Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

fast hon har en avkomma som är fux, pappan till den är också skimmel.

KL

Har ett welshcobsto som är fux med mycket vita stickelhår och ljus man och svans, nästan gulvitt inne i svansen blandat med mer rödfux utanpå. Stor bläs + ett smalt streck (ett par cm) fristående om blästen på sidan över ögat. Pappan är Storhaugs Magic Flyer som har samma färg, mamman är ganska röd fux.
Vad kallas hennes färg? Har hört flax-fux, stämmer det?
Om jag vill ha en isabell garanterat, vad betäcker jag med då för färg?

KL

Har ett welshcobsto som är fux med mycket vita stickelhår och ljus man och svans, nästan gulvitt inne i svansen blandat med mer rödfux utanpå. Stor bläs + ett smalt streck (ett par cm) fristående om blästen på sidan över ögat. Pappan är Storhaugs Magic Flyer som har samma färg, mamman är ganska röd fux.

Då ska du betäcka med med en cremello ( en fux med dubbla gula anlag)-

"knapplån"

Jag har inte begripit hur man räknar ut färger... vill gärna ha hjälp.
Vad kan det bli för färg av detta?

Pappa: brun stickelhårig
farfar: skimmel (grå)
farmor: skimmel (brungrå)
Mamma: mörk fux
morfar: mörk fux
mormor: ingen uppgift

Kan man lista ut det på detta eller vad behövs mer för info?
om pappan är brun, dvs att han är stickelhårig och inte "på väg att bli skimmel" så kan avkomman garanterat bli brun. sen är det inte alls omöjligt med fux eller svart också.
*korta svaret*
(om du läser tidigare svar i tråden som gäller fux+brun finns säkert djupare förklaringar... :idea: )
farföräldrarnas skimmelfärg spelar ingen roll om inte pappan är skimmel, för skimmel kan bara nedärvas om hästen själv har färgen.
Hon är född fux men är numera skimmel.

Verkar som om det är svårt att "bli av med" skimmelfärgen. :p
Mja, det är 50% chans att du slipper den.... (mina egna försök att få skäck resp rödskimmel har resulterat i "ickeskäck" och "ickeskimmel" :p)
KL

Färgens korrekta benämning är fux med ljus man och svans.
flaxfux är inte en korrekt färgbenämning, men kommer från det anlag som ger det ljusa taglet - anlaget kallas flax och härstammar från engelska ordet för lin, om jag inte är felinformerad.

Förlåt om jag postar en fråga som redan skrivits. Här är så många frågor och svar att jag blir alldeles vimmelkantig :laugh:

Om jag betäcker mitt fuxsto med en skimmelhingst, kan hon då få en avkomma som blir skimmel?

Hade ju varit rena drömmen, men det känns som att fuxen är för dominant? Ungefär som rödhåriga människor.....?

Det kan bli skimmel, 50% chans såvida hingsten inte är homozygot (då blir det100% skimmel)

Skimmelfärgen lägger sig ovanpå de andra färgerna, så även om fölet föds som fux kan det skimla av senare.

Men om hingsten inte är född fux kan fölet även få brun eller svart som grundfärg. Fuxanlaget är inte dominant, det är recessivt.

Om man betäcker ett brunt sto med en fuxhingst.

stoet har bruna föräldrar men det finns fux längre bak, hon har gett både fux, brun och skimmel föl innan.

Hingsten är fux men båda föräldrarna till honom är isabeller.
Vad kan detta tänkas ge för färger?

Har läst en del genetik , det är mycket är ett mycket intressant ämne.

Man får helt enkelt gå genrationer tillbaka och rota, ta reda på färg ,fakta överhuvudtaget man vill veta mer om.
Göra de traditonella korsningschemat, fast ett komplicerat sådant:grin:

Att hingsten har isabellföräldrar har ingen betydning då deras avkomma blev fux, därmed försvann isabellanlaget.

Hej Jag har ett brunt sto med stjärn med enbart brunt bakåt och ngt vitt i huvudet. Hungsten hon är dräktig med är svart med stj och snopp. i hans led finns huvudsakligen svart bakåt men även brunt. Hur stor är sanolikheten att fölungen blir svart resp brun? fux ska de ju bara kunna bli om det finns fuxanlag och det finns det inte vad jag vet ngn stans. Det är en Nordsvensk?:laugh: Har försökt läsa mig till detta men det finns många exempel på alla andra kombinationer men inte om man betäcker svar-Brun.

Tack på förhand
:)

Hej Jag har ett brunt sto med stjärn med enbart brunt bakåt och ngt vitt i huvudet. Hungsten hon är dräktig med är svart med stj och snopp. i hans led finns huvudsakligen svart bakåt men även brunt. Hur stor är sanolikheten att fölungen blir svart resp brun? fux ska de ju bara kunna bli om det finns fuxanlag och det finns det inte vad jag vet ngn stans. Det är en Nordsvensk?:laugh: Har försökt läsa mig till detta men det finns många exempel på alla andra kombinationer men inte om man betäcker svar-Brun.

Tack på förhand
:)
Om det inte finns något fuxanlag hos föräldrarna så är det antingen 100% brun avkomma eller 50% vardera på svart eller brunt, beroende på om stoet har ett eller två agutianlag.
Sen är det ju så att fuxanlag kan vandra "dolt" i hur många generationer som helst, så det kan ändå bli en liten fuxfärgad överraskning, sånt händer ibland...

Om det inte finns något fuxanlag hos föräldrarna så är det antingen 100% brun avkomma eller 50% vardera på svart eller brunt, beroende på om stoet har ett eller två agutianlag.
Sen är det ju så att fuxanlag kan vandra "dolt" i hur många generationer som helst, så det kan ändå bli en liten fuxfärgad överraskning, sånt händer ibland...

OK tack:bow:

Har skumläst tråden men om någon orkar svara så..

Ska betäcka mitt halvblod sto i vår, hon är mörk brun.

Mor: ljusbrun
Far:mörk brun
Morfar:fux
Farfar:svart

Obs!morfars far skimmel!

Om jag sätter en brun hingst?
svart hingst?
fux hingst?
Skimmel?

Nu är färgen inte så relevant när jag gör mitt hingst val, men kan vara lite kul att veta!:p

Har skumläst tråden men om någon orkar svara så..

Ska betäcka mitt halvblod sto i vår, hon är mörk brun.

Mor: ljusbrun
Far:mörk brun
Morfar:fux
Farfar:svart

Obs!morfars far skimmel!

Om jag sätter en brun hingst?
svart hingst?
fux hingst?
Skimmel?

Nu är färgen inte så relevant när jag gör mitt hingst val, men kan vara lite kul att veta!:p
Först - Att morfarsfar är skimmel spelar absolut ingen roll, det är bara de hästar som själva är skimlar som kan nedärva skimmelanlag.

Det är i princip så att du kan få fux, brun eller svart oavsett om du betäcker med fux brun eller svart.
Betäcker du med skimmel så är det (troligen) 50% chans att du får ett skimmelanlag uppepå grundfärgen.

Först - Att morfarsfar är skimmel spelar absolut ingen roll, det är bara de hästar som själva är skimlar som kan nedärva skimmelanlag.

Det är i princip så att du kan få fux, brun eller svart oavsett om du betäcker med fux brun eller svart.
Betäcker du med skimmel så är det (troligen) 50% chans att du får ett skimmelanlag uppepå grundfärgen.

Aha okej!:idea::bow: Tack!

Så om jag betäcker med en fux hingst så kan jag få en fux avkomma men också en brun/svart?

Ja, troligen är det så.

Hej

Ni har säkert svarat på detta upprepade gånger och som tidigare skrev så kvittar färgen men lite kul att veta vad det kan bli och hur stor sannolikheten är;).

Jag har tyvär knapphändig information, det gäller hbl.

Far: Brun. Farfar Svart. Farmor ?
Mor: Fux. Morfar Svart. Mormor ?

Beräknad nedkomst i början på april.

Hur nedärvs vita tecken? Finns det någon logik över huvudtaget?

Hej

Ni har säkert svarat på detta upprepade gånger och som tidigare skrev så kvittar färgen men lite kul att veta vad det kan bli och hur stor sannolikheten är;).

Jag har tyvär knapphändig information, det gäller hbl.

Far: Brun. Farfar Svart. Farmor ?
Mor: Fux. Morfar Svart. Mormor ?

Beräknad nedkomst i början på april.

Hur nedärvs vita tecken? Finns det någon logik över huvudtaget?
Det kan troligtvis bli svart, brun eller fux.
procentsatser är jag dålig på, så är det intressant får ngn annan ta det...

Jag håller på med ett skolarbete där jag ska välja hingst till mitt sto.
Behöver lite tips och idéer när det gäller färgval.
Jag har inga stora krav på vilken färg avkomman kommer att bli, skulle mer vilja veta vilka chanser det finns beroende på val av hingst.

Mitt sto är skimmel. Hennes stam ser ut såhär:

Mor - brunskimmel
Morfar - skimmel
Mormor -
Far - fux
Farfar - fux
Farmor - brun

Finns det någon möjlighet att få fram en svart avkomma med mycket vita tecken? Eller går det att få fram en fux med mycket vita tecken?
Vad skulle ni ha valt för färg på hingst om ni var mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 567
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?