Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

har också tänkt sabino men är det inte så att dom ska ha vitt på undeläpp för att det ska vara sabino ? mamman hade stjärn ämne och vita hår på nosrygg + den vita kotan ;P

Nån här på Buke (minns dock inte vem) sade att på kallblodstravare finns inte sabino, det är splashanlaget på dom. En liknande, men annan typ av skäckanlag.

det var inte mycket till tecken, så vi stryker nog sabino...

OM ditt sto själv inte är "gul" så har hon inte ärvt något gulanlag från sitt möderne. Och då har hon inte heller något gult anlag att lämna vidare till en avkomma.
Alltså, för att ditt sto ska kunna lämna en gul avkomma måste du betäcka henne med en gul hingst.

Och färgen heter gulbrun. (bork är den äldre benämningen, men den ska inte användas längre)

Alltså är enda chansen till en gul avkomma Bernstein eller Ravell? :D
För någon annan godkänd gul hingst finns det väl inte?
Och om man nu använder en gul hingst, går det att säga hur stor chansen
är att avkomman blir gul?

Ja, det är dom enda gula godkända halvblodshingstarna i Sverige, såvida det inte finns kvar nått på Dragon. 50% chans på gult med nån av dessa.

Hur är det om jag skulle vilja ha ett skimmelföl från mitt sto, måste jag då betäcka med en skimmelhingst? Stoet är fux, men båda föräldrarna skimmlar..

*kl*

Om man har ett sto som är gul med svart man och svans (vad heter det? Jag är HEEELT lost på det här...) e. Bernstein och vill bevara gulanlaget, vad ska man betäcka med för färg då? Vill absolut inte ha en skimmel, och helst helst helst inte en fux. Hon är ue. Anart (fux). Tyvärr vet jag inte vad det var för färg på mamman, den enda färg jag vet på mödernet är uue. som var skimmel (Urbino). Skulle vilja ha någon form av gul avkomma.

Det gula får du om mamman ger det vidare. Betäcker du med fux kan du få isabell, fux, brun eller gulbrun. Betäcker du med brun kan du få samma, med reservation på fux och isabell beroende på om hingsten har sådant anlag. Skimmel undviker du genom att inte använda skimmelhingst.

Eller givetvis väljer en hingst med gulanlag, så ökar chansen till gul avkomma:) Isabellhingst, säkert med gul avkomma

Näää, det är inte säkert med gul avkomma efter gulbrunt sto och isabellfärgad hingst.
Enda säkra sättet att få en gul är med en dubbelgul, sk blåögd gräddvit.

Eller givetvis väljer en hingst med gulanlag, så ökar chansen till gul avkomma:) Isabellhingst, säkert med gul avkomma

Nej det gör det ju inte.

Gbr+fux ger 50% gul 25% fux 25% brun
Gbr+isabell ger 50% gul 25% dubbelgul 25% fux/brun

Nej det gör det ju inte.

Gbr+fux ger 50% gul 25% fux 25% brun
Gbr+isabell ger 50% gul 25% dubbelgul 25% fux/brun
Nu glömde du bort att fux+brun kan ge svart också :idea:, som blir gulsvart om gulanlaget följer med....

Hmm, tolkar jag det rätt om jag tror att det inte spelar någon större roll rent procentuellt om jag betäcker med en fux,svart eller brun hingst, så länge stoet nedärver gulanlaget?

Min undran handlar kanske inte så mycket om färger kanske men min fölunge Bellamy är född med ränder på benen det ser ut som zebrastrimmor men vad jag förstått så är det väll bara hästar med så kallade viltfärger som har sådana och den här fölungen är ju brun och inget annat. Troligtvis försvinner de när han fält av men ändå varför har han fått sådana ränder. Om man går in på min sida här så kan man se de randiga benen.

Hmm, tolkar jag det rätt om jag tror att det inte spelar någon större roll rent procentuellt om jag betäcker med en fux,svart eller brun hingst, så länge stoet nedärver gulanlaget?
korrekt uppfattat

det är 50% att stoet nedärver sitt gulanlag, oavsett vad det blir för grundfärg på fölet...

Jag menade givetvis Dubbelgul hingst:D för att säkra gul avkomma, men med isabellhingst är det iaf 75 % chans på gult:idea:

Hej!
Vad tror ni jag får?
u. skimmel (brun) är 4 år men har sett oförändrad ut sen avfällning av fölpäls. Misstänker konstanskimmel på henne. Nån som vet om det är samma anlag som skimmel? el ett "eget" anlag?, alltså kan avkomma bli skimmel el konstantskimmel med lika stor sannolikhet?

uu. skimmel, född (brun) skäck
uue skimmel (kiran ox, rp 111)
ue. tigrerad, trol. brun ( el fux?)

e. Fux (simbergs superman)
ee. fux
eu. ?

vad får min fölis för färg tror ni?
MVH

konstantskimmel är ett helt annat anlag än avblekbar skimmel och de ser väldigt olika ut också. E´n konstantskimmeln har alltid kvar sin grundfärg på ben, huvud och tagel, den avblekbara har vita hår överallt, men sen kan avblekningstakten variera ordentligt. VIlken ras pratar vi om? FINNS kontantskimmel ens i rasen?

Korsning halvblod + arab/welsh. Är nog avblekbar skimmel, men bleker så långsamt. Kanppt nån skillnad mellan år och idag 4 år...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 570
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V