Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

*kl*

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden, men vad kan bli av denna korsning:

M: gulbrun (syskon bruna och svarta, själv riktigt gul i pälsen)
MM: brun
MF: gulbrun (mkt mörk sådan)

F: gulbrun (står reggad som grå?? men ser lika mörk bork ut som den blivande MF)
FF: svart
FM: gulbrun

I bägge linjerna finns det fuxar längre tillbaka, men om anlagen finns i dessa vet jag inte.

Att chansen att få en gulbrun är tämligen stor, det begriper jag.... ;)

50% gulbrun
25% dubbelgul
25% brun

Väl?? :confused:
Njä, riktigt så enkelt är det inte...

Grundfärgen kan teoretiskt bli svart, brun eller fux
Sen är din tanke rätt, det är 50% chans för gult (gulsvart, gulbrun el isabell) och 25% vardera på dubbelgult (blåögd krämvit) respektive inget gult alls.

Ojsan. visste inte att man kunde göra så ;) (båda är araber så nu har jag lite mer att gå på)
Stoet: brun
Far br
Mor br
farfar br
farmor skm
morfar skm
mormor ljbr
farfars far skm
farfars mor mbr
farmors far skm
farmors mor skm
morfars far skm
morfars mor skm
mormors far br
mormors mor fiskm

Hingsten: flugskimmel
far skm
mor skm
farfar br
farmor skm
morfar skm
mormor fx
farfars far br
farfars mor br
farmors far skm
farmors mor skm
morfars far skm
morfars mor -
mormors far fx
mormors mor br

Vi har tidigare haft en avkomma efter den hingsten och han va skimmel, men föddes fux.
Han har fått flest skimmlar, men även bruna, mörkbruna och fux.

Stoet som vi har har aldrig tidigare fått något föl.
Hoppas bara att detta går att läsa nu:p

50% skimmel.

Sen är det svårt när det inte står vad för färger som finns under skimmel.

Men jag misstänker att det teoretiskt finns chans för brun, svart och fux (kräver två fuxanlag men de syns bara i dubbel uppsättning och kan "dyka upp" :D)

Kan ni hjälpa mig om...

Mor är brun,
Mormor brun,
Morfar svart,
Morfarsfar brun,

Far svart,
Farfar brun,
Farfarsfar fux. Vilken färg är det troligt att fölet får?

Tacksam för svar! :)

Kul tråd det här

Vill nån hjälpa mig?!

Pappa Blå skimmel
mamma Brun

blåskimmel=svartskimmel

Jag kan bara säga att den kan bli brunskimmel. Vet du vad far- och morföräldrar har för färger eller vad pappa och mamma gett?

Kul tråd det här

Vill nån hjälpa mig?!

Pappa Blå skimmel
mamma Brun
Det kan garanterat bli brun och brunskimmel, förmodligen även fux/rödskimmel och svart/svartskimmel
Det är 50% chans att skimmelanlaget nedärvs.

*kl*

Kan en häst med en brun förälder som är homozygot för svart gen och en fux förälder ge en avkomma som också är homozygot för svart gen?

Nej, alla avkommor till en sådan kombination kommer att få en svart och en röd gen.

blåskimmel=svartskimmel

Jag kan bara säga att den kan bli brunskimmel. Vet du vad far- och morföräldrar har för färger eller vad pappa och mamma gett?

pappan har lämnat blåskimmel föl å mamman bruna, fuxar å brun skimmel

just nu ser det ut som han blir brun skimmel men är väldigt mörk på ben och rygg. Huvudet är brunt

Hej igen
Mormor är fux morfar brun

Farmor brun

En liten fundering..
Säker en dum fråga..
Kan man betäcka ett brunt sto med någon hingst ni vet så man får fram en guling? :love:

Hej!
Jag fick en svartskimmel, pappan var blåskimmel, mamman brun...

Jag har en svart schabraktigrerad hingst och ska betäcka mina ston som är:
1.Svartbrun, med svartbruna föräldrar
2.Fux, pappan skm mamman fux

Vad kan jag vänta mig för färg på fölen? Finns det chans till schabraktigrerad fux
eller finns inte sådana?
Någon som vet bättre?

En liten fundering..
Säker en dum fråga..
Kan man betäcka ett brunt sto med någon hingst ni vet så man får fram en guling? :love:

Vill du vara 100% säker på en guling så måste du ha en cremello/perlino eller som det heter på svenska blåögd gräddvit.
En sådan är homozygot och får alltid gula avkommor.

För 50% chans så räcker det med en hingst som är enkel gul, tex Ravell eller Bernstein som är godkända inom halvblods aveln.

Jag har själv betäckt mitt sto med en cremello hingst :love:

Hej!
Jag fick en svartskimmel, pappan var blåskimmel, mamman brun...
Kom ihåg att blåskimmel är den gamla benämningen på svartskimmel.

Du fick alltså en svartskimmel, pappa svartskimmel, mamma brun.
Inte ett dugg konstigt.

För att få en prickig häst ex. leopardtigrerad så krävs både LP + PATNgen för att det ska synas på hästen.

Tigergenet LP (leopard complex) är dominant. Det ger randiga hovar, vit sclera i ögat och prickar runt kroppsöppningar... Det ger kommando till PATNgenen för utbredning av det vita som fölet föds med.

Om fölet föds utan PATN-gen men med LP-gen blir den minimaltigrerad eller möjligtvis enfärgad med snö på korset. Kommer troligtvis att bli melerad över kroppen och som gammal vara vit med prickar.

Om fölet föds utan LP-gen men med PATN-gen så blir den enfärgad. Dock kan avkomman ärva PATN -genen, men den syns inte.
Så PATN-genen kan ärvas i generationer utan att synas, medan Lp inte kan ligga dolt. Den dagen ex. ett enfärgat sto med PATN betäcks med en hingst som har LP och avkomman ärver båda anlagen kommer en prickig häst ut.

PATN genen är i sin tur olika stark. Om en avkomma ärver två PATN så är det alltid det starkaste som syns på hästen.

Jag har en hingst hemma, som vi tror vara homozygot på LP men ej på PATN.
Han är sk. vitfödd men med melerad hals och few spot. Dock har det nu senaste året dykt upp en och annan brun prick på honom.
Anledningen till att jag gör antagandet att han är LPLP/PATNpatn gör jag med hänseende att hans pappa är leopardtigrerad medan hans moder är snöflingetigrerad och dessutom bara har en tigrerad förälder själv. Alltså har hon ju då antagligen inte givit något PATN men dock ett LP, som även gav henne snöflingorna. Att han har melerad hals och inte fadern kan komma av att fadern har dubbel PATN med olika utbredning och vår hingst har ärvt den med lägre utbredning, annars vore han leopard och inte schabrak.

Här är gossen, fotot taget i Danmark på fölmönstringen.
kk06521web.jpg

Gira :banana:

ps. Hingsten som är på min avatar har ärvt LPlp/PATNpatn då modern ej har något anlag för tigergen öht.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 570
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka