Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Hon är brun:d

Samma vackra ljusa bruna som min egen:love:

mvh Eva

Vad får jag om jag betäcker mitt Silversvarta sto
e.Silversvart u.Fux med en Isabellfärgad hingst?
Resp Musblack hingst?:idea:

Med Isabell får du mest sannolikt Fux eller Isabell.
Så finns det även chans på att det blir Svart eller Brunt och då även gulanlaget på det så GulSvart och GulBrun. Sist men inte minst Silver på de fyra.

Med musblack så får du;
Mest sannolikt, Silversvart, Silvermusblack, Svart eller Musblack. En svag chans även till fux eller rödblack eftersom mamman har fux bakom sig.

mvh Eva

Hej!
Nu kommer en ganska dum fråga men eftersom jag gärna vill veta och inte har någon aning själv så får jag fråga er som har lite mer koll.

Har betäckt mitt sto i år och har alltid drömt om att få ett svart litet föl, men det är väl helt omöjligt ifall ingen av föräldrarna är svarta? :P

Vilken färg kommer mitt föl bli?
Stoet är brunt. Hennes mamma är fux och pappan är mörkbrun.
Zuidenwind som jag betäckt med är brun. Hans mamma är fux och pappan svart.

Hemskt tacksam för svar! :D

Det är stor chans att ditt föl är brunt. 25 % chans på fux. Det är inte omöjligt att fölet är svart. Vet du om stoet har svarta hästar längre bak i stamtavlan?

Svart är inte ett synligt anlag så möjligheten finns.

Fick själv en svart efter bruna föräldrar, hingstens pappa och stoets farmor var svarta.

Ja, stoets farfar och farfars far är svarta. Sen finns det även två svarta till men de är så långt bak som morfars morfar.. :p

Vad kallas det när de har sådana här fält?
20110515_ca10h.jpg

Det mörka partiet på bogen ser ungefär likadant ut på andra sidan, det hon har på baken i ytterligare en annan nyans av brun har hon bara på denna sida!

Detta är en varmblodig travare, är det vanligt med sådan här fläckar? Någon speciell ras där det förekommer mer!

Puttar upp denna och hoppas att någon vet mer, har fått veta att det finns någon som heter bloody shoulder, som oftast förekommer på skimmlar (araber)!

Jag gissar på något åt Bend Or-hållet. Det ser ju inte ut som ett klassisk exempel på en Bend Or spot, men principen är troligen densamma. Tänkt dig lite som ett födelsemärke - ett parti med en ansamling av mer svarta hår. Det finns givetvis en genetisk orsak bakom detta, men ingenting som bär ett specifikt namn.
Nån brindle är det i varje fall inte, och bloody shoulder är något man enbart hittat på skimlar. Men som sagt, någon form av "somatic mutation" - vad katten säger man på svenska, somatisk? Hjärnan har gått i baklås:P

Jag vet inte vad det är för fläckar men har en brun åring med en likadan på ena skinkan. Den syntes tydligt när hon var liten, för att sedan döljas av hennes mörkare vinterpäls, och har framträtt igen nu när hon fällt av. Lilla frökens mamma (som är engelskt fullblod) har inga sådana fläckar (men däremot hermelinfläckar på sina vita fötter som både döttrar och dotterdotter ärvt), hur det är med hennes pappa (Richfield) på fläckfronten vet jag inte.

Nope, det finns egentligen på alla färger. Syns dock betydligt bättre på en fux än en brun häst, och sen är det generellt sett mer "accepterat" att kalla fläckar på fuxar för Bend Or spots än på bruna hästar. I praktiken är det ju enbart en fläck eller fält som har en koncentrerad utbredning av annat pigmenterat hår, så det är något som går att hitta överallt. Bend Or-spots kallas de mest för att de håller ett visst mått och ofta ter sig på ett visst sätt, men fenomenet i sig kan komma även i större utbredningsområden. I fallet för det här fölet hade jag inte klassat det som Bend Or spot då det ju inte direkt är en "spot" och därmed inte uppför sig likadant. Vet är det är lite oklart vad som orsakar Bend or, men troligen är det antingen något bundet till sooty eller någon form av somatisk förändring. Fallet är under utredning kan man säga:P
Min gissning på det här fölet är iaf att det är just någon form av somatisk förändring, alternativt sooty som helt enkelt beter sig lite udda och har koncentrerat sig.

Somatiska förändringar kan komma i alla dess härliga varianter. Lite exempel på somatiska förändringar, för den som är lite intresserad: http://i295.photobucket.com/albums/mm137/Spamandtoast/hershey.jpg
http://www.sporthorse-data.com/horse/10601669/883/Horse_Lorando_B-_3big.jpg
http://www.holmetrakehners.com/Images_Foals2009/Vali20_5b.jpg

En sak som slår mig när jag tittar på dina 3 bilder på somatiska förändringar är att alla tre ser ut att kunna vara sabinotecknade om än i minimal form men alla tre hästarna har flikiga tecken.
Har själv en sabinovalack med udda fläck på halsen som jag visat tidigare i tråden frågan är om alla dessa udda fläckar av diverse kulör på något sätt kan kopplas ihop med sabino som ju verkar kunna uppföra sig lite som det vill. Ser man även till andra anlag så syns de ofta också tillsammans med sabino tex rabicano mfl. Sällan man ser dessa anlag utan att det samtidigt är en sabino

Mja, i de här fallen tror jag inte det. Grejen med Sabino är att det get vitt. Det är alltså en mutation på KIT-genen, vilket gör att det styr utbredningen av vitt. Det kan röra sig om vita fält och i viss mån även vita "stickelhår", men mörkare fält är ingenting som sabino skulle kunna påverka.
Även rabicano är något som - tror man iaf - sitter på KIT-genen. Sabino är lite lurigt då det täcker rätt mycket. Dels är det en rad väldigt specifika mutationer som går att testa för (Sb1, Sb2 osv). Där nedärvs och yttrar det sig på ett mycket specifikt sätt. Sen stoppar man ofta även in alla typer av tecken som uppför sig på ett visst vis under namnet sabino, även om man inte riktigt vet vad som ligger bakom dem. Så anledningen till att sabino kan göra lite som den vill är just för att den dels består av en rad olika mycket specifika lokaliserade gener, och att man sen petar in i princip allt annat däri med:P
Teorin idag är ofta att 3 typer av anlag orsakar vita fält - Sabino, Splash och Frame. Samtliga är lokaliserade på KIT. Då Frame uppkommit på andra sidan pölen finns det inte naturligt i våra europeiska stammar. Även Dominant White är en mutation på KIT som uppkommer spontant relativt ofta (har tex bildats en helt ny mutation i en arab-stam).
Personligen tror jag det finns ett mycket större urval, samt såväl gener som vill dra tillbaka samt öka det vita separat. Men som sagt, utifrån hur det vita ser ut så delar man in det i detta idag iaf.
Men Sabino sträcker sig iaf inte längre än att sprida vitt - mörkare flckar sköts av andra gener.

Tack för ditt svar!

Nu vet jag ännu mer hur lite jag kan om färger! Roligt att få lära sig mer, håller man på med varmblodstravare bruker det inte dyka upp så mycket varianter i färger!
Här är hennes högra sida! Här finns inte färgförändringen på baken!
110518_bus2.jpg

kl

Någon som vet varför vissa svarta föds svarta, när svarta oftast föds grå? Är det individuelt hur färgstarkt fölet blir, eller påverkar det om den är homozygot/heterozygot svart, har gulgen (två svarta föl har gulbrun pappa, ena fölet föds grått andra svart, båda med svarta mammar) etc??

Paint/Palomino Homozygot..?

Okej, nu ska jag försöka sätt mig in i det här med avel/genetik hos hästar.
Har en längre tid pysslat med kaninavel och är sjukt intresserad av genetik och färger.

Vad jag läst mig till så finns det alltså hästar som kan vara homozygot, och vad jag förstått framförallt paint hästar?
Tycker personligen att Brun verkar vara en väldigt dominant färg då många hästar är just bruna. Så om jag har en brun häst som bara har bruna förfäder och betäcker med en Homozygot paint så får jag alltså paint-färgat föl?

Hur är det med palomino? Finns det homozygot där?
Såg i Hästfocus att Lone Bright Star gav 70% palomino och 20%buckskin föl, men beror inte det lite på vilken färg mamman har? Är det inte väldigt dumt å skriva så?

Vore kul om jag kunde få någon klarhet i mina frågor :laugh:

Sv: Paint/Palomino Homozygot..?

Homozygot palomino finns inte; om den är homozygot blir den cremellofärgat. Det är för att palomino är en fux med ett cremegen. En fux med två cremegen är dubbeltgul->cremello.
På samma vis brun->gulbrun->perlino.

Vilken färg är Lone Bright Star?

Brun är rätt vanlig färg, eftersom svart är dominant över rött, och agouti dominant över non-agouti. En brun häst är svart+agouti.

*kl*

Kom på ännu en fråga grej igår när jag stod och kliade fölis och såg att han har blått i sina bruna ögon.. Vad är det egentligen som styr om en häst får ett blått öga eller inte?

Så om jag har en brun häst som bara har bruna förfäder och betäcker med en Homozygot paint så får jag alltså paint-färgat föl?

Du får en fläckig, skäck, tvåfärgad häst, troligen brun och vit. Paint är hästrasen som oftast är tvåfärgad/fläckig/skäck men som även finns som Solid Paint (enfärgad). En homozygot paint-hingst garanterar fläckiga föl men färgen på fläckarna kan variera.

Tack för svaren :)

Oj, många nya namn på färger här för mig, Får nog googla lite ;)

Lone Bright Star är palominofärg :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg