Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Har ett welshcobsto som är fux med mycket vita stickelhår och ljus man och svans, nästan gulvitt inne i svansen blandat med mer rödfux utanpå. Stor bläs + ett smalt streck (ett par cm) fristående om blästen på sidan över ögat. Pappan är Storhaugs Magic Flyer som har samma färg, mamman är ganska röd fux.
Vad kallas hennes färg? Har hört flax-fux, stämmer det?
Om jag vill ha en isabell garanterat, vad betäcker jag med då för färg?
om pappan är brun, dvs att han är stickelhårig och inte "på väg att bli skimmel" så kan avkomman garanterat bli brun. sen är det inte alls omöjligt med fux eller svart också."knapplån"
Jag har inte begripit hur man räknar ut färger... vill gärna ha hjälp.
Vad kan det bli för färg av detta?
Pappa: brun stickelhårig
farfar: skimmel (grå)
farmor: skimmel (brungrå)
Mamma: mörk fux
morfar: mörk fux
mormor: ingen uppgift
Kan man lista ut det på detta eller vad behövs mer för info?
Mja, det är 50% chans att du slipper den.... (mina egna försök att få skäck resp rödskimmel har resulterat i "ickeskäck" och "ickeskimmel" )Hon är född fux men är numera skimmel.
Verkar som om det är svårt att "bli av med" skimmelfärgen.
Färgens korrekta benämning är fux med ljus man och svans.KL
Har ett welshcobsto som är fux med mycket vita stickelhår och ljus man och svans, nästan gulvitt inne i svansen blandat med mer rödfux utanpå. Stor bläs + ett smalt streck (ett par cm) fristående om blästen på sidan över ögat. Pappan är Storhaugs Magic Flyer som har samma färg, mamman är ganska röd fux.
Vad kallas hennes färg? Har hört flax-fux, stämmer det?
Om jag vill ha en isabell garanterat, vad betäcker jag med då för färg?
Om det inte finns något fuxanlag hos föräldrarna så är det antingen 100% brun avkomma eller 50% vardera på svart eller brunt, beroende på om stoet har ett eller två agutianlag.Hej Jag har ett brunt sto med stjärn med enbart brunt bakåt och ngt vitt i huvudet. Hungsten hon är dräktig med är svart med stj och snopp. i hans led finns huvudsakligen svart bakåt men även brunt. Hur stor är sanolikheten att fölungen blir svart resp brun? fux ska de ju bara kunna bli om det finns fuxanlag och det finns det inte vad jag vet ngn stans. Det är en Nordsvensk? Har försökt läsa mig till detta men det finns många exempel på alla andra kombinationer men inte om man betäcker svar-Brun.
Tack på förhand
Om det inte finns något fuxanlag hos föräldrarna så är det antingen 100% brun avkomma eller 50% vardera på svart eller brunt, beroende på om stoet har ett eller två agutianlag.
Sen är det ju så att fuxanlag kan vandra "dolt" i hur många generationer som helst, så det kan ändå bli en liten fuxfärgad överraskning, sånt händer ibland...
Först - Att morfarsfar är skimmel spelar absolut ingen roll, det är bara de hästar som själva är skimlar som kan nedärva skimmelanlag.Har skumläst tråden men om någon orkar svara så..
Ska betäcka mitt halvblod sto i vår, hon är mörk brun.
Mor: ljusbrun
Far:mörk brun
Morfar:fux
Farfar:svart
Obs!morfars far skimmel!
Om jag sätter en brun hingst?
svart hingst?
fux hingst?
Skimmel?
Nu är färgen inte så relevant när jag gör mitt hingst val, men kan vara lite kul att veta!
Först - Att morfarsfar är skimmel spelar absolut ingen roll, det är bara de hästar som själva är skimlar som kan nedärva skimmelanlag.
Det är i princip så att du kan få fux, brun eller svart oavsett om du betäcker med fux brun eller svart.
Betäcker du med skimmel så är det (troligen) 50% chans att du får ett skimmelanlag uppepå grundfärgen.
Det kan troligtvis bli svart, brun eller fux.Hej
Ni har säkert svarat på detta upprepade gånger och som tidigare skrev så kvittar färgen men lite kul att veta vad det kan bli och hur stor sannolikheten är.
Jag har tyvär knapphändig information, det gäller hbl.
Far: Brun. Farfar Svart. Farmor ?
Mor: Fux. Morfar Svart. Mormor ?
Beräknad nedkomst i början på april.
Hur nedärvs vita tecken? Finns det någon logik över huvudtaget?