmel
svart konstantskimmel
fux konstantskimmelskäck
brun konstantskimmelskäck
svart konstantskimmelskäck

KL

DOMINATSVARTA
Vanliga svarta dvs recessivsvarta som har genotypen aa EE (homozygot svart) eller aa Ee (heterozygot svart). Om två heterozygota svarta kombineras är bara svart eller fux möjlig färg på avkomman, ej brun. A-genen (som begränsar den svarta färgens utbredning) saknas alltid hos dessa svarta.

Men så finns dominantsvart (A– E D– eller aa E D– ) där två svarta hästar kan få en brun avkomma. (D-et efter E-et ska vara upphöjt, men jag vet ej hur man gör detta).
E D är dominant över E och e och breder ut svart färg även om A finnspå A-locus. Men nu undrar jag om man vet hos vilka raser som dominatsvart förekommer?

Vanliga svarta föds med gråaktig färg en del kallar dem för älgfärgade.
De dominatsvarta ska se ut ungefär som bruna föl ser ut när de föds och sedan mörkna, en del föds med ljusbrunt täckhår och mörknar sedan till svart. Har någon sett bruna och ljusbruna föl som blivit svarta och vilken ras gällde det?

En källa på det skulle ju underlätta vidare efterforskning.

Det är från Furugrens Hästens färger på sidan 60 med rubriken: Dominantsvart.

Texten börjar: Svarta hästar är homozygota för recessiva allelen a. Då borde det finnas en regel som säger att två svarta kan ge svart eller fux men aldrig brun avkomma. Denna regel stämmer dock inte undantagslöst.

Det är från Furugrens Hästens färger på sidan 60 med rubriken: Dominantsvart.

Texten börjar: Svarta hästar är homozygota för recessiva allelen a. Då borde det finnas en regel som säger att två svarta kan ge svart eller fux men aldrig brun avkomma. Denna regel stämmer dock inte undantagslöst.

Har du något exempel på undantag och hur det förklaras genetiskt?

Det förklaras av att att E D är dominant över E och e och att E D tillåter att svart färg breder ut sig trots att A finns. (Sponenberg, studie gjord 1997). Om en svart häst är E D E AA betäcker en vanlig svart EE aa eller Ee aa – kan en brun uppstå om jag förstått det rätt.

Exempel kan jag inte ge, det är ju jag som undrar om folk fått bruna eller ljusbruna föl som sedan blivit svarta. Allra vanligast är nog den recessiv svarta hästarna.

En gissning av mig är att denna gen kan finnas hos raser som har många färger som morgan, islandshäst, kanske shetlandsponny och amerikansk miniatyrhäst.

Har en bekant som fick ett brunt halvblodsföl i år efter svart hingst (som ej lämnar fux) undan brunt sto (e.mörkbrun hingst u fuxsto). Han är nu helt svart förutom en del av manen som är rödbrun och en mycket svag brun nyans vid mulen och mörknar för varje dag. Han är snart 6 månader.
Här är en bild när han var 12 dagar.

stardust_boy_11dag_bild2.jpg

Är det en gammal bok? En heterozygot svart har Ee aa, en homozygot svart har EE aa. Agoutianlaget är dominant över svart och att det skulle finnas någon "dominantsvart" färg har jag aldrig hört... Sen att uttrycket "Svarta hästar är homozygota för recessiva allelen a" används tycker jag säger att det inte är en korrekt bok, då homozygot betyder dubbelt anlag, men en häst med aa saknar agoiutianlag helt (känns ju fel att säga att en häst har dubbelt icke-anlag för nåt..?).

Boken är Hästens Färger av Bo Furugren. Det står © 2000 Författaren och Natur/LTs förlag.

Om det nu finns en variant av svart dvs teorin om genen ED som Castle och Sponenberg kallar genen, så är det väl bra att man redovisar skillnaden mellan recessivsvart och dominatsvart.

Den första dvs de vanlga recessivsvarta är homozygota för recessiva allelen a - det är ju korrekt. Det är ju därför som dem är svarta för att båda anlagen på A-locus är a.

Skilladen är att A inte begränsar svart utbredning om hästen har genen ED (dominantsvart).

Nu har jag hittat ännu mer om dominantsvart (ED-genen) på nätet.

Enligt en amerikansk undersökning (Castle & Singleton 1960) gav 5.063
parningar svartXsvart hos shetlandsponnyer 13 % bruna avkomlingar. Frekvensen ED måste alltså vara ganska hög inom denna ras.

Enligt en norsk undersökning (Tuff 1933) på dölehästar gav 347 parningar svartXsvart 8,4% bruna avkomlingar.

http://iloapp.ruvisson.se/blog/blog?ShowFile&doc=1216398890.pdf

Var dessa svarta shettisar testade på Augti eller var det färgen man bedömde dem ha? Fanns det överhuvudtaget en sådan test 1960? Eller 1933? För att en sådan undersökning ska ha någon vikt så måste man säkerställa att man undersöker rätt sak.

Självklart är osäkerhetsfaktorn stor, då hästarna färgbedömts för ögat på dessa tidiga undersökningar.

Undersökningen 1997 av DP Sponenberg MC Weise är mer intressant.
Om man läser i texten (har gjort Google translate) så står det bland annat att: Förekomsten av dominerande svarta hästar stöds av en svart hingst som producerar 12 svart eller nästan svarta avkommor och inga andra färgen har förekommit på fölen som har haft bruna mödrar.

Och 16 svarta eller nästan svarta och ingen annan färg på föl från kastanjefärgade ston. (Vet ej om de menar fux här). Denna allel föreslås
som är dominerande svart, ED, vid förlängningen locus.

Min kommentar:
Om en homozygot svart (EE aa) och en heterozygot brun (Ee Aa) kombineras blir utfallet statistiskt 50 % svarta och 50 % bruna. Och skulle det vara homozygot svart + brun med två gener för svart (EE) – så blir ändå utfallet 50 % brun och 50 % svarta avkommor.

Är ena partnern heterozygot svart (Ee aa) och den andra heterozygot brun (Ee Aa) blir 37.5 % svarta och 37,5 % bruna och 25 % fuxar.

Det verkar ju som om denna hingst nedärvt sig annorlunda när han inte får andra färger än svart (eller nästan svarta) när han kombineras med bruna ston.
När han kombineras med kastanjefärgade? (kanske att fuxar avses) så blir avkommorna svarta eller nästan svarta, inga andra färger förekommer på fölen.

Jag säger ju inte att teorin om ED-genen är rätt utan undrar ju om det är någon som känner till något om detta.

Men hästarna var inte testade på vilken färg de egentligen har? Det fanns väl inte något test 1997 eller? Jag försökte hitta när det kom till. Hästar som ser svarta ut är ju antingen svarta eller brunsvarta. Jag har åtminstone svårt att se någon annat misstag någon van färgbedömare kan göra.

Det är bara min mycket amatörmässiga analyser, eller rättare sagt jag bara tänker "högt".

Den gen du pratar om den dominantsvarta kan i teorin (nu har jag inte läst allt, det tar ett tag att sätta in i texten) vara en gen som påverkar hur ljus/mörk nyans av färgen hästen får. De hästar som då är nästan svarta är då genetiskt bruna och de som är svarta är just svarta. Kanske genen påverkar fuxfärgen också spännvidden där är ju väldigt stor. Från gyllene till nästan svart. I så fall verkar den genom att spä på det mörka inte genom att begränsa det bruna.

Hur såg förresten de nästan svara ut. Var det vissa delar som var ljusare eller var det en svartbrun ton?

Om du läser undersökningen så står det att en hingst endast lämnat svarta eller nästan svarta avkommor och stona har varit bruna och kastanjefärgade (menar dem fuxar här?). Med bruna ston borde flera av avkommorna ha blivit bruna. Avkommorna föddes med den färg som bruna föl föds med, sedan har hästarna blivit svarta eller nästan svarta.
ED-genen breder ut svart färg även om A-finns. ED är också dominant över E och e. Genen har upptäckts hos kanin, hund, katt och råtta.

Vet ej vilket år färgtest kom. Men utan att testa kan man veta att exempelvis en hingst är homozygot brun om den har lämnat 25 avkommor och ingen har blivit fux eller svart. Man vet utan att ha testat att en brun häst har ett anlag för rött (e) om den lämnar en fuxfärgad avkomma. Man vet att en skimmel är homozygot om den har lämnat 25 avkommor och samtliga har varit skimlar. Man vet att en skimmel är heterozygot om den lämnat en enda avkomma som är brun, svart, fux eller svartbrun.

Brunsvart finns det ingen färg som heter, det heter i sådana fall svartbrun och en teori är att den färgen orsakas av en variant av A-genen, at. Genen at är recessiv mot A men dominant över a. at-genen tillåter mer utbredning av svart än vad A-genen gör.

Jag har ingen aning om teorin om ED-genen (dominantsvart) stämmer eller ej, det är ju faktiskt jag som undrar om folk varit med om att fått brun avkomma med två svarta föräldrar eller om någon fått ett brunt föl som sedan blivit svart.

Vad heter vit krona på engelska?

Jag behöver snabbt veta vad vik krona heter poå engleksa för att flylla i ett engelsk pass-ansökan!! Någon som vet+

Mera tigrerade färgfrågor!!

Vad heter färgen? Han har en leopardtigrerad mamma som är homozygot, pappan är brun.
Själv har han brun päls på kroppen och är fläckig runt ögonen, under läpparna och på mulen och under svansen, har mycket vitt i ögonen.
Ska reggas i england och är det någon som vet vad färgen heter på engelska så blir jag överlycklig!!

Men nästan svarta, det tolkar jag som mörkbruna. Jag spånade som sagt. Och den tanken jag lekte med var att den dominantsvarta genen vi talar om och att den inte ger svart utan mörkare nyans av aktuell färg (alternativ av brun). Jag skulle tro att de som är nästan svarta har augtigenen.

Nästan svart är ju ingen godkänd betecknign på färg.

Hej! Jag hade en brun häst vars far(Pegasus 424) var isabell och mor(Medina 9103 e.Urbino 430) var skimmel. Tyckte alltid det var märkligt att en skimmel och en isabell kunde tillverka en brun avkomma! Men han hade lite "skimrande" brun färg, så kanske fått en hel del isabellanlag?

Många mörkt gulbruna hästar ser ut som vanliga bruna på vintern men skiftar i gult på sommaren.

Både Pegasus och Urbino var efter bruna hingstar så hästen kan mycket väl ha varit vanligt brun.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
678
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka