Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

är ditt sto avblekbar eller konstantskimmel? (vad pratar vi för ras?)

Grejen med skimmelfärg är att den bleker bort färgen och det är 50% chans att skimmelfärgen nedärvs - oavsett vilken grundfärg fölet har när det föds.
Det är teoretiskt möjligt att få en svart avkomma och ja, det går att få en fux, men huruvida den sen får mycket tecken också beror nog mycket på om föräldrarna har det.

OM jag vore du så hade jag inte brytt mig om färgen alls, utan letat efter en hingst som kompletterar stoet bra för största chans till en bra avkomma. En bra häst har ingen färg... :)

Tack för svaret, nu fick jag många av mina frågor besvarade :)

Mitt sto är avblekbar skimmel och en korsning mellan welsh (50%), halvblod och russ.
Jag gjorde som du sa, brydde mig inte om färgen alls. För mig kvittar det vilken färg det blir, men tyckte att det kunde vara kul att se vilken färg man troligast kan få fram. Men det är nog ganska svårt att avgöra ;)
Hur som helst så hamnade mitt val på en snygg fuxhingst, en riktig läckerbit.
Tyvärr lär jag aldrig få veta resultatet eftersom det bara är ett teoretiskt skolarbete.
Tack för hjälpen iallafall! :bow:

Hejsan!!!

Väntar föl i juni månad.
Är rädd för att få en fux, vill helst ha brun. Hur stor risk är det att få en fux?

Alla är bruna utom Fölets pappas mormor och Fölets mammans gamle mormor.
Tack för eventuella svar.
Kan knappt bärja mig, vill så gärna se den lille:laugh:
Bumpigumman

Hejsan!!!

Väntar föl i juni månad.
Är rädd för att få en fux, vill helst ha brun. Hur stor risk är det att få en fux?

Alla är bruna utom Fölets pappas mormor och Fölets mammans gamle mormor.
Tack för eventuella svar.
Kan knappt bärja mig, vill så gärna se den lille:laugh:
Bumpigumman
det är nog ganske troligt att du får en brun avkomma, även om det teoretiskt finns en liten chans på svart.
hur stor risken för fux är beror på om pappas mormors röda anlag har nedärvts "osynligt" så att pappa har ett rött anlag. Och om samma har hänt på mammans sida - OM både mamma o pappa har fuxanlag så är det 25% chans/risk att det blir fux.

1000- tack för svaret. Ska bli så spännande att se hur den ser ut.
Hoppas på mycket "bling bling" också men tror att hingsten hjälper till med det:)

Bumpigumman

Jag väntar ett föl den 6 Juni.
På mammans sida där 90% är fux.
Pappa brun

Antar att du vill ha möjligt utfall - det beror på om pappan har något fuxanlag eller inte. du vet säkert att han har fuxanlag om någon av hans föräldrar är fux eller om han har lämnat någon fuxavkomma. OM pappan har fuxanlag är det 50% chans på fux och resterandee 50% brun eller svart. Och huruvida det blir brunt eller svart beror på om pappan har ett eller två agutianlag...

Jag fick ju en fuxunge förra året där mammas farfar är fux och pappans farfar är fux. Mamman är mörkbrun o pappan svart...

Det var INTE det jag hade tänkt men hon är helt ok i alla fall :laugh:

28670135.jpg

Hej!
Jag har ett mini Shettis sto som ska föla om 3 veckor.
Stoet är svart skäck
Hingsten är nougat brun

Jag vet inte hur färgerna är bakåt i leden:(

Vad finns de för möjlighet till färg på fölet?

Hej!
Jag har ett mini Shettis sto som ska föla om 3 veckor.
Stoet är svart skäck
Hingsten är nougat brun

Jag vet inte hur färgerna är bakåt i leden:(

Vad finns de för möjlighet till färg på fölet?
Skriv ut föräldrarna (eller PMa om du inte vill vara offentlig) så kan jag kolla färger bakåt.
Men troligen kan avkomman bli fux, brun eller svart som grundfärg och utöver det är det 50% chans att den blir fläckig.

Ett fux sto med bläs och vita ben, hur stor chans finns det att hennes avkomma blir:

- Skäck om hon betäcks med en skäckhingst

- Skimmel- om hon betäcks med en skimmel

Vilken av de två ovanstående är det störst chans att få?

