Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Finns det ett Agouti anlag, dvs det som bleker svart till brunt överallt på kroppen utom man, svans och ben så blir hästen brun. Så man kan nog säga att brunt är mera dominant.

Jag skulle gissa på mörkbrun, ffa med avseende på den kolsvarta födelsefärgen, konstigt nog så föds de svarta mer i den nyans som fölungen har på bilden när den är 1 månad, dvs älgfärg

Mmm, det var ungefär så jag tänkte oxå. Mamman är ju den som borde vara svart isf, hon var älggrå som föl. Men hon blir så himla ljus sommartid, även om hon är svart vintertid.

Men id-kontrollanten var så säker, svart, sa hon bara, när hon var helt ljusbrun ;). Hon reggar mest islänningar och de har ju en uppsjö av färger, så man tycker hon borde kunna, men det kanske skiljer en del mellan raserna?

Svarta islänningar är ofta ljusare än svarta varmblod.

Hela livet.
De kan vara ännu ljusare än denna.
S235.jpg

Skhage.jpg

Jaha, va skumt! Låter det inte konstigt att det är olika "färg" på svart mellan olika raser? :confused:

Mitt svarta halvblodsföl föddes grå vilket jag har lärt mig att svarta hästar ska göra.

P1010068.jpg

Hej på er!

Jag undrar vilket som är mest dominant av svart och brunt?

Mamman är brun och har både brunt och svart bakom sig.
Pappan är svart och har också både svart och brunt bakom sig tror jag!

tack för svar!!
En brun häst är eg en svart häst med ett "tilläggsanlag" som heter aguti och gör att den svarta färgen koncentreras till tagel och ben.
OM hästern har agutianlaget så blir den brun, har den det inte så blir den svart.
OM minst en av föräldrarna till din häst saknar (dolt) fuxanlag så är det 50% chans vardera på svart eller brunt. men om båda har varsitt fuxanlag också så är det 25% chans på fux, 50 på brunt och 25 på svart.

Jag har läst hur länge som helst men insett att jag inte kan läsa mig till svaret på min fråga :). Bättre att lägga ut bilder!

Mitt föl blev reggat som svart, men jag är liiite tveksam till om hon ska vara det verkligen? Hon föddes kolsvart, men är så ljus så ljus nu i fölpälsen. Jag skulle tippa att hon blir mörkbrun som mamman. Mamman föddes grå och är idag svart om vintern, brun om sommaren. Pappa är mörkbrun.
Den där skulle jag absolut påstå att den är svart
De flesta svarta föds älggrå i någon nyans, men det händer att de föds kolsvarta också - här har jag själv en sådan:
cassis_fol2.jpg

född dagen efter den lika svarta halvbrorsan som såg ut så här:
zandras_fol3.jpg

båda är alltså lika kolsvarta idag

Du skriver att "Mamman föddes grå och är idag svart om vintern, brun om sommaren"
HOn är sannolikt också svart då, Att hon blir solblekt på sommaren och därmed brun på ytan har inte med den genetiska färgen att göra.
(en brunett är en brunett även om hon blonderar sig ;) :idea: )

Mmm, det var ungefär så jag tänkte oxå. Mamman är ju den som borde vara svart isf, hon var älggrå som föl. Men hon blir så himla ljus sommartid, även om hon är svart vintertid.

Men id-kontrollanten var så säker, svart, sa hon bara, när hon var helt ljusbrun ;). Hon reggar mest islänningar och de har ju en uppsjö av färger, så man tycker hon borde kunna, men det kanske skiljer en del mellan raserna?
Jag fortsätter

Färgerna är desamma mellan de olika raserna.
Du ska snarast vara glad att ditt föl har fått heta svart, för väldigt många ID-kontrollanter har fått för sig att svart är något som är så ovanligt att det knappt ens existerar och om det bara finns minsta lilla rödbrunt hårstrå någonstans så andas de ut och skriver mörkbrun.

Även detta är en svart ponny...
matilda2.jpg

Du verkar riktigt haj på det här med färger :), tack för svar! Har på ett annat forum för länge sedan tagit upp mamman, med fler som säger att hon troligtvis oxå är svart (inte för att jag tänker krångla och fixa om i passet nu :p). Så nu börjar jag bli övertygad!

Jag tänkte oxå att det var kul med en kontrollant som vågade säga svart, eftersom de flesta verkar dra sig för det in i det längsta, men sedan har jag blivit tveksam när jag ser andra svarta fölisar...

Det är ju lite roligt det där med färger...för OM nu mitt mammasto skulle vara mörkbrunt, så är det ändå ingen som förstår vem det är förrän jag säger "den svarta" ;), och när någon förklarar henne så säger de oxå "den svarta"....
:D

Förresten, vilken URGULLIG liten lurv den svarta är!! Ser lite ut som en buffelkalv :d, väl menat!

Ja, fast IDkontrollanten skrev svart.
Det vore intressant att veta varför hingstens svarta avkommor ofta blir ljusa och fuxarna mörka. Han är själv mörkfux.
Stoet är svart, blir solblekt på sommaren men är mörkare under manen.

Oki ja nu har jag hittat en fuxskäck med bukskäckanlag

Pluss en svartskäck som är homosygot skäck..
Samt en silversvart som är homysygot för svart!!

KL

Vet någon om anlaget som ger knabstrupfläckar är synligt eller kan ligga latent?

Tänker på att jag känt flera hästar med knabstrupern Silverking III i stammen och det verkar som att bara de med synliga prickar för dem vidare.

Tack så mycket för ett lättförståeligt svar!

Mitt bruna sto ska betäckas till våren med en flugskimmel. Hingstens mor och far är båda avblekbara skimmlar, tyvärr vet jag inte hur stoets föräldrar ser ut...
hur tror ni det fölet kommer se ut?
Tack på förhand:)

Mitt bruna sto ska betäckas till våren med en flugskimmel. Hingstens mor och far är båda avblekbara skimmlar, tyvärr vet jag inte hur stoets föräldrar ser ut...
hur tror ni det fölet kommer se ut?
Tack på förhand:)
Det är lite för lite information för att kunna ge något riktigt bra svar.
Fölet kan födas brunt och eventuellt som fux eller svart.
Sen är det 25% chans att hingsten är homozygot - har han fått fler avkommor och är det i så fall någon av dem som inte är skimmel?
Är han homozygot så kommer samtliga hans avkommor bli skimlar, är han inte homozygot är cet 50% chans/risk (välj själv ;)) att det blir skimmel - som ju är ett anlag som läggs uppepå grundfärgen.

KL

Vet någon om anlaget som ger knabstrupfläckar är synligt eller kan ligga latent?

Tänker på att jag känt flera hästar med knabstrupern Silverking III i stammen och det verkar som att bara de med synliga prickar för dem vidare.
jag är dålig på de prickiga, men såvitt jag har förstått är det alltid synligt

Om det är en hingst som är rejält flugprickig så vet man att den är heterozygot skimmel (Gg). Om den ser ut ungefär så här:
http://www.arvaknord.se/serum2_2008.jpg
http://www.arvaknord.se/serum1_pitea08.jpg
Denna hingst har skimmelfar och fuxfärgad mor. Härstamning: (e. Ernal – u. Saleta e. Etnograf).

Däremot kan skimlar som är helvita eller bara har ett fåtal flugprickar vara både homozygoter (GG) och heterozygoter (Gg).
Exempel. Homozygot (GG) hingst med ett fåtal flugprickar: http://www.arvaknord.se/primo_380.jpg

Heterozygot (Gg) hingst helvit (inga flugprickar): http://www.arvaknord.se/mustang.jpg
.................

Beträffande hingsten du har valt kan du kolla upp hingstens föräldrar.
• För är en av hans föräldrar av grundfärg (brun, fux, svart, svartbrun) så vet du att hingsten är heterozygot skimmel (Gg) = avkommorna kan då bli av grundfärg.
• Är båda föräldrarna skimlar så kan hingsten vara homozygot (25 % är chansen/risken) och 50 % chans att han är heterozygot (Gg). Är hingsten homozygot skimmel får du bara skimmel-avkommor.
...............

Vet ej vilken ras din häst är men rör det sig om en arab kan du läsa styckena här nedan.

Gå in på SAHF:s stambok och skriv in hingstens namn - klicka sedan på avkommor. Har hingsten lämnat avkommor av grundfärg är han heterozygot. Har han lämnat över 20 avkommor och alla har blivit skimlar - vet man att han är homozygot.

Några hingstar inom arabrasen som man vet är homozygot för skimmelfärgen är Luxor, Om El Tanam, Gomir, Top Flyte, Emblemat, Ecaho, Batyskaf, Laheeb och Khidar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 570
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka