Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Bra fråga, det vet jag inte riktigt. Vår var nog nästan ett halvår, men han fällde aldrig fölpälsen ordentligt...

*har inte orkat läsa igenom riktigt hela tråden*

Jag har använt den där color calculator-sidan några gånger för skojs skull, jag ämnar låta betäcka mitt sto först nästa år & hingsten är väl inte helt bestämd ännu. Dock: Om man bara ser till mitt sto, som är brunblack, så undrar jag över det där med rödanlag & homozygot eller heterozygot Agouti - kan man veta det, eller kan man bara gissa? Jag gissar iallafall att min häst är heterozygot black:

Hon är som sagt brunblack (solid)
e. brunblackskäck
ee. svartbrunskäck (eller mörkbrun skäck; polsk stamtavla... suck)
eu. brunblack (fjording & därmed homozygot)
eee. brun
eeu. svartbrunskäck (alt. mörkbrun skäck)

u. brun
ue. skimmel (född?)
uu. brun
uee. fux
ueu. skimmel (född?)
uue. brun (ev mörkbrun)
uuu. fux

Kan man avläsa av detta om det finns rödanlag/agoutihomo- eller heterozygos hos min häst?

OK, blir absolut mer nyfiken, det blev lite roligt .

Hur som helst, googlade på den där Evidence och hittade bild på henne som föl på Hultets Gård, och jag vet inte om det är ok att länka, provar:
länk och där ser hon ju ut som vilket brunt föl som helst i mina ögon?

Hm. På bilden i gräset ser hon ju definitivt ut som en vanlig brun, däremot på bilden från ridhuset tycker jag att men ser ganska mkt gula toner där den har fällt av...

Jag håller med.. Och jag står med en som till hälften är vanligt brun och den andra hälften vet jag inte ;).
/U

Det enda som går att säga med all säkerhet är att ditt sto är som du säger heterozygot black. Om agouti är homo- eller heterozygot går inte att avgöra (förrän hon får en svart avkomma).

Rött anlag kan hon bära framförallt via modern eftersom mormor och morfar bär rött av vad man kan utläsa. Men samma här, det vet du inte förrän du får en röd avkomma.

Det finns ju oändligt många varianter av gulbrunt och det visste jag ju men jag hade missat att de kunde vara så röda. Här finns bild på ytterligare en rödare variant: länk
denna hade jag inte i första hand funderat på som gul.
/U

Hittade en variant av brun som hon kanske kan bli om hon är brun, men det är väl någon variant av seal bay (svenska?). Pappan har inte det, hur kan man se om en gulbrun mamma har det? (Väldigt tunn päls runt mule och ögon etc.)
länk

KL
En kompis har betäkt sitt svarta sto med en ljusbrun hingst, vad kan avkomman bli? Den info jag har är
e ljusbrun
eu ljusbrun
ee fux

u svart
ue skäck (svartskäck tror jag)
uu svart

Hoppas nån kunnig har lust att svara...

Det är lite svårt att utläsa när det är så få generationer. Det enda jag kan säga med säkerhet är att hingsten bara har ett anlag för svart (heterozygot) vilket iofs inte har någon betydelse om inte stoet också är heterozygot för svart men det går inte att utläsa av det du skrivit.

Några fler generationer och kanske, kanske att det går att säga vilken färg som är mest troligt att fölet får.

Jag har betäckt ett perlinosto, ponnysto, med Warsteiner (fux) och hon är dräktig. Fux+perlino??
Perlinostoet har cremellofar och dun(gulbrun ) mor.
Gult måste det väl bli i nån nyans?

På länkade bilden så ser man "gulränder" på öronen (den svarta inramningen).

Tack för tipset! Vad menas med "All (50 for first 2 colors)"

Förresten, jag får faktikskt bara gulbrun som svar när jag frågar folk. Nästan synd att inte behålla henne när det blev "alla rätt" ;).
/U

Har hittat lite mer info nu som jag lagt in...
KL
En kompis har betäkt sitt svarta sto med en ljusbrun hingst, vad kan avkomman bli? Den info jag har är
e ljusbrun
eu svartbrun
euu brun
eue mörkbrun
ee fux
eee fux
eeu fux

u svart
ue svartskäck (har dock ej hittat hans föräldrar)
uu svart
uue svart
uuu svartbrun
Hoppas nån kunnig har lust att svara...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: MML
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka