Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Tack för ett bra svar.. Jag var otydlig, Zuidenwind själv är brun men har lämnat fux. Jag skrev aldrig hans egen färg.
Som jag skrev tidigare så är det inte för att jag önskar en svart avkomma jag frågade utan mer för att fundera över variaionerna av färger det finns möjlighet att det kan bli p åden lille i magen. Jag tycket faktiskt att alla färger är fantastiskt trevliga bara de sitter på en fin häst.. Sedan har jag kommit på att det nog är mest för att jag är lat som jag inte önskar skimmel.. ;)
(blir det det i detta fallet så blev något fel.. ;))
/U

Mitt sto är rödskimmel och min hingst är svartskäck..
Bakom stoet finns svartskimmel, fux, rödskimmel och brun
Bakom hingsten finns svartskäck, svart, svartskimmel, och brun

Vilken färg kan mitt föl få? :D

Mitt sto är rödskimmel och min hingst är svartskäck..
Bakom stoet finns svartskimmel, fux, rödskimmel och brun
Bakom hingsten finns svartskäck, svart, svartskimmel, och brun

Vilken färg kan mitt föl få?

Fölet kan få antingen fux, svart eller brun som grundfärg.
Utöver det är det 25% chans på bara konstantskimmelanlag, 25% på bara skäckanlag och 25% chans på både skäck och konstantskimmelanag.

Nu an jag ju vara helt fel ute, men var det Majestic som var pappa till den hästen? Eller har jag blandat ihop det totalt?

Är det så, så är det inte jättekonstigt att hon har rabicano-tecken såsom vitt i svansen. MP har gett en hel del avkommor med rejäla Rabicano- och Sabino- tecken, med vita hår längs buken, sneda, stora bläsar och nästan lårhöga strumpor mellan varven.

Ja de e Majestic Prince som e pappa till henne. Har en till 5 åring till efter honom som nu e skimmel men som e född fux med strumpor å en JÄTTE bläs samt lite vita fläckar här å var.

jaha, okej, jag hade för mig att jag hade läst det i nån tråd någon gång.;)

Ja, just stora, hackiga bläsar och vita hår/fläckar känns som att de flesta av de avkommor av honom som jag sett har. Blir ofta väldigt spännande fäger och tecken på dem, så att säga!

Undrar också lite granna :)

Mamma - svartbrun, (e. brun (e.brun u. brun), u. svartbrun (e.brun u. brun)
Pappa - mörkfux (e. fux (e.mörkfux) u. fux (u. brun e. mörkfux)

ingen som kan svara?

Jag är så otrolig dålig på det här med färggenetik så jag måste fråga.
Det spelar ju ingen roll vad det blir men kan alltid vara kul att veta!:)

Jag har ett sto som själv är skimmel!
e: mbr
ee: skm
u: skm
ue: br

Hon ska betäckas i år med en mörkbrun eller svart hingst (står olika på registrering och ägarnas hemsida). Reggad mbr!

Han är e: br
ee: mbr
u:fx
ue: br

Vad kan det bli? Och hur stor är chansen att det blir nån trevlig färg, typ inte skimmel!?;)

Sen är jag på G att köpa en egen hingst som är skimmel.

e:skm
ee:skm
u:skm
ue: ?
uee:fx

Vad kan det bli mellan han och mitt sto??

**KL**
Hur är det egentligen om man tar ett blygsamt sabino-sto till en hingst utan sabino men med mycket vitt? Kan tro att det blir mer vitt än hingsten själv har?

Mitt sto är vad jag kan tro diskret sabino och jag vet att hon lämnat ganska mycket tecknad sabinoavkomma med Santino, kan vara intressant att veta mer om hur sabino fungerar.

Om jag tar henne till ex. Briar får jag känslan av att det kan bli massor av vitt (jag är mer plain i min smak egentligen ;)), bara roligt tat fundera lite.

/U

Du har chans på svart, svartbrun, brun, mörkfux eller fux.

Skimmel är ingen grundfärg så som svart, brun och fux är. Skimmel är ett anlag som bleker hästens grundfärg vid varje hårfällning tills hästen blir helt vit. Du behöver alltså veta vilken grundfärg varje skimmel föddes med, för att kunna avgöra vilka färger de kan nedärva. :laugh:

Kl

Hur funkar det med stickelhårighet?

Vart kommer det ifrån? Kan hästar som har enstaka vita hår få avkommor med riktigt mkt vitt?
Har en 1-åring som nu efter fällning börjar se ut som en konstantskimmel....

*kl*

Är föl som föds med "rosa ringar" runt ögonen alltid fuxar?
Lite fundersam då mitt ena stoföl föddes med det och var/är väldigt mörk (dock lite grå). Jag tänkte då att hon blir mörfux (som sin mamma) men nu som åring så ser hon väldigt svart ut..
Pappan är mörkbrun.

Funderingar om utveckling av stickelhår.

KL

Finns här någon som sitter inne på mycket kunskap om stickelhår?
Jag har en fux som nu är ett år och har börjat få mycket stickelhår, främst i manen. Hon började fälla sin vinterpäls i januari och det var strax efter det jag började lägga märke till dem. Hur snabbt brukar det utvecklas? Jag förstår att det är väldigt individuellt, men undrar om det ändå finns någon form av "riktlinjer" för hur det ska bli.

Här är två bilder från häromdagen.

IMG_0278.jpg

IMG_0277.jpg

Någon som vet? :)

utan att ha läst in mig på din häst så ser det ut som en flax fux dvs en fux med ett flax anlag som ger vita/gråa skyddshår. Detta anlag måste komma från båda sidor för att framträda.

En fux med vit man och svans,,,

Senast ändrad:

Mamman - fux ljus man och svans
Pappan - Isabell
Morfar - brun
Mormor- brun
Farfar - brun
morfar - brun

KL

Kul tråd! :)

Mamma: fux med strimbläs och snopp, vit man och svans, stickelhårig samt har en mörk fläck höger bak (gulanlag?).

Morfar: isabell med bläs.
Morfarsfar: svart.
Morfarsmor: isabell med bläs.

Mormor: mörk fux.
Mormorsfar: fux med bläs.
Mormorsmor: fux.

Pappa: svart (gulanlag?).

Farfar: mörk gulsvart (lämnat väldigt många isabellföl).
Farfarsfar: svart.
Farfarsmor: isabell.

Farmor: avblekbar skimmel.
Farmorsfar: svart.
Farmorsmor: avblekbar skimmel.

Vad tror ni det kan bli för färg på fölet? Tack på förhand!

Senast ändrad av en moderator:

Enkelt:

Båda föräldrarna har röd grundfärg. Pappan har dessutom ett gulanlag som förvandlar fux till isabell. Fölet kommer med 100% säkerhet att få röd grundfärg, och 50% chans att få gulanlaget från pappan.

Alltså:
Fux 50%
Isabell 50%

Sen har du skrivit morfar två gånger och farmor saknas. Om du menar att farmor också är brun, så är det något som inte riktigt stämmer. Pappans gulanlag måste komma från någonstans och då borde farmor eller farfar vara gulbrun, gulsvart, eller isabell. Kan det vara en gulsvart, felaktigt registererad som brun?

KL

Kul tråd! :)

Mamma: fux med strimbläs och snopp, vit man och svans, stickelhårig samt har en mörk fläck höger bak (gulanlag?).

Gulanlaget har hon inte, då skulle hon vara isabell. Hon kan ha agutianlaget från någon eller båda föräldrarna, eftersom det inte syns på fux eller isabell.

Hon är alltså något av

ee aa
ee Aa
ee AA

Pappa: svart (gulanlag?).

Pappan kan vara

EE aa CC (Svart)
EE aa CCcr (Gulsvart)
Ee aa CC (Svart med anlag för rött)
Ee aa CCcr (Gulsvart med anlag för rött)

Han borde alltså lämna (här har jag antagit att farmor var svart eller brun innan hon skimlade av)
E 75%
e 25%

Skimmel kan vi utesluta, eftesom det inte kan vara dolt.

Möjliga kombinationer:
Ee aa CC (Svart 18,75%)
Ee Aa CC (Brun 18,75%)
Ee aa CCcr (Gulsvart 18,75%)
Ee Aa CCcr (Gulbrun 18,75%)

ee *a CC (Fux 12,5%)
ee *a CCcr (Isabell 12,5%)

Oj det blev visst lite fel där. Kunde inte hitta någon uppgift om färgen på hingstens mor. Men stoets föräldrar är bruna båda två. Det är även hingstens far.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30