Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Hej!:)

Jag har en fråga till er alla som kan lite om färger. Har ett stoföl som föddes för ca 5 veckor sedan. :love:
Nyfödd:
PICT1870.jpg

Några dagar gammal:
PICT1900.jpg

Hon såg ut att bli vanlig brun. Men nu ser hon ut såhär i ansiktet:
PICT2063.jpg

PICT2090.jpg

PICT2051.jpg

Sista bilden ska föreställa svarta fält som breder ut sig över hennes kropp. Viker man undan pälsen så är den näst intill svart i botten.

Frågan är alltså, vilken färg tror ni att hon kommer att få???? :confused:

Väldigt tacksam för svar!

/p

Hon kommer att bli mörkbrun skulle jag tro.
Inte svart för då hade hon varit med älg-färgad/grå. Jag har sett flera föl födas bruna som din och sedan bli mörkbruna

Tack för snabbt svar!

Mörkbrun färg är ju riktigt fint så då skulle jag bli väldigt glad=) Jag trodde att mörkbruna hästar föddes i en mörkare färg än den mitt föl föddes i. Har nog aldrig sett någon bild på en blivande riktigt mörkbrun häst innan första fällningen.
Hmm får leta på nätet=)

/p

KL

Kul tråd! :)

Mamma: fux med strimbläs och snopp, vit man och svans, stickelhårig samt har en mörk fläck höger bak (gulanlag?).

Morfar: isabell med bläs.
Morfarsfar: svart.
Morfarsmor: isabell med bläs.

Mormor: mörk fux.
Mormorsfar: fux med bläs.
Mormorsmor: fux.

Pappa: svart (gulanlag?).

Farfar: svart.
Farfarsfar: mörk gulsvart (lämnat många isabeller).
Farfarsmor: svart.

Farmor: avblekbar skimmel.
Farmorsfar: svart.
Farmorsmor: avblekbar skimmel.

Vad tror ni det kan bli för färg på fölet? Tack på förhand!

Blev lite fel där, har ändrat lite på pappans stam...

Tack för ditt svar! :) Dock hade jag skrivit lite fel på pappans stam, har ändrat det nu. Kolla gärna igen! :)

Så där såg min Felicianoavkomma ut som föl och idag som vuxen är han mörkbrun.

Tack för svar!

Jag får hålla tummarna då att hon blir mörkbrun=) Chansen verkar ju vara ganska stor!:)
/p

Tack för ditt svar! :) Dock hade jag skrivit lite fel på pappans stam, har ändrat det nu. Kolla gärna igen! :)

Så är det detta som är korrekt?
Pappa: svart (gulanlag?).

Farfar: svart.
Farfarsfar: mörk gulsvart (lämnat många isabeller).
Farfarsmor: svart.

Farmor: avblekbar skimmel.
Farmorsfar: svart.
Farmorsmor: avblekbar skimmel.

I så fall minskar chansen att Pappa har gulanlaget till 25%. Även chansen att han har ett rött anlag minskar.

Vet du om farfar har lämnat några fuxar, isabeller, gulsvarta, eller gulbruna avkommor?

Vilken färg föddes farmor med? Fux, brun, eller svart?

Så är det detta som är korrekt?

I så fall minskar chansen att Pappa har gulanlaget till 25%. Även chansen att han har ett rött anlag minskar.

Vet du om farfar har lämnat några fuxar, isabeller, gulsvarta, eller gulbruna avkommor?

Vilken färg föddes farmor med? Fux, brun, eller svart?

Ja, det stämmer! :)

Farfar har inte så många avkommor ännu. Dock känner jag till att han lämnat gulsvart, fux, brun och svart. Farmor föddes svart med väldigt mycket rött i manen, har jag för mig.

Är det stor chans att fölet kan få en bläs? :)

Ja, det stämmer! :)

Farfar har inte så många avkommor ännu. Dock känner jag till att han lämnat gulsvart, fux, brun och svart. Farmor föddes svart med väldigt mycket rött i manen, har jag för mig.

