Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

kan mina tjejer vara sabino??? mamma och dotter har i alla fall ganska ojämna strumpor.
25005_416532475090_572305090_5601620_4152960_n.jpg

26746_415067605090_572305090_5566360_5509011_n.jpg

två av mammans bens i bakgrunden...

Vad kallas det när en fux har en ganska stor svart prick på baken och en vit fläck på sidan. Hon är sv varmblod. Vet att den kan vara ärftlig. Hennes mamma har samma svarta fläck men i huvudet.

*kl*

Jag har ett fuxsto vars pappa är mörkbrun och mamma är fux.

Pappan har mest mörkbruna/svartbruna hästar bakom sig.
Mamman har bruna & fuxar bakom sig.

Vad behöver jag lägga på henne för att få en creme eller gulbrun häst? :laugh:

(Är det 50% chans för skimmel om jag lägger skimmel på henne?)

Vilken färg avser du med "creme"?!
Creme - anlaget är detsamma som gult men inte någon specifik färg inom det. Isabell, gulbrun eller gulsvart är de "enkelgula" (ett gult/creme anlag) sen har du de Blåögda gräddvita, som heter perlino, cremello eller Smokey Cream beroende på vilken grundfärg de har, dessa 3 är dubbelgula och har två gula anlag vilket innebär att de alltid lämnar gulavkomma i någon variant.

Om ditt sto är fux så ska du INTE läggga en isabell eller cremello på henne för då får du garanterat en fux eller isabell om det är isabell pappa eller en isabell om det är en cremello pappa.
Men det kanske är isabell du menar med creme? Isf är det en cremello du ska använda för då får du till 100% en isabell.

Vill du få en gulbrun så skulle du använda en homozygot brun hingst med ett eller två anlag för att vara säker. Alltså en gulbrun eller en Perlino utan röd anlag. Mig veterligen finns det ingen sådan tillgänglig.

Om du med "creme" menar en dubbelgul så är det en fysik omöjlighet på ditt sto då hon ju själv inte har något gulanlag.

Ja, det är 50% chans på skimmel med skimmelhingst.

**KL**
Funderar lite över färgen svart.

Mitt sto är gulbrunt och har lämnat svart avkomma med Corlensky (som lämnat flera svarta avkommor).
Nu är hon dräktig med Zuidenwind, (har inte sett någon svart avkomma e. honom, men han lämnar fux).

Kan den här avkomman bli svart egentligen? Inte för att jag önskar mig en svart utan mest för att jag inte förstår mig på färgen svart ;).
/U

Rätta mig om jag har fel ...
Eftersom hon lämnat svart förut så är hon inte homozygot för brun. Nedärver hon inte sin brungen eller sin gulgen, samt att hon inte har någon fuxgen alternativt inte nedärver den hon har, så borde även denna avkomma kunna bli svart. Men chansen är nog ganska liten att allt det här slår in.

Okej, det kan du alltså inte få med ditt sto men om du betäcker ditt sto med en cremello hingst och får ett palominosto så kan den sen lämna dubbelgul avkomma. ;)

16419049.jpg

så ett sto med detta i svansen sammt strumpor bak med bruns fläckar i kanterna på kan hon bära på nått sånt anlag utan att någon av hennes försäldrar gör de?? Hon e som ni ser mörk fux med strumpor bak å bläs mm sammt att hon e väldigt stickelhårig
mamma mörbruk utan tecken
pappa skimmel född fux. läs 4 vita strumpor

21958479.jpg

Så här ser hela hästen ut.. Hon har även massa vitt på manken som hon haft sedan hon föddes samt att hela under läppen e vit och sen har hon en vit fläck på mulen på vintern ej på sommaren =) sen e hon jätte stickelhårig. syns dock ej på bilden

här ser man den vita fläcken på näsan som hon har på vintern
16418920.jpg

Rätta mig om jag har fel ...
Eftersom hon lämnat svart förut så är hon inte homozygot för brun. Nedärver hon inte sin brungen eller sin gulgen, samt att hon inte har någon fuxgen alternativt inte nedärver den hon har, så borde även denna avkomma kunna bli svart. Men chansen är nog ganska liten att allt det här slår in.

Hon har än så länge lämnat mörkbrun, isabell och svart.

