Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Nej hon är inte svartskäck hon är mörkbrunskäck med stickelhår

Senast ändrad:

Svartskäck är hon då på bilderna du har,, finns inget brunt alls i henne vad man kan se där,,, hon är alldeles svart kring mulen, vilket avgör att hon är svart,, skulle hon vara brun/mörkbrun så skulle inte mulen vara svart..

hon är brun undr de svarta håren på bog och i ansikte. Just den bilden jag lagt ut här syns det jättedåligt på eftersom hon inte fällt av sig. Men nu är hon jättebrun.

Hej!

Jag har precis betäckt mitt sto och undrar om det finns någon som e duktig på att räkna ut vad det kan bli för färg på fölet?

mamma (mitt sto): svartbrun
e:brun
ee: brun
eu: brun
eee: fux
eeu: svartbrun
eue: brun
euu: brun

u: mörkbrun
ue: brun
uu: brun
uee: mörkbrun
ueu: brun
uue: fux
uuu: brun

Hingst: skimmel
e:skimmel
ee: skimmel
eu: okänd
eee: okänd
eeu: okänd
eue: brun
euu: okänd

u: brun
ue: skimmel
uee: mörkbrun
ueu: okänd
uue: brun
uuu: okänd med fux-pappa

Tacksam för hjälp!!:)

Senast ändrad:

Har forskat lite mer och fått reda på vad de flesta hästarna i fölis stam har för färg nu=)

eee: fux (e:brun u:fux)
eeu: svartbrun (e:fux u:brun)
eue: brun (e:brun u:fux)
euu: brun (ebrun u:brun)

uee: mörkbrun (e: brun u: fux)
ueu: brun (e: mörkbrun u: mörkbrun)
uue: fux (e: brun u: fux)
uuu: brun (e: fux u: brun)

eee: skimmel (e: mörkbrun u: skimmel)
eeu: brun (e: skimmel u: skimmel)
eue: brun (e: brun u: brun)
euu: svartbrun (e: brun u: okänd)

uee: mörkbrun (e: fux u: brun)
ueu: skimmel (e: mörkbrun u: skimmel)
uue: brun (e: brun u: okänd)
uuu: fux (e: fux u: okänd)

Senast ändrad:

Det är vanligt att svarta hästar blir bruna på sommaren när de fällt av och blekts lite av solen. Men genetiskt så är de svarta ändå.

Ta reda på vilken färg skimmelhästarna är födda med, skimmel är ingen färg.

har försökt hitta skimmlarnas ursprungliga färg, men ej hittat någon info om detta. Är det någon annan som vet vilken färg cardento, capitol I, capitano, maximus, corlando, thyra och odetta hade när de föddes?

Om det är Odetta som är mamma till Thyra - som är mamma till Corland - så är hon född brun. På paardenfokken så står hon tom som brun, men måste ju vara skimmel.

Corland borde rimligtvis vara född brun. (Uteslutningsmetoden, jag har ett sto efter honom som är brun och hennes mamma är fux, så om han var född fux så skulle min också varit fux)

Cardento är jag också hyggligt säker på att han är född brun.

Mitt sto är brun
och hingsten är fjording vet inte va doms färg heter..

:)

Va blir mitt föl?

En liten fråga!
har ett sto som är skimmel(vet att hon va mörk som liten ).hon betäktes två år i rad med samma hingst(mörkbrun) det ena fölet blev brun med svart man och det andra föddes mörk men kommer att bli skimmel hur kommer det sig????

Därför att ditt sto lämnar vidare skimmel till 50% av sina avkommor. (Inte varannan gång, det kan bli bara skimlar eller bara icke-skimlar men rent statistiskt är det 50%).

oki tack för ditt svar.får föra lite statestik då för skoj skull:laugh:hon har hittils fått en brun med svart man en som bli skimmel och en mörkbrun och i vår får vi se vad det kan tänkas komma ut för något hittils bara ston:D

Nä hon är inte blekt. Hon har svarta täckhår men är brun innunder. Två ID-kontrollanter har kollat på henne och hon är defenitivt INTE svartskäck har de kunnat fastslå. dessutom står det mörkbrunskäck i passet.

Har ingenting med att göra vad det står i passet, dessutom så hade ju din ponny inget pass sa du, utan det var inlämnat för ansökan alldeles nyligen,

vilket väl då gör att det är dessa kontrollanter du nämner som har bedömt henne som mörkbrun, och ID-kontrollanter kan mycket väl ha fel, har dessa båda genomgått färgkurs t.ex? Kontrollanter uppdelas i kategori 1, 2 eller 3, oavsett kategori så är det såååå många som bedömmer färger fel, tänk bara så många som står som mörkbruna men ÄR svarta.

Finns många ponnyer/hästar som har fel färg i passet, o de är ju också kollade av ID-kontrollanter,
på de bilder du visat så ÄR din ponny svartskäck,, de skiftningar hon har ändrar inte hennes grundfärg, hur/om de skall nämnas är svårt att säga så här utan att sett henne i verkligheten, att bedömma av det man ser så är skiftningarna i bleksvart.
Hästar kan ha ål t.ex, men är för den saken inte blacka.

Vill du inte hon ska vara svartskäck, ;)

Senast ändrad:

Har forskat lite mer och fått reda på vad de flesta hästarna i fölis stam har för färg nu=)

eee: fux (e:brun u:fux)
eeu: svartbrun (e:fux u:brun)
eue: brun (e:brun u:fux)
euu: brun (ebrun u:brun)

uee: mörkbrun (e: brun u: fux)
ueu: brun (e: mörkbrun u: mörkbrun)
uue: fux (e: brun u: fux)
uuu: brun (e: fux u: brun)

eee: skimmel (e: mörkbrun u: skimmel)
eeu: brun (e: skimmel u: skimmel)
eue: brun (e: brun u: brun)
euu: svartbrun (e: brun u: okänd)

uee: mörkbrun (e: fux u: brun)
ueu: skimmel (e: mörkbrun u: skimmel)
uue: brun (e: brun u: okänd)
uuu: fux (e: fux u: okänd)

Det verkar nästan bara vara hästar med grundfärg brun stammen, så det är stor chans att fölet föds brun (och någon liten teoretisk chans på fux eller svart). Sedan är det 50% chans att fölet skimlar av. Eftersom hingstens mamma är brun vet vi att han inte har dubbla skimmelgener. Hade han haft det hade fölet skimmlat av med 100% sannorlikhet.

Hon har visst pass. Bara att söka på Thysanoptera på webstamboken för att se.

När jag nämnde att jag inte kunna hitta henne i stamboken, så svara du:

"hon är avkomman från betäckningen 2005
av olika anledningar som jag inte vill dra upp här så har jag precis skickat in alla papper på henne"

det var den 18/6

har du nu fått allting klart så att hon har sitt pass så är det ju jättebra, GRATULERAR! :)
(hoppas nu allt går bra med att få henne dräktig)

men i denna tråd så var det färger det gällde

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka