Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur får man veta vad fölet föräldrars Agouti anlag är?
Mamman är brun likaså de flesta av hennes förfäder och pappan fux likaså hans förfäder. Mamman är ett maidensto och pappan har gett mest fuxföl tror jag men även en del bruna föl och nån palomino.
Psst! Denkorrekta benämningen på svenska är isabell!hejsan
har 2 ston som ska betäckas till våren med en polomino hingst
overo=bukskäck är ett av de få recessiva anlagen och eftersom det då krävs två anlag för att färgen ska visa sig kan det ligga dolt hos dem som bara har ett anlag.Tänkte höra med er om overo anlaget kan ligga dolt? el måste en av föräldrarna vara overo för att det ska komma en overo bebis ?
Om du googlar på "color calculator" så finns det ett par sidor där man kan få % satser på vilka färg chanser man har med en viss kombination. Dock för att få exakta % så måste man veta om hästarna har tex rödanlag och om Agouti anlaget finns och isf vilket uppsättning
Om du googlar på "color calculator" så finns det ett par sidor där man kan få % satser på vilka färg chanser man har med en viss kombination. Dock för att få exakta % så måste man veta om hästarna har tex rödanlag och om Agouti anlaget finns och isf vilket uppsättning.
Mitt sto t.ex är gulbrun, hon har hittills bara lämnat gulbruna och bruna avkommor, ingen av hennes föräldrar är fux, jag tror att hon inte har ett fuxanlag, men har inte DNA typat henne ännu så jag vet inte helt säkert.
Om
hon inte har ett fuxanlag kan jag få;
Perlino eller Gulbrun.
Beroende på hur hingstens agouti anlag är så kan jag kanske få gulsvart eller smokey cream (en dubbelgul svart) också.
Om hon har ett fuxanlag kan jag även få isabell eller cremello.
Annars så kan jag rekomendera bokens Hästens Färger!
beroende på hur anlagen ser ut är det antingen 25 eller 0 % chans på svart. Något däremellan finns inte....I så fall är det 50% chans på fux. Och 50% Brun eller svart, varav svart är nog en ganska liten chans.