Är det stor chans att fölet kan få en bläs? :)

Om farfar har lämnat fux, så måste han ha ett anlag för rött. Har han dessutom lämnat gulsvart (och gulanlaget i det fallet inte kommer från stoet), så bör de första siffrorna jag skrev stämma hyffsat bra. På farmors sida kan det fortfarande gömma sig något rött anag och då ökar chansen för fux eller isabell något.

Hur bläs nedärvs har jag tyvärr dålig koll på, så det låter jag vara osagt.

Hej!
Har kollat in tråden och jag tänkte fråga, även om det kanske inte hör hit men är det någon här som vet huruvida ögonfärg är ärftligt eller hur det bestäms?
Min nordis har väldigt ljusa ögon, han helbror som också står i stallet har inte detta, inte heller deras far som är Ynar 1819 eller deras mor.
Tänkte bara fråga då det verkar som många här är kunniga kring genetiska arv.

30858114.jpg

Här är en bild på honom

30858118.jpg

en närbild

31019463.jpg

KL

jag har en undran jag har en liten hingst som är ett år nu..
Hans mamma är ljusbrun med svart man och svans. Mer vet jag tyvärr inte..
Hans pappa är Balougraph som är fux med mkt vita tecken och vad ja kan se fins det bara bruna och fuxar i hans stam hittade en skimmel i sjunde led tror jag.. Iaf fölet föddes fux som väntat..
MEN nu när han fällde vinterpällsen så har han massa vita hår på rumpan och i virveln på magen.. Och manen som växer ut nu är jätteljus!!:love:
hur kan det komma sig?? Slänger in ett kort med...
30713_394900918726_741848726_4184967_6515823_n.jpg

ni får ett kort på hela han med=) Och hans fina strumpor=)
Dom vita håren på rumpan och virveln ser man bara på nära håll...
30713_394901028726_741848726_4184975_5736326_n.jpg

Han ser ut att vara flax-fux. Dvs samma som haflingers.

Det är precis som fux, recissivt (stava kan jag inte idag...) och måste nedärvas från både mor och far för att synas.

ok... nu såg jag att det redan fanns med... Tack så mycket för svaret!! jag hoppas att han fortsätter att vara ljus iaf för det är väldigt fint=)

*KL*

http://www.animalgenetics.us/CCalculator1.asp?Error=1

Länken finns i den andera tråden, men tål att upprepas.

Åh, tack, ser att det var väldigt längesedan du la ut det här, men ändå :) Det var den här sidan jag letade efter.
men det var väldans var svårt det blev med hästfärger på engelska. Känner ngn till om det finns ngn liknande sida överhuvudtaget på svenska?

kl

Jag har inget problem med genetiken, men vad har min häst för färg? Är han brun eller gulbrun? Finns det särskilda tecken att titta efter?

Pappa gulbrun, mamma brun.

SDC13088.jpg

SDC13091.jpg

Jag tycker att han ser gulbrun ut.
Det man kan titta efter är nyanserna (även om det är skitsvårt när de är föl) han drar så väldigt mycket åt gult snarare än åt brunt/rött, särskilt i ljumskarna och även öronluddet ser ut att dra mot gult. Sen tror jag att ögonen kan vara ljusare på de med gulanlaget så stirra honom djupt in i ögonen.

det är nog ganske troligt att du får en brun avkomma, även om det teoretiskt finns en liten chans på svart.
hur stor risken för fux är beror på om pappas mormors röda anlag har nedärvts "osynligt" så att pappa har ett rött anlag. Och om samma har hänt på mammans sida - OM både mamma o pappa har fuxanlag så är det 25% chans/risk att det blir fux.

Hejsan!!!

Det blev en FUX. Kan ni fatta..... men har börjat vänja mig vid färgen.
Det blev i alla fall ett fux sto med mycket "bling bling"
Bläs med tre vita jätte höga strumpor. Vacker är min lilla tjej:laugh:

Hennes mamma är förstföderska och fölet föddes på dygn 309, men allt har gått bra, ett litet föl men jag älskar henne.

spännande har försökt använda färg kalkylatorn men jag kan inte namnen på alla färger på engelska så det blir jätterörigt :(

u. Mörkbrunskäck med stickelhår
ue. Rödskäck
uu. Svartskäck

e. Brunskimmel

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 558
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30