Jag förstår fortfaranden inte färgen svart (;)). Vad krävs av en hingst för att hon ska kunna lämna svart?
/U

Jag behöver inte veta hur stor sannolikheten är, jag är mest nyfiken på om möjligheten finns ;)
/U

Det krävs att hingsten inte är homozygot för någon annan färg, för att det ska finnas chans på svart. Du ökar naturligtvis sannorlikheten för svart med en svart hingst, men eftersom stoet har en svart gen, så räcker det för en liten chans.

Fuxar-hingsten har 2 st fuxgener, så du vet att avkomman kommer att få minst en fuxgen. Men det måste till 2 st för att avkomman ska bli fux. Har ditt sto lämnat isabell så vet du i och för sig att hon har en fuxgen, så chansen på fux blir ganska stor. Men avkomman kan bli fux, brun, svart, isabell, gulbrun, eller gulsvart eftersom hingsten bara bär på fuxgener, men stoet både på fux, svart, brun och gul-gen.

Hoppas att jag säger rätt. Jag har lärt mig genom att läsa den här tråden, som verkligen är superintressant! :bump:

Jag kan inte hur svart nedärvs men mitt bruna sto med svart farmor fick en svart avkomma med en hingst med svart far. Alltså Lambourghini - Ceylon-ungen.

Fast det är väl inte så konsigt? Om ingen av föräldrarna är homozygoter för brun borde chansen vara 25% att ingen av föräldrarna nedärver sin brungen, och att avkomman blir svart? (Såvida inte båda har en dold fuxgen också, för då finns chans på fux också, och svart-chansen borde minska.)

Har jag skrivit att det är konstigt?

Tog det bara som exempel hur avkomman kan bli svart även när ingen av föräldrarna är det.

Nej, det lät bara som om du tyckte att det var konstigt på någon sätt!

Alltså, pastejja, man ska tänka att svart och fux är grundfärgerna. Sedan är brungenen en tilläggsgen på samma sätt som gulgen, skimmel mm. Och för att det ska bli fux krävs 2 fuxgener, med en eller två svartgener blir grundfärgen svart. Sedan kan det blir andra färger med tilläggsgenerna.

Nej, det lät bara som om du tyckte att det var konstigt på någon sätt!

Alltså, pastejja, man ska tänka att svart och fux är grundfärgerna. Sedan är brungenen en tilläggsgen på samma sätt som gulgen, skimmel mm. Och för att det ska bli fux krävs 2 fuxgener, med en eller två svartgener blir grundfärgen svart. Sedan kan det blir andra färger med tilläggsgenerna.

Vad kan det bli omAlltså:
Mamma fux
Pappa Brun
farfar brun
Farmor skimmel
Mormor fux
morfar brun
gammel morfar skimmel
Kan det bli en skimmel då??

Vad kan det bli omAlltså:
Mamma fux
Pappa Brun
farfar brun
Farmor skimmel
Mormor fux
morfar brun
gammel morfar skimmel
Kan det bli en skimmel då??

Nej, du kan bara få en skimmel om någon av föräldrarna är skimmel. Du kan troligtvis få fux, brun eller svart. Men det är svårt att veta. Har pappan dubbla svartgener samt dubbla gener för brunt kan avkomman aldrig få någon annan färg än brun.

Nu an jag ju vara helt fel ute, men var det Majestic som var pappa till den hästen? Eller har jag blandat ihop det totalt?

Är det så, så är det inte jättekonstigt att hon har rabicano-tecken såsom vitt i svansen. MP har gett en hel del avkommor med rejäla Rabicano- och Sabino- tecken, med vita hår längs buken, sneda, stora bläsar och nästan lårhöga strumpor mellan varven.

Väntar på att mitt sto ska föla (har gått över ca en vecka).När jag fick syn på den här tråden så kom funderingen, vilken färg kan fölisen få???
Mamma: svart (med svart mamma och fux mormor)
Pappa: Svettfux (Don Romantic, har dålig koll på hur det ser ut bakom honom, men vet iaf. att hans pappa också är fux)
Egen gissning är att det kan bli både svart, brun och fux, men är inte alls kunnig på det här området så jag är jätte tacksam för hjälp.

Undrar också lite granna :)

Mamma - svartbrun, (e. brun (e.brun u. brun), u. svartbrun (e.brun u. brun)
Pappa - mörkfux (e. fux (e.mörkfux) u. fux (u. brun e. mörkfux)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 558
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka