Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

SÅvitt jag kan utröna kan avkomman födas som fux, brun eller svart och 50% chans/risk att det blir skimmel.

*KL*

ställer frågan hör då

Är jag helt ute och cyklar eller kan en mörkbrun häst bära på flax som slår i genom senare? Har för mig att jag läst att hästar med stickelhår/ mycket vita strån i svansen ev. vit slinga kan ka flaxgenen.
Men att det ju krävs att det kombineras med en fux för att dte ska "slå igenom"?

Slänger också in min fråga här!

Visst är min en Flaxfux? (Hon är klippt på bilden) Hur kommer det sig att hon är så grå i svansen? Manen är kritvit med något stänk av stålgrått i.
Jag gissar även på att hon har sabino anlag, hon har nämligen rinnande strumpor, stor bläs med vit underläpp.

Hon har lite andra underliga saker med; Hon har även vita prickar, samt svarta stora fläckar.
Ett ljust framben med svart hov som aldrig blir fuxfärgat som kroppen, utan snarare silverfärgat längs hovens kant.

c5213ea7876f977296ee390294eeaa95.jpg

Här är en bild på svansen.

Senast ändrad:

*KL*

ställer frågan hör då

Är jag helt ute och cyklar eller kan en mörkbrun häst bära på flax som slår i genom senare? Har för mig att jag läst att hästar med stickelhår/ mycket vita strån i svansen ev. vit slinga kan ka flaxgenen.
Men att det ju krävs att det kombineras med en fux för att dte ska "slå igenom"?
Flax är ett recessivt anlag som enbart påverkar taglet på fuxar.
Både fuxar och andra färger kan bära ett flaxanlag utan att det syns. Bruna och svarta kan bära två utan att det syns. Och ja, det kan alltså pluppa upp en fux med ljus man och svans "från ingenstans".
Slänger också in min fråga här!

Visst är min en Flaxfux? (Hon är klippt på bilden) Hur kommer det sig att hon är så grå i svansen? Manen är kritvit med något stänk av stålgrått i.
Jag gissar även på att hon har sabino anlag, hon har nämligen rinnande strumpor, stor bläs med vit underläpp.

Hon har lite andra underliga saker med; Hon har även vita prickar, samt svarta stora fläckar.
Ett ljust framben med svart hov som aldrig blir fuxfärgat som kroppen, utan snarare silverfärgat längs hovens kant.
Det verkar vara en fux med flaxanlag, ja.
fläckarna ska jag inte ens försöka kommentera i kväll, är alldeles för trött för det :D

Flax är ett recessivt anlag som enbart påverkar taglet på fuxar.
Både fuxar och andra färger kan bära ett flaxanlag utan att det syns. Bruna och svarta kan bära två utan att det syns. Och ja, det kan alltså pluppa upp en fux med ljus man och svans "från ingenstans".

Då vill jag spinna vidare lite på det här. Har flaxanlaget inget alls att göra med den merlerade man och svans man kan se hos vissa bruna (och kanske svarta?) hästar?

Jag kan ta ett exempel. Den nordsvenska hingsten Malte är ganska känd för att lämna avkommor med ljusare strån i man och svans. Han bär också på minst en flaxgen eftersom han lämnat flaxfux. Är det separata anlag som inverkar?

Malte1950.jpg

Malte

Radix.jpg

Radix, son till Malte

Zixten.jpg

Zixten, son till Malte

Louine.jpg

Louine, dotter till Malte

Kelly.jpg

Kelly, dotter till Malte

Inser att jag frågade ungefär exakt samma sak som besvarats tidigare och förtydligar därför lite. Vad för gen ger det ljusare taglet hos en vissa bruna hästar? Ligger den nära flaxgenen eftersom de ofta(?) verkar sammankopplade? Har det genom forskning uteslutits att det är flaxgenen som spökar, kanske i dubbel uppsättning?

Okej, ja det borde väll vara så? Här är två tydligare bilder på svans och man. I passet står det enbart Fux.

Stella13-2.jpg

+ Fejkål?

Stella1-7.jpg

Och en mörk prick på magen, som alltid sitter där.

Senast ändrad:

Inser att jag frågade ungefär exakt samma sak som besvarats tidigare och förtydligar därför lite. Vad för gen ger det ljusare taglet hos en vissa bruna hästar? Ligger den nära flaxgenen eftersom de ofta(?) verkar sammankopplade? Har det genom forskning uteslutits att det är flaxgenen som spökar, kanske i dubbel uppsättning?
Svarar på båda med samma fråga - jag vet inte vad det finns för förskning, men med tanke på att flaxanlaget är väldigt vanligt inom shetlandsrasen och där inte förekommer några såna melerade tagel så tvivlar jag starkt på att dt är något samband. Jag tror att det är ett annat anlag som spökar på de melerade svarta manarna.
Okej, ja det borde väll vara så? Här är två tydligare bilder på svans och man. I passet står det enbart Fux.
---
+ Fejkål?
Det borde möjligen ha stått ett tillägg "med ljus man och svans" i passet, men det är inte fel om det skrivs bara fux. (man skriver aldrig "flaxfux")

Och ja, har hon en mörkare rand på ryggen så är det en fuskål. Det är inte så ovanligt.

En fråga..
Mitt sto är isabell.. pappan är isabell och mammam rödblack

Hingsten jag är sugen på är följande

Hingst 1 Svartkonstantskimmelskäck

Hingst 2 Skimmel

Hinsgt 3 fuxskäck

Vad kan de bli för olika färger.. fuxskäcken ger tydligen bara skäckar!

Vad har hingst nummer två för färg under skimmel? (Födelsefärgen).

En fråga..
Mitt sto är isabell.. pappan är isabell och mammam rödblack

Hingsten jag är sugen på är följande

Hingst 1 Svartkonstantskimmelskäck

Hingst 2 Skimmel

Hinsgt 3 fuxskäck

Vad kan de bli för olika färger.. fuxskäcken ger tydligen bara skäckar!
med hingst 1 kan det bli fux, brun, svart,
rödskimmel, brunskimmel, svartskimmel
rödskäck, brunskäck, svartskäck
isabell, gulbrun, gulsvart
och alla kombinationer däremellan (gul+skimmel gul+skäck svart + skäck etc)

hingst 2 måste man veta vad han har för födelsefärg för att kunna svara mer än att det troligen är 50% chans på skimmel

hingst 3, är han homozygot skäck så kan du få rödskäck eller isabellskäck och inget annat

Hingst 2 Ypsilon frá Holtsmúla är jag ganska säker på är född svart. Han har även gett röda avkommor.

I så fall kan avkomman födas som brun, svart eller fux, gulbrun, gulsvart eller isabell. Sen är det dessutom 50% chans att den blir skimmel.

Såg tidigare i tråden att det kom upp lite om skunksvans och mitt sto f: 08 har halva svansen vit och halva svart. Det har inte gått bort under fällningarna. Beror det på pigment "brist" eller är det något anlag om ni förstår vad jag menar.

Många reagerar på svansen och frågar och jag vet inget :grin:.

Vet inte om det spelar någon roll men färgerna är avskilda alltså det vita är under och det svarta lidder över så det går att göra en vit och en svart fläta om man vill. Tänkte att det kan uppfattas som att färgerna är uppblandade med varandra.

Tacksam för alla svar :bow:

29136779.jpg

Senast ändrad:

det syns inte riktigt på bilden hur det ser ut, men jag skulle misstänka att det är samma anlag som ger bl.a svarta shettisar vita svansar, som t.ex denna:
ginzasvans.jpg

På shettisarna försvinner merparten av de vita håren vid ungefär tre års ålder. Och i princip alla som har dessa svansar har en och samma hingst bakom sig.

Hej på er!

Jag undrar vilket som är mest dominant av svart och brunt?

Mamman är brun och har både brunt och svart bakom sig.
Pappan är svart och har också både svart och brunt bakom sig tror jag!

tack för svar!!

Jag har läst hur länge som helst men insett att jag inte kan läsa mig till svaret på min fråga :). Bättre att lägga ut bilder!

Mitt föl blev reggat som svart, men jag är liiite tveksam till om hon ska vara det verkligen? Hon föddes kolsvart, men är så ljus så ljus nu i fölpälsen. Jag skulle tippa att hon blir mörkbrun som mamman. Mamman föddes grå och är idag svart om vintern, brun om sommaren. Pappa är mörkbrun.

Här kommer lite bilder på fölet under olika månaders ålder.

Några dagar gammal:
50029_1242931600.jpg

En månad gammal:
37129_1245871635.jpg

Två månader gammal, blekt fölpäls över hela kroppen:
71849_1248020503.jpg

Tre månader gammal, börjat fälla av:
83727_1251038205.jpg

Vad tror ni, ska hon vara svart eller mörkbrun?

Hej. Funderar på att betäcka mitt sto med en hingst som är svart. Nedärver tydligen färgen mycket.
Mitt sto är skimmel (avblekbar)
Alltså:
Mamman:skimmel
Pappan:svart (last liberty)
Mormor: ? Gissar på skimmel
Morfar: Svart
Farmor:Hittar jag inte men är Anmut h (om någon råkar veta vad hon hade för färg :) )
Farfar: Svart/mörkbrun (lord liberty, hittar ingen färg på honom men på bild ser han ut som detta)

Går det att se något genom detta??

Jag skulle gissa på mörkbrun, ffa med avseende på den kolsvarta födelsefärgen, konstigt nog så föds de svarta mer i den nyans som fölungen har på bilden när den är 1 månad, dvs älgfärg

50 % chans/risk på skimmel.

Sen beror det på stoets födelsefärg och om eventuella fuxanlag bakom sto och hingst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 570
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka