Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Fast hon är mörkbrun på rumpan året runt. Min andra häst som är svart är kolsvart på vintern men det blir inte Tussi.

en märr som är född isabell men skimmlat av, kan den lämmna en gul avkomma som inte skimmlar? har suttit och ältat detta ett tag nu och måste ha ett svar.

Javisst kan den det,,:)
50% chans att lämna gulanlaget vidare, 50% chans att lämna skimmelanlaget vidare, sen lite beroende på vilken färg på pappan till avkomman...

Javisst kan den det,,:)
50% chans att lämna gulanlaget vidare, 50% chans att lämna skimmelanlaget vidare, sen lite beroende på vilken färg på pappan till avkomman...

Nja, märren skulle kunna vara homozygot och då enbart ge skimlar. Detta är möjligt om hon har två skimmelföräldrar. I övrigt håller jag med.

Javisst, fullkomligt rätt, men antar att den inte har två skimmelföräldrar, o har den det, så beror det ju också på om det är två avblekta eller en avblekt o en konstant,,, en isabellskimmel kan vara svår att bedömma då de kan vara ganska ljusa överlag, alltså om den har båda anlagen, föds som isabellskimmel o sen bleknar av
men vad jag förstått så har just denna märr ett skimmelanlag o det är det avblekbara.. o då kan den alltså ge en gul som inte skimmlar av...

en märr som är född isabell men skimmlat av, kan den lämmna en gul avkomma som inte skimmlar? har suttit och ältat detta ett tag nu och måste ha ett svar.

Ett praktexempel är halvblodshingsten Likör 149. Han var skimmel enligt stamboken vilket också hans mamma Giletta var. Både Giletta och Likör fick gula avkommor, Likörs mest kända är hingsten Regulator 211 som var gulbrun. Regulators dotter Anette såg ut att vara fux och blev mamma till hingsten Pompe 401 som såg ut att vara mörkbrun men båda hade ärvt anlaget. Kunskapen om färger och dess nedärvning var inte så stor på den tiden (30-50-tal) Pompe lämnade många gula avkommor i alla nyanser och var bl a mormorsmorfar till Bernstein 761 och du kan hitta honom längre bak i stammen på många gula hästar.

tack för svaren :laugh: detta har plågat mej ett tag. misstänkte att det var som du sa men sen kom ju den där tanken, tänk om det inte är så. men va bra, nu vet jag.

kl
Tror ni detta föl blir skimmel?
31014076.jpg

På bilden är hon 2 veckor ungefär, har inget nyare foto. Hon var väldigt mörkbrun/djupt brun runt ögonen och mulen.
Mamman är brun och pappan skimmel.

Är på G att köpa denna.Ska titta på henne en gång till innan, nu är hon 3 månader typ.

Mamman har lämnat en skimmel innan (också med skimmelpappa såklart)

Senast ändrad av en moderator:

Ja, troligen. Den mörka djupa färgen tyder på det. Dom föl som blir bruna brukar ha blekare färg och ljusare ben. Den verkar ha vita känselhår runt munnen och säkert några vita hår på övre ögonlocken (om man tittar nära).

Håller med föregående...

man har ju alltid sina favoritfärger men det ska ju inte vara så avgörande att det gör att du skippar en otroligt trevlig individ om du nu gillar henne för övrigt.Men visst e det kul o få allt man vill ha i e o samma häst.

Det är likadant med skäck!

Färger är inte alltid vad de ser ut att vara;)
Ett exempel är en av mina uppfödningar som föddes grå, blev svart i vinterpälsen men brun på vissa ställen i sommarpälsen. Han är genetiskt svart även om han ser lite brun ut på sommaren.

Håller med föregående...

man har ju alltid sina favoritfärger men det ska ju inte vara så avgörande att det gör att du skippar en otroligt trevlig individ om du nu gillar henne för övrigt.Men visst e det kul o få allt man vill ha i e o samma häst.

Absolut! Hade hon varit blå hade jag köpt henne ändå :D Men om hon blir skimmel är hon allt det jag ngnsin önskat mig, blir hon brun är hon alltid jag önskat mig minus färgen :D

**KL**
Måste bara fråga. Har funderat lite över färgen på mitt föl, mamman är gulbrun, pappan brun. Jag har varit helt övertygad om att det var ett vanligt brunt föl, men samtidigt så ser det ju ut att vara en lite speciell nyans som kommer fram under fölpälsen. Idag frågade en om hon inte var gulbrun, vilket jag sa att hon nog var lite för röd för. Provade att googla på gulbruna nyanser och det finns ju hur många nyanser som helst av gulbrunt, och eftersom hon inte tappat fölpälsen än så är det extra svårt. Frågan är väl egentligen om det går att missa att en gulbrun är gulbrun?
Ska tillägga att jag är himla nöjd med henne som brun, mest nyfiken.
/U

Går å missa och går år missa... Bernstein var ju själv registrerad som ljusbrun tills det började dyka upp gula föl.

Vår -08a (också ue Bernstein) hade ID-kontrollanten satt som brun och inte ens tänkt på gulbrun. Men sedan frågade vi och då kollade hon lite noggrannare och ändrade till gulbrun.

DSC05115.jpg

PICT6089.jpg

gogglade ännu mer på gulbruna hästar och blev inte mycket klokare. Jag hittade ett vackert stoföl som kan ha liknande färg som det som tittar fram under fölpälsen på min lilla: länk. Frågorna börjar bli många. Finns det något säkert sätt att veta? Hon har inte ljusa ögon och hon föddes som vanligt brun..

Här syns det tydligt att hon har en helt annan nyans än sin mor:

Här har fölpälsen börjat blekas och fällas och den nya mörkare tittar fram:

Här är en bakdelsstudie från samma datum som förra bilden. Har blivit ljusare i det ljusaste och är mörk i de mörkare partierna.

Inga nyare bilder. Fotar nog lite imorgon..
/U

Din lille hade ju också varmljusbrun färg som liten. Trodde det skulle vara den kallare nyansen och lätt att skilja.. Tack för bilderna på din fine! :)

Ok, det verkar ju inte bättre. Det var en väldigt hästkunnig veterinär som frågade mig idag.. och godkänd ID-kontrollant såg jag precis när jag kollade för skojs skull.
Finns det något säkert tips? Vill ju veta vad jag har, hade tänkt att leta köpare och det är ju mest seriöst att veta vilken färg man har på hästen ;).
/U

Hmm, vår ID-kontrollant drog loss några hårstån. Om ett och samma hårstrå har samma färg hela = brun. Om hårstrået skiftar i färg = gulbrun. Enligt henne...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka