Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Mitt sto är på betäckning, här får ni ngt att bita i!

Kaela fra Arbakka, svart med agoutianlag, även rött anlag.(testad m DNA)

Thorsteinn fra Tjotanda, Isabellblackskäck(blackanlaget bevisat genom avkommor)
Svart med agutianlag går inte ihop, då borde hon vara brun eftersom det är det agutigenen gör...

I övrigt är det inte så konstigt.
Det kan bli fux, svart elelr brunt
Sen kan det bli rödskäck, svartskäck eller brunskäck
Eller Isabell, gulsvart eller gulbrun
Eller rödblack, brunblack eller musblack
eller olika kombinationer av black, skäck och gult (gulblack, gulskäck, blackskäck eller gulblackskäck) med respektive grundfärg

*kl*

Tror att jag vet vad som kan titta ut med denna kombinationen, men är inte säker så frågar :p

U: fux
UU: svart
UE: fux

E: svart
EU: svart
EE: fux

Sånt här är så roligt :D
Det kan titta ut svart, brunt eller fux.

svårt att avgöra på bara de bilderna, men svart eller någon nyans av brunt ligger nära till hands att gissa.

Ok. Det som är kring mule och ögon ser svart ut, men frågan är om det blir så över hela kroppen. Ska jag knäppa fler närbilder för att det ska kunna bedömas lättare? El vilken typ av bild behövs?

närbilder ger säkrare bedömning ja, fast tvärsäkert blir det ändå inte utifrån bilder...

Har betäckt mitt sto e. Acacio - Laurin - Legat med Baltimore. Hur stor är sannolikheten att avkomman blir svart, respektive brun och kan den möjligen bli fux? Stoet är ljusbrun och borde ha ett fuxanlag eftersom mamman är skimmel och mormor är fux. Tänker att Baltimore också skulle kunna ha ett fuxanlag eftersom den svarta färgen kommer från hans mamma och Balou du Rouet borde ha ett dolt fuxanlag, så det är väl 50% chans att Baltimore har det. Kanske någon som vet om han har hunnit få några fuxavkommor om han betäckt i Tyskland innan han kom hit.

Har betäckt mitt sto e. Acacio - Laurin - Legat med Baltimore. Hur stor är sannolikheten att avkomman blir svart, respektive brun och kan den möjligen bli fux? Stoet är ljusbrun och borde ha ett fuxanlag eftersom mamman är skimmel och mormor är fux. Tänker att Baltimore också skulle kunna ha ett fuxanlag eftersom den svarta färgen kommer från hans mamma och Balou du Rouet borde ha ett dolt fuxanlag, så det är väl 50% chans att Baltimore har det. Kanske någon som vet om han har hunnit få några fuxavkommor om han betäckt i Tyskland innan han kom hit.

Såg precis bild på en Baltimoreavkomma som är fux, det borde väl innebära att mitt föl har 50% chans att bli fux och 25% chans att det blir svart respektive 25% för brunt, eller?

Mja... Om stoet har ett fuxanlag så är det 25% chans på fux.
Sen är det 50% på brunt och 25% på svart, om jag tänker rätt.
(just procentsatserna är jag dålig på, har inte orkat sätta mig in i dem)

Ja, så klart, du har ju helt rätt när det gäller 25% på fux, tänkte fel. Det är 50% chans att fölet får ett fuxanlag, men bara 25% att det får dubbla fuxanlag och blir fux.
Men hur funkar det om fölet får det bruna anlaget av mamman och det svarta av pappan, blir den alltså brun både då och om den får fuxanlaget av pappa och brunanlaget av mamman? Då blir den alltså bara svart om den får det svarta anlaget av pappan och fuxanlaget av mamman? I så fall blir ju procentsaten 50% för brun och 25 % för både fux och svart.

Nja, brun är inte ett anlag utan en brun häst är en svart häst som också har ett agutianlag - eller två. Om stoet skulle ha dubbla aguti så kan det inte bli svart alls... Men har hon enkelt aguti så kan hon nedärva svart utan aguti och då kan avkomman bli svart oavsett om pappan nedärver svart eller rött anlag.

Jag tror du har rätt om procentsatserna, 50% brun och 25% vardera på svart och fux. Men nedärvningen är inte precis som du tänkt dig... Fast jag är för trött för att försöka trassla ut det där just nu. (har rättat stavningen i minst vartannat ord medan jag skrivit detta :o)

Ok, jag tror jag förstår. Men hur vet man om de har agoutianlag, går det att se på något sätt? Gjorde kalkylering på den här siten http://www.animalgenetics.us och då verkar det som att det är 37.5 % chans för svart respektive brun och 25% för fux om hon skulle ha ett agoutianlag. Om hon har dubbla kan inte avkomman bli svart. Sen är det lite konstigt för det finns bara alternativet unknown och då är det bara 18.75% chans för svart 56.25 % för brunt.

Sen läste jag någonstans att man kunde avgöra om en skimmel hade brunt resp fuxanlag genom att titta på födelsefärg, men om det stämmer blir det väldigt konstigt med ett av mina skimmelston, hennes mamma var fux, alltså borde hon ha ett dolt fuxanlag. Men när hon föddes hade hon en konstig blackaktig färg, ål och randiga ben.

en häst som är brun har alltid (minst) ett agutianlag
Är den fux så kan du inte veta ifall den har aguti, eftersom aguti bara påverkar svart färg.

Det är födelsefärgen som avgör på skimlar ja, och där är det sammadant som om de inte vore skimlar.
Om ditt skimmelstos mamma är fux så har hon ett fuxanlag, ja. De hästar som ska bli skimlar kan ha lite märkliga nyanser när de föds, det var alldeles säkert en vanligt brun grundfärg - bruna hästar kan ha en mörkare rand på ryggen och andra blackliknande tecken utan att för den skull vara blackar.

Jag har en häst som nu förbryllar mig.....:grin:
DSC02823_edited.jpg

i år när han fält vinterpälsen så kommer detta fram.....:confused:
DSC02839_edited.jpg

Han är kallblods tavare och har inte sett nått liknande. Han har en äldre syster som är vanlig hedlig brun presis som han var
Nick våren 09
HPIM2174.jpg

Måste dock säga att hans mor förbrylade mig mycket då hon enligt passet var mörk fux.... men på sommrarna så hade hon svarta fläckar över hela kroppen... såg tigrerad ut fast på fuxbotten....
HPIM0868.jpg

HPIM0869.jpg

Sedan hade hon en vit fläck mitt under magen och va vit randig framför juver och mellanlår...
vad är detta för färg mutation och var kan den komma från.. ?:angel:
blir väldigt glad för svar ....

Hur gammal är valacken?

Mitt ena shettissto gjorde något liknande i våras, från att ha varit helt svart ser hon plötsligt ut så här:
hippoteketscassis1.jpg

Fotot är taget på premiering härom veckan och premieringsförrättaren (= identisk med den som utbildat bl.a mig till ID-kontrollant och därmed mkt färgkunnig) hade ingen annan förklaring än att det är åldersförändringar. Ponnyn är 9 år...

De mörkare fläckarna på stoet har jag ingen förklaring till, men det vita under magen kan möjligen vara ett sabinoanlag som orsakat - foton?

Senast ändrad:

Han är en två års hingst..

HPIM0177.jpg

är den bästa bilden jag har på mammas vita delar...:D Sedan så hade hon en ca 10 cm oval fläck mitt under magen som inte syntes...:laugh:
kan säga att det var en mycket förbrylad id kontrollant när vi visade de vita täcknen som man inte såg:devil:

det vita syntes absolut bäst när hon var dräktig och hade juver....

Hur ser mamman ut i övrigt? Stora vita tecken? (bild?)
Spontant känns det som att det skulle kunna vara sabino som spökar, men det är bara en vild gissning.

HPIM0447.jpg

IMG_0003.jpg

detta är de två bästa bilderna jag har på henne:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 570
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V