Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

buckskin är väl samma som gulbrun, om jag inte minns alldeles galet.

både gulbrun och isabell har ETT gult anlag och därmed 50% chans att det nedärvs. OM det nedärvs så får avkomman också den färgen, även om den andra föräldern inte har det. (hade de haft två gulanlag hade de varit "blåögd gulvit", dvs BEC, perlino/cremello etc) Och detta då oavsett vad det är för grundfärg.
Huruvida det blir gulbrunt eller isabell beror på grundfärgen -> isabell = fux+gulanlag, gulbrun = brun+gulanlag.

(tittar på klockan och inser att jag är väldigt trött, blev det något begripligt det jag skrev?)

*KL*

*spekulerar och söker möjliga/omöjliga svar*

OM man betäcker ett m.brunt sto (med enbart brun, svart, ngn fux finns bakåt i ledet)
med en buckskinn (eller vad nu den korrekta bedämningen är).
Kan fölet få hingstens färg? även omstoet inte bär med sig det?

om samma sto betäcks med en isabellhingst är chansen då större eller mindre att fölet blir isabell än att den blir buckskin med bucksinhingst?

(bara spekulationer så andra färger/ % eller homozygot på hingstarna vet vi inte)

*spekulerar vidare*

om stoet har ngn "gulgen" dvs är gulbrun och inte mörkbrun och man säger att man vill ha en antingen isabell eller buckskin, vilket ger störst chans? att betäcka med buckskin eller isabell?

Buckskin är gulbrun på svenska.
En gul häst (ett anlag dvs. Isabell, gulbrun eller gulsvart) har 50% chans att nedärva sin färg.
Gör den inte det är inte avkomman gul och har heller inte något anlag för gul -anlag, något som många tror :crazy:

Hurvida det bruna stoet ens kan lämna isabell hänger ju på om hon har ett fuxanlag eller ej. Har hon INTE det så kan du aldrig få en isabell även om hingsten är det. Du kan dock få en gulbrun eller gulsvart eftersom isabellhingsten ju till 50% nedärver sitt gulanlag.

Om stoet har en fuxförälder eller själv lämnat fux vet du att hon har ett anlag, annars går det att DNA testa för det om man promt vill veta.

Lite enkla gulfakta..
Gulanlag heter korrekt Cream-anlag/gen.
En isabell är en fux, en gulbrun en brun och en gulsvart en svart.
Gulgenen är en blekande anlag och "ligger ovanpå" grundfärgen, därav att isabeller kan få avkommor med annan grundfärg än sin egen, (precis som att fuxar får bruna avkommor) Om den andra föräldern då inte nedärver ett fuxanlag själv.

Om en hingst är homozygot för gult så ser man direkt skillnaden efter som de är helt gräddvita, även man och svans, och har blåa ögon.

Åhh, tack till både dig och ameo!!!

såå ett brunt sto kan få ett gult föl även om hon inte själv har "gulgen *nej förlåt cream-gen :laugh:)

men hon kan inte få isabell om hon inte har fux bakåt?

men kan då en isabellhingst och ett brunt sto få en buckskin/ gulsvart??

Tack iaf!!

Åhh, tack till både dig och ameo!!!

såå ett brunt sto kan få ett gult föl även om hon inte själv har "gulgen *nej förlåt cream-gen :laugh:)

Ja, OM hingsten har gulanlag.

men hon kan inte få isabell om hon inte har fux bakåt?

Precis, dock är fux lurigt eftersom det kan ha följt med i hur många generationer som helst utan att synas.

men kan då en isabellhingst och ett brunt sto få en buckskin/ gulsvart??

Ja, det hänger helt på vad det bruna stoet har för anlag. Du vet redan att hingsten till 100% lämnar ett rött anlag och 50% chans på det gula. Om stoet har ett rött anlag kan du få en fux/brun/svart avkomma + samtliga med gulanlag. Har hon inte ett rött anlag kan du få brun/gulbrun eller gulsvart/svart avkomma, det hänger på Agouti anlaget som är det anlaget som begränsar svart till bara man och svans.

Tack iaf!!

Mitt sto är gulbrun (brunt med en creamgen alltså) hon har hittills bara fått bruna och gulbruna föl. Ingen av föräldrarna eller syskon är fux.

Hon är dräktig med cremello hingst (fux med två creamgener.)

OM mitt sto har en fuxgen så kan jag få en isabell eller en cremello. Hingsten är inte homozygot för Agouti anlaget så han kan lämna svart, dvs gulsvart eller Smokey Cream.

Ångrade mig.

Senast ändrad:

hm,
om mitt sto är ljusfux med grå man och svans, och lite stickelhårig är hon.
u: skimmel
e: flax (kallas det så?) han är iaf fux med ljusare man o svans
ue: skimmel (coed coch targed, ifall det spelar någon roll med andra avkommor o liknande)
uu: mörkbrun
ee: skimmel

om jag betäckte henne med en skimmel vad skulle det bli för färg på fölet?
:)

och hennes halvsyster (från mammas sida) är fux med lite liknande färg som min ponny fast inte lika grå man o svans.

Det beror på vad pappan har för grundfärg. Om han föddes som fux så får du en fuxavkomma som till 50% kan skimla av.
Om han är brun kan du få en brun, en svart eller en fux beroende på hur hans anlag ligger, 50% att den skimlar.

Att ue och ee, på mammans sida, är skimlar är oväsentligt eftersom mamman själv inte är skimmel = syns det inte finns det inte, hon kan allså inte ge någon skimmel om inte fadern till fölet är skimmel.

Grått och stickelhårigt har jag ingen aning om hur det nedärvs så där kan jag inte hjälpa dig.
Flax är en anlag som fungerar som fux, det behövs två för att det ska synas, så ditt sto kan mycket väl ha ett flaxanlag, om hingsten också har det kan du få en flax-fux avkomma men inte annars.

*kl*

Eftersom här verkar finnas folk som har koll på anlagen och hur de fungerar skulle jag vilja höra tankar om följande:

Samurais mamma Bonanza vet vi fick ett antal syskon. Enligt vad vi fick höra när vi köpte henne fick Bonanzas mamma varannan gång en skäck och varannan gång en fux. Vi tror att det är samma hingst men vi vet inte. Bonanza är skäck.

Bonanza har fått fyra föl:

Samurai är skäck - e: Manesco xx (mörkbrun)
Niña är fux - e: en brun arab
Carry Me är skäck - e: en brun arab (ej samma)
Morning Sunshine är fux - e: en paint

Mitt analytiska sinne säger mig att det inte finns något som styr färg "varannan gång" på det här sättet, så det borde vara slumpen.

Men det är ändå fascinerande att vi lärde oss att Bonanzas mamma fick varannan fux och varannan skäck långt innan vi funderade på att avla på henne. Och själv har hon gett varannan, trots olika hingstar.

jaha okej. tack för svaret!

Jag funderar på en sak. Svart är ju inte en så vanlig färg på hästar, men jag tycker att många skimmlar verkar födas svarta. Och fux som är så vanligt, men jag har nästan aldrig träffat en fux som blivit skimmel. Är det bara jag som har träffat "konstiga" hästar, eller är det fler som upplever att det är så?

Jag funderar på en sak. Svart är ju inte en så vanlig färg på hästar, men jag tycker att många skimmlar verkar födas svarta. Och fux som är så vanligt, men jag har nästan aldrig träffat en fux som blivit skimmel. Är det bara jag som har träffat "konstiga" hästar, eller är det fler som upplever att det är så?
Svart är inte alls så ovanligt som många tycks tro, det är en skröna som gör att många ID-kontrollanter inte vågar skriva svart om de kan hitta minsta lilla solblekt hårstrå som skiftar i rödbrunt... Jag har själv fött upp 8 stycken (halvblod o shetland) och har just nu fyra svarta i mina hagar.

pygrid1.jpg

otvivelaktigt svart

Och det är inte alls ovanligt att fuxar blir skimlar. Däremot blir de "gråa" när de börjar vitna, så det kan vara svårt att se att det från början har varit en fux när den har släppt sin grundfärg.

Den här då: Mamma fux, med mycket svart i svansen och ett och annat svart hår i pälsen. Mycket svart bakom sig i stamtavlen, vet dock ej vilka som är svarta. Pappa: Blue Roan (dvs blåskimmel) Vad blir fölet för färg? Vad är chansen på Blue Roan? beräknad mitten av april..

För att veta vilken färg fölet kan få så måste man veta lite mer egentligen.
Att mamman har mycket svart bakom sig spelar förmodligen mindre roll.
Hon är fux, dvs kan bara nedärva fuxfärg till sina föl, men pappan spelar ju också roll.
Han är svart och om han har ett fuxanlag så kan fölet bli svart, fux, svartskimmel eller rödskimmel.
Har mamman sedan ett dolt aguti anlag så kan ungen dessutom bli brun eller brunskimmel också.

Chansen på skimmelanlaget är 50%.

För att få ett fux-föl, så har jag förstått det som att både sto och hingst måste bära på fuxanlag. Så min fråga är:
Vad krävs för att en häst ska bära på fuxanlag? Hur vet man att en häst gör det?

Du VET att hästen har ett rött anlag om ena föräldern ÄR fux eller om hästen själv lämnat en fuxavkomma.

Om det finns rött längre bak kan den ändå ha ett men då måste man DNA -testa för att veta säkert.
Finns hästar som lämnat fuxavkomma när närmsta fux ligger 8-10generationer bakåt så det kan följa med på ett bananskal i flera generationer utan att det blir en fux.

Hej, jag har några frågor jag är väldigt nyfiken på svaret på. :laugh:
Har sökt lite i tråden, men inte blivit klokare för det.

Min ponnys mamma är isabell och hennes pappa är skimmel och enligt rykte ska han varit född fux.
Mitt sto föddes isabell, men har skimlat av sig, är nu avblekbarskimmel.

Vad tror ni kan det stämma att pappan föddes fux, kan man ta reda på det tex att titta på vilka färger hans avkommor har fått?

Jag vill inte ha ett BEC föl, eftersom hon är connemara, vad ska jag tänka på när jag väljer hingst för att undvika det?

Går det att, efter mitt sto, få föl som är isabell, gulbrun mm utan att riskera att få ett BEC föl?

Mitt sto Roisin O'Sally
Så här såg hon ut när hon var ett par veckor:
[

8 år våren -10

Roisins mamma Gentle Farm's Cream:

Roisins pappa Spinway Corona:

Kram, Maya

Min ponnys mamma är isabell och hennes pappa är skimmel och enligt rykte ska han varit född fux.

Vad tror ni kan det stämma att pappan föddes fux, kan man ta reda på det tex att titta på vilka färger hans avkommor har fått?

Jag vill inte ha ett BEC föl, eftersom hon är connemara, vad ska jag tänka på när jag väljer hingst för att undvika det?

Går det att, efter mitt sto, få föl som är isabell, gulbrun mm utan att riskera att få ett BEC föl?

Kram, Maya

Vet du vilken färg farföräldrarna hade?

Välj en hingst som inte är gul (isabell, gulbrun, gulsvart) så kan du inte få BEC. Du har 50% chans att fölet ärver mammans gulanlag med en ickegul hingst.

Tack för det snabba svaret! :)

Farföräldrarna är båda skimmel, det fanns ingen info om de är födda med annan färg.

Kram, Maya

Du VET att hästen har ett rött anlag om ena föräldern ÄR fux eller om hästen själv lämnat en fuxavkomma.

Om det finns rött längre bak kan den ändå ha ett men då måste man DNA -testa för att veta säkert.
Finns hästar som lämnat fuxavkomma när närmsta fux ligger 8-10generationer bakåt så det kan följa med på ett bananskal i flera generationer utan att det blir en fux.

Så om hingsten har fått en avkomma som är fux och stoet har fux 5 generationer bakom sig och rätt så många 6,7,8 generationer bakom sigså är det möjligt att det bli ett fuxföl?:love:

Senast ändrad:

;)

Nja det är svårt att säga vilken färg fadern föddes i, men eftersom han lämnat fux (dvs isabell som din) så vet vi åtminstone att han har åtminstone ett fuxanlag.

Du kan aldrig få ett BEC föl efter ditt sto om hingsten inte har nåt gulanlag, om du väljer en gul hingst har du 25% på BEC föl.

Om det är en isabell du vill ha så har du störst chans med en fux.

Så om hingsten har fått en avkomma som är fux och stoet har fux 5 generationer bakom sig och rätt så många 6,7,8 generationer bakom sigså är det möjligt att det bli ett fuxföl?:love:

Ja det är helt möjligt. Du har störst chans på fux om hingsten är fux eftersom du då vet att avkomman får fuxanlag från åtminstone honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 567
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka