Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Finns det några fläckar som indikerar tigrering på mamman? Erkänner att min kunskap om just de prickiga är begränsad (om jag fattat saken rätt är det flera anlag som styr prickarna och dess utbredning), men mamman måste vara prickig själv om hon ska kunna ha nedärvt det till perlinoavkomman - så mycket vet jag i alla fall. Och om de väntade fölens farmor inte själv är prickig kan fölen inte heller bli det.

Hm, golden dun with silver mane and tail - eh, det får jag inte ihop... Dun brukar väl vara gulbrun och då har de ju svart tagel. :confused: Var hon solblekt? Eller har jag otur när jag tänker? :p
För en vecka sen kom första fölet u fuxaraben, det var ett isabellstoföl, möjligtvis med lite snowflake på rumpan. Fölisen u halvblodstoet lär komma när som helst då stoet har fulla juver.

Tack för svaret, egentligen är väl vilken färg fölet kan få inte så viktigt, men väldigt intressant.
Det finns så många skimlar redan bland connemarorna, så det vore kul med ett föl som har annan färg. ;)

Kram, Maya

Hur stor chans har jag att få ett föl som är gulbrun (bork) eller vad det nu kallas :) om mamman är svart (enligt pass, men jag skulle nog säga mörkbrun eftersom hon blir superbrun på sommaren), och pappan gulbrun?

det är så pass alltså? inte något som är mer recessivt eller dominant?

Det beror på. Är pappan homozygot för brun (EEAA) och mamman svart är det 50% chans på gulbrun och 50% på brun. Är pappa och mamma inte homozygota för svart finns det chans för fux och isabell.
Vet du färger på föräldrar och avkommor?

Det beror på. Är pappan homozygot för brun (EEAA) och mamman svart är det 50% chans på gulbrun och 50% på brun. Är pappa och mamma inte homozygota för svart finns det chans för fux och isabell.
Vet du färger på föräldrar och avkommor?

Såg nu att mitt sto är svartbrun i passet.

Shan Rags - pappan - är brun
Francis - mamman - är svartbrun

stoet har aldrig haft föl förut och inte hingsten heller.

*kl*

Undrar lite om sabinoanlag. Är det ett tecken på att hästen har sabinoanlag om den har mycket vita/ljusa hårstrån i svansroten, i synnerhet längst upp vid svansfästet? Är min bruna som jag lurar på om hon har sabinoanlag. Hon har just mycket vita hår uppe vid svansroten och hon hade i princip helt ljus svans när hon föddes. Är dessutom väldigt stickelhårig om sommaren.

Är kanske lite önsketänkande från min sida då jag hoppas så mycket på massa vitt på "Allan" i magen:).

*kl*

Undrar lite om sabinoanlag. Är det ett tecken på att hästen har sabinoanlag om den har mycket vita/ljusa hårstrån i svansroten, i synnerhet längst upp vid svansfästet? Är min bruna som jag lurar på om hon har sabinoanlag. Hon har just mycket vita hår uppe vid svansroten och hon hade i princip helt ljus svans när hon föddes. Är dessutom väldigt stickelhårig om sommaren.

Är kanske lite önsketänkande från min sida då jag hoppas så mycket på massa vitt på "Allan" i magen:).

Vitt i svans-roten är inte sabino utan, hmm, rabicano anlag, lite osäker på stavningen där.

Ett ganska säkert tecken på sabino anlag är att strumpor är flikiga i kanterna.

Delvis KL

Finns det några fläckar som indikerar tigrering på mamman? Erkänner att min kunskap om just de prickiga är begränsad (om jag fattat saken rätt är det flera anlag som styr prickarna och dess utbredning), men mamman måste vara prickig själv om hon ska kunna ha nedärvt det till perlinoavkomman - så mycket vet jag i alla fall. Och om de väntade fölens farmor inte själv är prickig kan fölen inte heller bli det.

Hm, golden dun with silver mane and tail - eh, det får jag inte ihop... Dun brukar väl vara gulbrun och då har de ju svart tagel. :confused: Var hon solblekt? Eller har jag otur när jag tänker? :p

Poloplayer skrev:
För en vecka sen kom första fölet u fuxaraben, det var ett isabellstoföl, möjligtvis med lite snowflake på rumpan. Fölisen u halvblodstoet lär komma när som helst då stoet har fulla juver.

OM ditt föl har tigergen så borde du kunna se det på om hon har sk människoögon, dvs att hon har vit sclera. Detta trots att den kanske inte har någora andra tecken för tigergenen. Annars är det prickigt runt kroppsöppningar, randiga hovar som också brukar vara, men kan framträda senare.

Nej avkomman behöver inte ärva anlag från båda föräldrarna för att bli tigrerad, däremot styr det hur mycket tigrering som syns. Jag har flera hästar här hemma där den ena föräldern inte har tigergen och där den andra är homozygot men ej dubbelhomozygot -vilket är sällsynt. Detta innebär att om avkomman då enbart ärver ett LP men inget PATN så kommer inte prickarna synas direkt, utan det kan ta flera år innan de "fäller om". Jag har en svartfödd treåring som nu börjar bli snowflake.

Sedan har jag ett gäng tvååringar och ettåringar som är födda med vita prickar på rumpan, de byter nästan alltid färg inom några år och blir vita med mörka prickar på rumpan istället. Jag har även en åring som föddes brun med vit sclera och randiga hovar. Nu i vinter fick hon en vit prick mellan skinkorna och nu när hon fäller är hon marmorerad på huvudet och drar jag mothårs så ser jag att hon fått massor med vita hår över hela kroppen. En annan ser just nu ut som en mörk skimmel men kommer att färga om från svartbrun till vit med prickar i grundfärg.
Om man tittar på min bild så ser man där Gamelli som åring, han är ungefär född sådan och hans pappa är homozygot medan mamma helt saknar tigergenet. Samma mamma har lämnat svartfödd med annan homozygot och den avkomman är tre år nu och jag kan se enstaka vita hår i pälsen. Sedan finns en åring också även den efter homozygot och hon är den som nu byter färg, men dock född med vita fläckar på rumpan.

Har för mig jag beskrivit LP resp PATNgenerna tidigare i tråden..... dvs gen för prickar och utbredning av det vita och just det vita kan hästarna ha olika mycket av och som avgör om de blir leoparder, schabraker osv.

Gira

Vitt i svans-roten är inte sabino utan, hmm, rabicano anlag, lite osäker på stavningen där.

Så sant... Jag har dessutom en märr som har båda anlagen...

G

**KL**
Funderar lite över färgen svart.

Mitt sto är gulbrunt och har lämnat svart avkomma med Corlensky (som lämnat flera svarta avkommor).
Nu är hon dräktig med Zuidenwind, (har inte sett någon svart avkomma e. honom, men han lämnar fux).

Kan den här avkomman bli svart egentligen? Inte för att jag önskar mig en svart utan mest för att jag inte förstår mig på färgen svart ;).
/U

Mamma:fux
Pappa:brun
Farfar:brun
Mormor:Fux
Morfar:Skimmel
Vad kan det bli??

Rabicano är nåt jag aldrig hört om? Vad är det för nåt kul? Något som kan ge ungen en bukfläck (jag vill ha en med bukfläck:)).

16419049.jpg

så ett sto med detta i svansen sammt strumpor bak med bruns fläckar i kanterna på kan hon bära på nått sånt anlag utan att någon av hennes försäldrar gör de?? Hon e som ni ser mörk fux med strumpor bak å bläs mm sammt att hon e väldigt stickelhårig
mamma mörbruk utan tecken
pappa skimmel född fux. läs 4 vita strumpor

Senast ändrad:

*kl*

Jag har ett fuxsto vars pappa är mörkbrun och mamma är fux.

Pappan har mest mörkbruna/svartbruna hästar bakom sig.
Mamman har bruna & fuxar bakom sig.

Vad behöver jag lägga på henne för att få en creme eller gulbrun häst? :laugh:

(Är det 50% chans för skimmel om jag lägger skimmel på henne?)

16419049.jpg

så ett sto med detta i svansen sammt strumpor bak med bruns fläckar i kanterna på kan hon bära på nått sånt anlag utan att någon av hennes försäldrar gör de?? Hon e som ni ser mörk fux med strumpor bak å bläs mm sammt att hon e väldigt stickelhårig
mamma mörbruk utan tecken
pappa skimmel född fux. läs 4 vita strumpor

Där är ett rabicanoanlag dvs den skunkrandiga svansen. De mörkare fläckarna på bakdelen man ser brukar kallas välmåendefläckar och min fuxhingst har haft sådana sålänge jag ägt honom hmmm 16 år men vad det är för anlag vet jag inte. Vissa hästar har mycket fläckar i det vita på benen ex. varmblodstravare har ofta det men för det mesta sitter det då i kronrand eller långt ner på benen.

Mitt sto som har rabicanoanlag har även sabinoanlag med vita ben, bläs vit underläpp. Hennes grundfärg är svart men även hon har ganska många stickelhår fördelat över kroppen.

G

Rabicano är nåt jag aldrig hört om? Vad är det för nåt kul? Något som kan ge ungen en bukfläck (jag vill ha en med bukfläck:)).

Mja då är det nog sabinoanlaget skulle jag tro. Jag fick en dödfödd fölunge i somras som var ilsket röd fux med näst intill lykta med vit haka, 4 helstrumpor upp över knä och haser (rejält) och stora bukfläckar. Han hade stammen Laptop-Highlight-Mowgli. Mamman har både sabino och rabicano och Laptop har väl sabino.

G

Jag har en uppfödning e Feliciano - Ceylon som både har sabino och rabicano. Sabino är från mamma så jag antar att rabicano är från pappa?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 558
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka