Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Tack! Nu hänger jag med lite mer!

Jag undrar om det finns något slags schema (typ "avståndstabell") för nedärvning av färger - gärna för "dummies" :D

Om du googlar på "color calculator" så finns det ett par sidor där man kan få % satser på vilka färg chanser man har med en viss kombination. Dock för att få exakta % så måste man veta om hästarna har tex rödanlag och om Agouti anlaget finns och isf vilket uppsättning.

Mitt sto t.ex är gulbrun, hon har hittills bara lämnat gulbruna och bruna avkommor, ingen av hennes föräldrar är fux, jag tror att hon inte har ett fuxanlag, men har inte DNA typat henne ännu så jag vet inte helt säkert.

Om hon inte har ett fuxanlag kan jag få;
Perlino eller Gulbrun.
Beroende på hur hingstens agouti anlag är så kan jag kanske få gulsvart eller smokey cream (en dubbelgul svart) också.

Om hon har ett fuxanlag kan jag även få isabell eller cremello.

Annars så kan jag rekomendera bokens Hästens Färger!

Undrar lite vad jag kan få för färg på mina föl som ska komma i mars :D
Nr:1 e:Brun
ee:Brun
eee:brun
eu:brun
eue:mörk brun
euue:fux

u:Fux
ue:Fux
ueu:fux
uu:brun
uue:brun
uuu:brun

Nr:2 e:fux
ee:brun
eee:fux
eu:brun
eue:brun

u:fux
ue:Brun
uee:Brun
ueu:fux
uu:fux
uuu:fux
uue:skimmel

Kan nog luska ut att det med stor sannorlikhet blir en liten fux efter Nr:2´s uppradade färger :D Men vad vet jag?! kan inte sånt här så Verkligen tacksamm för lite klurhjälp ;)

oj ursäkta att mitt förra inlägg blev så utdraget... :)

Nr 2 blir en fux! fux+fux blir alltid fux!

Nr 1 Kan garanterat bli brun. Även fux och ev svart. Procent kan man inte veta utan att veta anlagen.

Vet du om hingsten har lämnat fuxar innan?

Han har tidigare lämnat 4 avkommor som varit fuxar utav totalt 16 avkommor.. Mestadels bruna eller mörkbruna för övrigt..

Hur får man veta vad fölet föräldrars Agouti anlag är?

Mamman är brun likaså de flesta av hennes förfäder och pappan fux likaså hans förfäder. Mamman är ett maidensto och pappan har gett mest fuxföl tror jag men även en del bruna föl och nån palomino.

hejsan
har 2 ston som ska betäckas till våren med en polomino hingst

föl 1
e: palomino
ee: palomino
eu: Palomino
u: Fux
ue: Skimmel född fux
uu: Mörkbrun

Föl 2
e: palomino
ee: palomino
eu: Palomino
u: Skimel född fux
ue: Skimmel född fux
uu: Fux

vad blir de för bebbar tror ni??

Föl 1;
Fux eller palomino

Föl 2;
Fux eller palomino
50% chans på att den skimmlar av.

Hur får man veta vad fölet föräldrars Agouti anlag är?

Mamman är brun likaså de flesta av hennes förfäder och pappan fux likaså hans förfäder. Mamman är ett maidensto och pappan har gett mest fuxföl tror jag men även en del bruna föl och nån palomino.

Man tar lite tagel och skickar på DNA-analys.

OK, tror knappast någon gjort det på någon av dessa hästar men tack för din kunskap!

Det är rätt ovanligt att man gjort det, men är hästen brun har det ett agouti anlag.

Om du googlar på animalgenetics så hittar du företaget som kan dna testa.

Tänkte höra med er om overo anlaget kan ligga dolt? el måste en av föräldrarna vara overo för att det ska komma en overo bebis ?

hejsan
har 2 ston som ska betäckas till våren med en polomino hingst
Psst! Denkorrekta benämningen på svenska är isabell! :idea:
Tänkte höra med er om overo anlaget kan ligga dolt? el måste en av föräldrarna vara overo för att det ska komma en overo bebis ?
overo=bukskäck är ett av de få recessiva anlagen och eftersom det då krävs två anlag för att färgen ska visa sig kan det ligga dolt hos dem som bara har ett anlag.

Om du googlar på "color calculator" så finns det ett par sidor där man kan få % satser på vilka färg chanser man har med en viss kombination. Dock för att få exakta % så måste man veta om hästarna har tex rödanlag och om Agouti anlaget finns och isf vilket uppsättning

Tack! Var ute på en sida och kombinationen jag tänkt mig ger tre färger (men som du skrev lite olika % satser).

Buckskin 58.34%
Palomino 33.33%
Smoky Black 8.33%

Smoky Black, vad är den svenska benämningen på den? Är det gulsvart?

Stämmer, det är gulsvart.

Precis, det är de kombinationer du kan få, sen kan man ju då utesluta för att få mer korrekt.

Gulsvart är ju rätt ovanligt, precis som svart.

Om du googlar på "color calculator" så finns det ett par sidor där man kan få % satser på vilka färg chanser man har med en viss kombination. Dock för att få exakta % så måste man veta om hästarna har tex rödanlag och om Agouti anlaget finns och isf vilket uppsättning.

Mitt sto t.ex är gulbrun, hon har hittills bara lämnat gulbruna och bruna avkommor, ingen av hennes föräldrar är fux, jag tror att hon inte har ett fuxanlag, men har inte DNA typat henne ännu så jag vet inte helt säkert.
Om
hon inte har ett fuxanlag kan jag få;
Perlino eller Gulbrun.
Beroende på hur hingstens agouti anlag är så kan jag kanske få gulsvart eller smokey cream (en dubbelgul svart) också.

Om hon har ett fuxanlag kan jag även få isabell eller cremello.

Annars så kan jag rekomendera bokens Hästens Färger!

Även om hon har fuxanlag kan hon få smokey black :idea:

I så fall är det 50% chans på fux. Och 50% Brun eller svart, varav svart är nog en ganska liten chans.

I så fall är det 50% chans på fux. Och 50% Brun eller svart, varav svart är nog en ganska liten chans.
beroende på hur anlagen ser ut är det antingen 25 eller 0 % chans på svart. Något däremellan finns inte....

Rent krasst är det väl inte så heller, antingen 0%, 12,5% eller 25% ska det väl vara?

Jag "räknade med" kedjesannolikhet också, alltså tog jag med i beräkningen att det inte är så stor chans att både stoet och hingsten har de gener som gör det möjligt med svart.

Om vi säger att det är 10% chans att stoet har aa och 10% chans att hingsten har Aa, och sedan 25% att de tillsammans får en svart avkomma är den totala sannolikheten = ganska liten ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 570
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V