Ett fux sto med bläs och vita ben, hur stor chans finns det att hennes avkomma blir:

- Skäck om hon betäcks med en skäckhingst

- Skimmel- om hon betäcks med en skimmel

Vilken av de två ovanstående är det störst chans att få?
Förutsatt att både skäcken och skimmeln har varsitt anlag för sin resp färg så är det 50% chans i båda fallen, att färgen nedärvs.
Både skäckanlag och skimmelanlag är som ett "mönster" som lägger sig uppepå grundfärgen, så i det fallet spelar stoets färg ingen roll.
Att stoet har mycket tecken spelar ingen roll för chansen att få skimmel eller skäck.

Senast ändrad:

tar du en homozygot skäck får du garanterat en skäck samma med skimmel...
annars e de la 50/50 tror jag

tar du en homozygot skäck får du garanterat en skäck samma med skimmel...
annars e de la 50/50 tror jag

Då får jag kontra med en dum fråga (förlåt) :o
Hur vet jag att hingsten är homozygot? :o

Hade ju varit skitkul om man 'visste' att man fick en skimmel eller skäck!:love:

Annars blir då alltså fux?
Eller kan bli vad som helst?

homozygot skäck o skimmel är väldigt ovanligt - det är 25% chans på homozygot om man parar två skäckar/skimlar (samma gäller för båda anlagen)
det krävs alltså att båda hingstens föräldrar har färgen ifråga och ändå bara 25% chans. Man kan anta att hingsten är homozygot om den efter ett större antal avkommor fått 100% som har färgen ifråga.
Vilken ras handlar det om?

Vad det blir annars beror på grundfärgen på mamman och pappan. Om du läser i tråden så är jag övertygad om att det finns svar på vad det kan bli med olika kombinationer av svart+fux+brun

Förra sommaren skickade jag min ettåriga perlinohingst (131cm hög) till min kusin uppe i skogen. Hon tyckte synd om honom att han skulle gå ensammen så hon släppte in honom hos sin gamla damer (arabsto f 82 fux, halvblodsto f 83 brun) eftersom hon tänkte dom kunde uppfostra gossen lite. Märrarna har inte brunstat senaste 3 åren, men ni kan väl gissa vad som hände! Tydligen är båda damer konstaterat dräktiga och fölar i sommar. Vad kan det bli för färg på fölisarna?
(arabstoet har fux mor och far, halvblodet brun mor och far)

perlino = brun med två gulanlag - vad har han bakom sig?
Avkomman får garanterat ett gulanlag, sen beror det på vad som finns bakom hingsten, vilka grundfärger de har haft.
Avkommorna kan båda garanterat bli gulbruna, sen finns teoretisk möjlighet till isabell och gulsvart också, egentligen hos båda.

perlino = brun med två gulanlag - vad har han bakom sig?
Avkomman får garanterat ett gulanlag, sen beror det på vad som finns bakom hingsten, vilka grundfärger de har haft.
Avkommorna kan båda garanterat bli gulbruna, sen finns teoretisk möjlighet till isabell och gulsvart också, egentligen hos båda.

Ettåringen (eller nu 2) har cremellofader(palominfar och skimmelmor med gulanlag) och gulbrun moder(sen kommer det roliga, modern är efter en tigrerad hingst Merriott Milord , (blanket spot) brun med vit rumpa med prickar, modern är gulbrun och enligt passet (*golden dun with silver mane and tail*)Modern är Dartmoor Hillpony så stammen är lite osäker.

Finns det några fläckar som indikerar tigrering på mamman? Erkänner att min kunskap om just de prickiga är begränsad (om jag fattat saken rätt är det flera anlag som styr prickarna och dess utbredning), men mamman måste vara prickig själv om hon ska kunna ha nedärvt det till perlinoavkomman - så mycket vet jag i alla fall. Och om de väntade fölens farmor inte själv är prickig kan fölen inte heller bli det.

Hm, golden dun with silver mane and tail - eh, det får jag inte ihop... Dun brukar väl vara gulbrun och då har de ju svart tagel. :confused: Var hon solblekt? Eller har jag otur när jag tänker? :p

*KL*

*spekulerar och söker möjliga/omöjliga svar*

OM man betäcker ett m.brunt sto (med enbart brun, svart, ngn fux finns bakåt i ledet)
med en buckskinn (eller vad nu den korrekta bedämningen är).
Kan fölet få hingstens färg? även omstoet inte bär med sig det?

om samma sto betäcks med en isabellhingst är chansen då större eller mindre att fölet blir isabell än att den blir buckskin med bucksinhingst?

(bara spekulationer så andra färger/ % eller homozygot på hingstarna vet vi inte)

*spekulerar vidare*

om stoet har ngn "gulgen" dvs är gulbrun och inte mörkbrun och man säger att man vill ha en antingen isabell eller buckskin, vilket ger störst chans? att betäcka med buckskin eller isabell?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 567
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka