Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Flax är ett recessivt anlag som enbart påverkar taglet på fuxar.*KL*
ställer frågan hör då
Är jag helt ute och cyklar eller kan en mörkbrun häst bära på flax som slår i genom senare? Har för mig att jag läst att hästar med stickelhår/ mycket vita strån i svansen ev. vit slinga kan ka flaxgenen.
Men att det ju krävs att det kombineras med en fux för att dte ska "slå igenom"?
Det verkar vara en fux med flaxanlag, ja.Slänger också in min fråga här!
Visst är min en Flaxfux? (Hon är klippt på bilden) Hur kommer det sig att hon är så grå i svansen? Manen är kritvit med något stänk av stålgrått i.
Jag gissar även på att hon har sabino anlag, hon har nämligen rinnande strumpor, stor bläs med vit underläpp.
Hon har lite andra underliga saker med; Hon har även vita prickar, samt svarta stora fläckar.
Ett ljust framben med svart hov som aldrig blir fuxfärgat som kroppen, utan snarare silverfärgat längs hovens kant.
Flax är ett recessivt anlag som enbart påverkar taglet på fuxar.
Både fuxar och andra färger kan bära ett flaxanlag utan att det syns. Bruna och svarta kan bära två utan att det syns. Och ja, det kan alltså pluppa upp en fux med ljus man och svans "från ingenstans".
Svarar på båda med samma fråga - jag vet inte vad det finns för förskning, men med tanke på att flaxanlaget är väldigt vanligt inom shetlandsrasen och där inte förekommer några såna melerade tagel så tvivlar jag starkt på att dt är något samband. Jag tror att det är ett annat anlag som spökar på de melerade svarta manarna.Inser att jag frågade ungefär exakt samma sak som besvarats tidigare och förtydligar därför lite. Vad för gen ger det ljusare taglet hos en vissa bruna hästar? Ligger den nära flaxgenen eftersom de ofta(?) verkar sammankopplade? Har det genom forskning uteslutits att det är flaxgenen som spökar, kanske i dubbel uppsättning?
Det borde möjligen ha stått ett tillägg "med ljus man och svans" i passet, men det är inte fel om det skrivs bara fux. (man skriver aldrig "flaxfux")Okej, ja det borde väll vara så? Här är två tydligare bilder på svans och man. I passet står det enbart Fux.
---
+ Fejkål?
med hingst 1 kan det bli fux, brun, svart,En fråga..
Mitt sto är isabell.. pappan är isabell och mammam rödblack
Hingsten jag är sugen på är följande
Hingst 1 Svartkonstantskimmelskäck
Hingst 2 Skimmel
Hinsgt 3 fuxskäck
Vad kan de bli för olika färger.. fuxskäcken ger tydligen bara skäckar!