Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

, annars vore han leopard och inte schabrak.

Här är gossen, fotot taget i Danmark på fölmönstringen.
kk06521web.jpg

QUOTE]

Öhh nu är jag bra trött. Hingsten är ju leopard ju... Men med melerad front. *skäms* jag borde ju veta det.....

(gränsen mellan leopard och schabrak består av den vita färgens utbredning och gränsen går vid mankens mitt...)

Vill du vara 100% säker på en guling så måste du ha en cremello/perlino eller som det heter på svenska blåögd gräddvit.
En sådan är homozygot och får alltid gula avkommor.

För 50% chans så räcker det med en hingst som är enkel gul, tex Ravell eller Bernstein som är godkända inom halvblods aveln.

Jag har själv betäckt mitt sto med en cremello hingst :love:

Tack för ditt svar :D
Är så sugen på en gul bäbis att behålla efter mitt sto.
Men såklart vill man ju ha en bra pappa med ;)
Du har ingen homozygot för de gula, att tipsa om kanske:o ??:love:

Homozygota gula är inte eftertraktade (mer än i USA där de har fattat hur man gör gula hästar, gärna isabeller och har man ett fuxsto och en cremello <- fux med dubbla gula anlag, så blir det bara isabeller och det gillar de :D ). Så det är svårt att hitta bra dubbelgula hingstar.

Homozygota gula är inte eftertraktade (mer än i USA där de har fattat hur man gör gula hästar, gärna isabeller och har man ett fuxsto och en cremello <- fux med dubbla gula anlag, så blir det bara isabeller och det gillar de :D ). Så det är svårt att hitta bra dubbelgula hingstar.

Borde ju finnas någon i sverige som inte är fy skam?? :confused:
Annars finns ju seminstationer ;)

Nu blev jag sjukt sugen på en guling! :D:D (Har ett ung sto, fuxa :love:)

Finns det någon hopphingst som säkert ger gult tillsammans med fux? :love::love:

Finns det någon hopphingst som säkert ger gult tillsammans med fux?
Skapa en egen tråd om det och låt detta vara en tråd om färggenetik, tack!
/moderaton

Ska C efter hans namn stå för chestnut?

I så fall fux eller isabell (palomino).

En häst som definitivt ser ut som ljusbrun, men som inte har svarta ben, vilken färg har den? Svart tagel, ljust brun hårrem, benen samma färg som kroppen, passkontrollanten hade svårt att färgbestämma men skrev ljusbrun. Den föddes som fux.

Ja jag misstänkte att det skulle vara så :)
Då håller vi tummar och tår för att en liten palominohingst tittar ut då! :D

Men är hingsten fux?

Är den inte det så blir det inte så.

En häst som definitivt ser ut som ljusbrun, men som inte har svarta ben, vilken färg har den? Svart tagel, ljust brun hårrem, benen samma färg som kroppen, passkontrollanten hade svårt att färgbestämma men skrev ljusbrun. Den föddes som fux.
En häst byter inte färg från fux till brun, utan den är antingen eller från födseln och genom hela livet.
Jag skulle vilja se foton på den både som föl och som lite äldre för att kunna ge dig ett bra svar på frågan.

Det finns en del fuxar som får så mörk man och svans att man kan tro att det är svart, fast det är bara starkt koncentrerat rött. Kanske är det en sådan?

Knapplån

Var ute och läste om hingsten Crowns Blue Pearl och där stod detta (alltså taget från deras hemsida - får man det?) :

"HE HAS THE MOST SURE COLOUR TO BREED FROM IN THE COLORBREED OF HORSES. - HE IS THE KEY TO THE BREED-

AND HE WILL BREED:
Palomino to Sorrel and any kind of Red mares
Buckskin/dun to Brown and Bay mares
Smokey black to Black mares
Cremello to a Cremello mare

HE CAN BREED:

Palomino to a Black, Brown, Bay or Buckskin mare with red genes

Buckskin/dun to a Black or brown mare with Black or Brown genes

Palomino to a Palomino mare

Cremello to a Palomino mare

More of colour breeding Veterinary Genetics Laboratory"

På deras hemsida (crownhorse) står det att hingsten är Palomino, men är inte han Cremello? Gå gärna ut ochtitta på honom, jag vill inte lägga ut någon bild från deras hemsida.

Hur som helst, om jag tyder deras text ovan så kan jag (med mitt bruna sto) få buckskin, dun eller palomino? Buckskin och dun är det bork (om den benämningen nu finns kvar)?

Ja, det var så jag trodde att det var! Lite förvånad över att han blev reggad som ljusbrun. Ska se om jag kan fixa att lägga in bilder ....

Ang Blue Pearl så är han en cremello till färg men en "palomino" till ras.
Han är alltså reggad i DPA (Danska Palomino Avelsförbundet)

Så ja han är en palomino, precis som man säger fullblod om eng. fullblod och halvblod om både SWB, Hannoveraner etc.

Med ditt bruna sto kan du få en gulbrun, du har en chans på gulsvart och du kan få en isabell om ditt sto har ett röd anlag som hon kanske nedärver. Har hon tidigare gett fuxavkomma eller har en fuxförälder kan du vara säker på att hon har ett rött anlag. Annars blir det en överraskning (om man inte är tråkig och DNA-testar för fuxanlag.... :o )

Dun, Buckskin och bork är gulbrun (som är den korrekta svenska benämningen) Smokey Black är gulsvart.

Fast med palomino menar man kanske att han tillhör den rasföreningen, och inte just att han själv är palomino? Är dock inte alls insatt i just det där, så det är bara en gissning! Däremor ser han ju ut som en cremello.

Buckskin är Gulbrun. Dun däremot används lite olika. Dun används ganska allmänt om en specifik gen som bleker hästen och tar fram många primitiva tecken såsom ål och zebraränder (lite snabbförenklat), men i tex storbrittannien används det som annat namn för just Gulbrun.
Gulbrun torde väl vara den lite "förlegade" namnet på gulbrun.

Jag har iaf fått den uppfattningen, men rätta mig gärna om jag har fel!;)

nähäpp, så var man för långsam med att skriva igen!:P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 570
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka