Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Spännande! Han har ju ett helt fantastisk fin svart färg. Hoppas att han nedärver den till många!

Var lite osäker på om fuxar kunde ha bruna anlag. Trodde att det bara hängde ihop med svart färg. Men du har säkert rätt.

Intressant :) Roligt med förslag jag inte tänkt på. Mamman har lämnat en svart avkomma (gulsvart) med Corlensky (som ju har lämnat en del svart), så det kan mamman lämna, men jag vet inte något om fölet.
/U

Att ditt sto fått svart avkomma med Corlensky säger ingenting om ditt sto har svart anlag eller inte, hon kan lika gärna ha lämnat iväg ett fuxanlag om hon har det iom att Corlensky uppenbart har svartanlag själv. Svart+fux blir svart.

Att ditt sto fått svart avkomma med Corlensky säger ingenting om ditt sto har svart anlag eller inte, hon kan lika gärna ha lämnat iväg ett fuxanlag om hon har det iom att Corlensky uppenbart har svartanlag själv. Svart+fux blir svart.

Jo, det gör det. Båda föräldrarna måste ha anlag för svart (icke-agouti) för att avkomman skall bli svart.

För att svart pigment skall visas (E) räcker med ett anlag. Sedan kommer frågan om hur det svarta pigmentet sprids. En häst som har anlag för agouti (A) får pigmentet begränsat till man, svans och ben, d.v.s. hästen blir brun. En häst som har anlag för att visa svart pigment + det anlag som begränsar dess utbredning är brun och har genotyp EA. Den kan sedan vara homozytog eller heterozygot för båda anlagen, d.v.s. kunna lämna fux och svart.

En häst som saknar A (aa) men har minst ett anlag för E blir svart. Det svarta pigmentet sprids över hela hästen.

För att ett föl ska bli svart måste anlaget för svart komma från båda föräldrarna (ett a från hingst resp sto), men anlaget för att visa svart bara från en av dem.

Resultatet av svart och fux kan alltså bli svart, brun och fux om fuxen bär A dolt (det syns bara på svart grund) eller om den svarte är heterozygot för E.

Att ett svart föl föds betyder alltså alltid att båda föräldrarna har anlag för svart (a).

Ok.. Hon har lämnat isabellavkomma så fuxanlag bör hon ju ha..
/U

ok, det var det jag hade fått för mig.. Tack för förtydligandet.
/U

Det här kändes lite rörigt... Att säga att svart anlag är a blir fel, för det svarta är E. En brun häst har fortfarande minst ett svart anlag, annars blir den inte brun utan fux med minst ett (dolt) brunt anlag. En brun kan fortfarande vara homozygot för svart (EE), då det enbart styr basfärgen, vilket är svart eller röd. Resten är tilläggsfärger och kommer "på" basfärgen. En brun häst kan ha genuppsättningarna EE AA, EE Aa, Ee AA eller Ee Aa. Minst ett av varje, men kan lika gärna ha två av varje.

Jag har en fråga bägge mina ston e dräktiga med en homozygot skäck hingst..

Han är mörk brun skäck med 2 blåa ögon.. Han har sabino anlag.. både hans mamma och pappa är samma färg som han men utan blå ögon..
31113562.jpg

Pappan till båda stona har stor bläs och 4 vita strumport och lämnar avkommor med MKT tecken.. Kan ev ha sabino anlag eller liknande.

stona ser ut så här..
Hon är född fux. hon har 3 vita ben å bred bläs mm - mamma fux & pappa skimmel (född fux)
31386722.jpg

Nästa e systern till ovan (samma pappa) mamman e mörkbrun
Hon e svett fux med bläs och 2 vita kotor sammt att hon har randig svans (rabicano anlag)
31121310.jpg

frågan e hur fölen kommer se ut?? skäckar blir om garanterat.
Hur stor e chansen att dom får blå ögon??

Uppfödarna till hingsten sa att han antagligen e homozygot mörkbrun alltså ej kan lämna annat.. kan de va så utan att de sett några avkommor eller så??

Homozygot mörkbrun, blir svårt, för nyanser ärvs inte ner så. ;) Homozygot brun kan han ju vara, men då krävs det att han är homozygot för både svart och brun för att han inte ska ärva ner annat än brunt. Är det enbart det bruna anlaget som han är homozygot för så kan han lika gärna få fuxavkommor (eller rödskäck i det här fallet då). Men säkert kan man ju inte veta utan avkommor som bevis, eller tester.

Jag undrade själv där, att säga att en svart häst är "icke-agouti" känns väldigt bakvänt. Den är ju dessutom icke, black, icke silver, icke gul, icke skäck mm också. Det känns bättre att prata om vad hästar har för anlag än vilka anlag den saknar.

Precis. Blir mycket icke- om man ska köra på den svängen! :)

*KL*

Har försökt att förstå hur det hela hänger ihop men är uppenbarligen helt obildbar på just färggenetik för jag blir bara snurrigare och snurrigare... ;)

Vad kan det bli för färg på avkomman av följande kombination:

e: svart
ee: brun
eu: mörkbrun
eee: brun
eue: mörkbrun
euu: fux

u: fux
ue: fux
uu: mörkbrun
uee: fux
ueu: brun
uue: brun
uuue: mörbrun

Enligt uppgift ska hingsten inte kunna lämna fux.

Avkomman efter ditt skimmelsto har 50% risk att bli skimmel så skäckteckningen försvinner då ju äldre avkomman blir.

Vad kan det bli för färg på avkomman av följande kombination:

e: svart
ee: brun
eu: mörkbrun
eee: brun
eue: mörkbrun
euu: fux

u: fux
ue: fux
uu: mörkbrun
uee: fux
ueu: brun
uue: brun
uuue: mörbrun

Enligt uppgift ska hingsten inte kunna lämna fux.

Om stoet har ett dolt brun-anlag så borde det både kunna bli brunt och svart. Har hon inte det blir det garanterat svart.

Det här kändes lite rörigt... Att säga att svart anlag är a blir fel, för det svarta är E. En brun häst har fortfarande minst ett svart anlag, annars blir den inte brun utan fux med minst ett (dolt) brunt anlag. En brun kan fortfarande vara homozygot för svart (EE), då det enbart styr basfärgen, vilket är svart eller röd. Resten är tilläggsfärger och kommer "på" basfärgen. En brun häst kan ha genuppsättningarna EE AA, EE Aa, Ee AA eller Ee Aa. Minst ett av varje, men kan lika gärna ha två av varje.

Jag är helt införstådd med vilken genotyp en brun häst kan ha på A- resp E-locus.

Problemet är att vi skiljer på "svart" som hästfärgen, vilken förutsätter aa likaväl som E, och "svart" som ett "anlag". Jag förtydligade därför genom att skriva att E var anlag för att visa svart pigment i pälsen (vilket jag har uppfattat att det är - även fuxar tycks ha svart pigment, men det går inte ut i hårstråna) och begränsningen av det svarta pigmentet som är A.

En svart häst, d.v.s. en häst som har svart färg, är väl det för att den saknar anlag för agouti (samt att den har minst ett E naturligtvis)? Den är aa, precis som en fux är fux är att den saknar anlag för (att visa) svart (pigment) och är ee. Vi säger väl tämligen ofta något i stil med att "fuxar saknar svart pigment". Därför är det helt rimligt att säga att svarta hästar saknar agouti. Tycker jag.

Jag undrade själv där, att säga att en svart häst är "icke-agouti" känns väldigt bakvänt. Den är ju dessutom icke, black, icke silver, icke gul, icke skäck mm också. Det känns bättre att prata om vad hästar har för anlag än vilka anlag den saknar.

Fast det beror ju på. Vad är det som ger varje färg dess särart (mindre bra ord, men det kan duga)?

En black är black för att den har anlag för black o.s.v. Men en fux är fux för att den saknar anlag för "svart" (E). Likaså är en svart häst svart för att den saknar anlag för agouti - och för att den även har anlag för "svart" (E). Men om den hade agouti skulle den vara brun. Det är icke-agouti som ger färgen dess särart.

En fux är fux för att den har dubbel uppsättning av det recessiva anlaget e, inte för att den saknar svart. Det är förstås en definitionsfråga man kan vända på steken och säga att svart är svart för att den saknar "ee" och fux är fux för att den saknar "E", men man bör vara konsekvent.

Ditt resonemang håller inte i övrigt heller.

Hade en svar häst haft skimmel anlag så hade den inte varit svart, alltså är den svart för att den saknar skimmelanlag, det samma gäller för övrigt alla färger. Alla hästar kan sägas vara den färg de är för att de saknar anlag för alla andra färger, eller så finns det där men syns inte (som silver och brun på svart grundfärg).

Nog är det mer praktiskt att nämna de färger hästen faktiskt har än att hålla på att räkna upp de anlag som saknas, det är väldigt uppenbart att en svart häst saknar black, silver, skimmel och brun färg etc.

Vad är förresten skillnaden på brun och silver med ditt resonemang? Båda modifierar endast svart grundfärg alltså borde du säga icke silver och icke brun (augti)för att vara konsekvent.

Senast ändrad:

Tack Hedinn och Sidensvans! Nästan så att jag hoppas att stoet saknar det dolda brun-anlaget. ;)

En svart häst, d.v.s. en häst som har svart färg, är väl det för att den saknar anlag för agouti (samt att den har minst ett E naturligtvis)? Den är aa, precis som en fux är fux är att den saknar anlag för (att visa) svart (pigment) och är ee. Vi säger väl tämligen ofta något i stil med att "fuxar saknar svart pigment". Därför är det helt rimligt att säga att svarta hästar saknar agouti. Tycker jag.

Nej, det är inte rimligt enligt mig. En röd häst saknar svart pigment, ja. Och det kan man säga för att det handlar om samma genpar. Grunden till alla hästfärger är just det paret, E = svart, e = avsaknad av svart. Augoti (A) är nästa genpar, alltså blir det helt fel att säga att hästen är svart för att den saknar anlag för A, för även en brun häst är svart i grunden, den har bara ett tillägg som begränsar det svartas utbredning. Det bruna anlaget är alltså en tilläggsfärg, precis som om hästen vore black, skäck, skimmel eller liknande. Det är färger som påverkar basfärgen, som alltid är svart eller röd.

En genuppsättning på en brun häst kan exempelvis se ut såhär; Ee Aa, hästen har alltså minst ett svart anlag. Medan en fux kan ha ee Aa, alltså avsaknad av svart färg, vilket är E, men med brunt anlag som dock inte syns, eftersom det bara begränsar svart färg, som ju fuxen inte har. Den kan också ha ee aa, avsaknad av både svart och augoti, men hästen har ju samma fuxfärg ändå...

Avsaknad av augoti gör alltså inte hästen svart, för även en fux kan sakna augoti, precis som en musblack, rödskimmel, silvergulsvart... Så därför blir det väldigt fel att säga att en häst blir svart pga avsaknad av A. Det är olika genpar, en svart blir svart för att den har minst ett E, sen kan den även ha en eller flera "tilläggsgener" som gör att den svarta färgen begränsas/bleks på olika sätt. En fux blir fux för att den saknar svart, för att det är det genpar som styr grunden. Att säga att en fux blir fux för att den saknar blackanlag (=rödblack), skäckanlag (=rödskäck) eller skimmelanlag (=skimmel född fux) blir ju fel. För det handlar om andra gener...

*knapp*
Va kan detta bli. Tyvärr vet jag inget om färgerna längre bak i leden :(

e. Brunskimmel (konstant)

u. Mörkbrunskäck eller svartskäck (beroende på vem man frågar)
ue. Rödskäck
uu. Svartskäck

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
678
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden