Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik
Laddade upp en bild, än sitter det mkt päls som skall av men titta tex på ganashen/över ögat där har han nu sommarpäls och den är nästan svart Man ser ju även tydligt över ryggen hur den nya pälsen lyser igenom, en annan sak som är annorlunda är att han har riktigt svarta ben innan har han varit mkt brunare på benen också.
Över till något annat blev lite paff igår när jag stod och tittade på Wincent som ju förvandlades till blesigt brun med mkt skimmelhår ibland det blesigt bruna när han fällde av sin bruna fölpäls, den sommarpäls som kommer ut nu (2 år gammal) ser riktigt mörk stålgrå ut ??? Iofs så var hans mamma mörk skimmel med nästan vitt huvud när jag köpte henne som 4 åring och hon är också född brun (dock har jag ingen aning om nyans på henne som liten). Jag var så säker på att Wincent skulle så att säga se ut som en brunskimmel tills han skimlat ur helt och det bruna försvunnit. Har ingen erfarenhet alls av hur de skimlar när de är födda som "vanligt" bruna. Är det vanligt att de plötsligt förvandlas till riktigt mörka skimlar innan de sen skimlar ur och blir ljusa igen ? (Inte för att jag är missnöjd med det hela älskar mörka skimlar på dem syns inte skiten ) Tror dessutom att han kommer bli väldigt läcker som mörk skimmel med sina vita strumpor och troligen kommer han precis som mamma ha nästan helt vitt huvud ser bara ut att bli mörk på ganasherna.
Laddade upp en bild, än sitter det mkt päls som skall av men titta tex på ganashen/över ögat där har han nu sommarpäls och den är nästan svart Man ser ju även tydligt över ryggen hur den nya pälsen lyser igenom, en annan sak som är annorlunda är att han har riktigt svarta ben innan har han varit mkt brunare på benen också.