Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Över till något annat blev lite paff igår när jag stod och tittade på Wincent som ju förvandlades till blesigt brun med mkt skimmelhår ibland det blesigt bruna när han fällde av sin bruna fölpäls, den sommarpäls som kommer ut nu (2 år gammal) ser riktigt mörk stålgrå ut ??? Iofs så var hans mamma mörk skimmel med nästan vitt huvud när jag köpte henne som 4 åring och hon är också född brun (dock har jag ingen aning om nyans på henne som liten). Jag var så säker på att Wincent skulle så att säga se ut som en brunskimmel tills han skimlat ur helt och det bruna försvunnit. Har ingen erfarenhet alls av hur de skimlar när de är födda som "vanligt" bruna. Är det vanligt att de plötsligt förvandlas till riktigt mörka skimlar innan de sen skimlar ur och blir ljusa igen ? (Inte för att jag är missnöjd med det hela älskar mörka skimlar på dem syns inte skiten ;) ) Tror dessutom att han kommer bli väldigt läcker som mörk skimmel med sina vita strumpor och troligen kommer han precis som mamma ha nästan helt vitt huvud ser bara ut att bli mörk på ganasherna.

Laddade upp en bild, än sitter det mkt päls som skall av men titta tex på ganashen/över ögat där har han nu sommarpäls och den är nästan svart :confused: Man ser ju även tydligt över ryggen hur den nya pälsen lyser igenom, en annan sak som är annorlunda är att han har riktigt svarta ben innan har han varit mkt brunare på benen också.

DSC_00601.jpg

Jag tycker att skimlar har en tendens att stundvis (efter fällning) vara mörkare för att sedan blekna mer och mer. Först är pälsen i grundfärgen och sedan blir det mera och mera endast i svart/grå/vit skalan - och ibland dyker flugskimmel prickarna upp och de är väl nästan alltid bruna oavsett hästens grundfärg. Han ser ut att vara en ganska typisk skimmel född brun.

Aha, spännande! :)
Min häst har en jättefin skimmelfärg, men tyvärr är ju vita hästar rejält svårskötta! :crazy:
Helt ok om det blir en skimmel, men "av praktiska skäl" får fölet gärna få en annan färg om det blir ett sto, för blir det sto ska jag behålla fölungen.

Minns förut när jag frågade om färg så fanns det en mikroskopisk chans att få en fux. Fux är min absoluta favoritfärg, men samtidigt vill jag inte ha ett fuxsto! Var inne och kollade på Cartiers avkommor på blup.se, såg att det var ganska många fuxar faktiskt!

Har sett en bild på min häst som föl, och jag tyckte då att hon var fux, inte "dunkelbraun" som det stod i passet.

Och eftersom Cartier verkar ha fuxanlag och min häst var skapligt röd som föl, då kanske jag får en "röding" då?

Mörk skimmel, är det alltså en konstant skimmel med stålgrå färg?

Man måste skilja på avblekbar skimmel och konstantskimmel (eller som många säger: brunskimmel, svartskimmel/blåskimmel, rödskimmel - beroende på grunfärgen). Två helt olika anlag.

Alla avblekbara har ju en grundfärg och den kan vara till exempel konstantskimmel.

OM mamman är född fux och Cartier kan ge fuxar så är det absolut en hygglig chans att få en fuxbebis.

Jag tycker att skimlar har en tendens att stundvis (efter fällning) vara mörkare för att sedan blekna mer och mer. Först är pälsen i grundfärgen och sedan blir det mera och mera endast i svart/grå/vit skalan - och ibland dyker flugskimmel prickarna upp och de är väl nästan alltid bruna oavsett hästens grundfärg. Han ser ut att vara en ganska typisk skimmel född brun.

Det jag reagerar på är dock att han aldrig haft tillstymelse till något mörkt innan tittar man på pälsen som kommer under nu (det bruna på honom är ofälld päls) så ser det ut som att han skall bli riktigt mörk skimmel och alltså inte i närheten av hur han sett ut innan.

Så här såg han tex ut i sommarpälsen förra året som 1 åring som du ser inte tillstymelse till något mörkt utan gav ett intryck av att vara nästan beige blesigt brunt blandat med ljusgrå/vita hårstrån.
DSC_00351.jpg

Ett par dagar gammal
0905018.jpg

Så han gick ju från denna födelse färg över till den ljusa färgen så känslan var ju att han skulle tappa mer och mer av det bruna och bli ljusgrå inte att han plötsligt skulle förvandlas till en mörk skimmel det är det jag undrar över om det brukar vara så.

Iofs så såg hans mamma ut så här när jag köpte henne som 4 åring även hon född brun. Och ser man på pälsen som kommer nu så blir jag inte förvånad om han kommer att se likadan ut när han fällt färdigt och det var väl inte riktigt vad man trodde om man ser hur han såg ut i sommarpälsen ifjor
DSC_000311.jpg

DSC_00301.jpg

KL

Jag har en sak som jag har funderat på ett tag...
Mitt sto är brunt (tror jag iaf). Hon har den lite fuxaktiga bruna färgen på kroppen men svart man och svans.
Sen har jag hört, vet ej om det stämmer att om dom inte har svarta ben då så är dom fuxar??

Nu till det roliga. På sommaren är hennes ben svarta!
Men på vintern med vinterpälsen så är dom samma färg som resten av kroppen??

Hur kan det komma sig och om ovanstående stämmer är hon egentligen fux då?

Slänger in en bild från sommarpälsen.
6655_98279523726_741848726_2123457_5314030_n.jpg

har tyvärr ingen bra på vintern. men benen får samma färg som kroppen på vintern..

Genetiskt är han en avblekbar skimmel född brun.
Hur det senare yttrar sig i olika fällperioder lan variera, men jag har iallafall sett just den varianten som din har på en hel del som just är födda bruna. Endel har mörk man, svans och ben längre än resten av kroppen. Men det bruna brukar vara borta när de är sådär 2-3-4 år och ersättas av svartare strån som för varje fällning ljusnar. Men endel har kvar den bruna nyansen

Hon är nog brun. Jag har också ett sto som är brunt och hennes vinterben är ofta med ljusa långa strån.

Hon är brun, men ljusbrun kanske skulle passa bättre, men är det en officiell färg? Enligt vad man kan se på fotot är hon svart längst ner på benen men inte helsvart ända upp till knän och hasor. Tyskarna använder ibland benämningen "grune beine" när benen inte är rent svarta, t. ex. fullblodshingsten Marcio xx var känd för att nedärva detta.
I Sverige har vi haft Marino med vidare söner, och Marcellus som representerat det blodet, finns det någon anknytning?

Vad kallas det när de har sådana här fält?
20110515_ca10h.jpg

Det mörka partiet på bogen ser ungefär likadant ut på andra sidan, det hon har på baken i ytterligare en annan nyans av brun har hon bara på denna sida!

Detta är en varmblodig travare, är det vanligt med sådan här fläckar? Någon speciell ras där det förekommer mer!

Ska betäcka mitt sto Polenta med Gumino, funderar på vad det ev. fölet blir för färg.

Polenta brun (väldigt röd brun färg men med svart man oh svans)
e. Redde brun
ee. Jidon brun
eu. Edda brun

De flesta bakåt på pappans sida (Reddes) är någon form av brun; ljusa lr mörka. Finns även några svarta russ längre bak.

u. Ulona isabell
ue. Lurifax brun
uu. Limona gulbrun
uuu. Domina gulbrun

Syskon till Ulona är bruna, gulbruna.
Syskon till Polenta är bruna, ljusbruna, gulbruna, svartbruna, isabeller och fuxar vars fäder är bruna och fux (isabellens pappa är fux).
Dominas avkommor är bruna och gulbruna.

Polenta själv har lämnat en avkomma som blev fux, vars pappa är svart, pappan har en del färg (gulbruna, fux, isabell) längre bak i sin stam.

Guminobrun
e. Ripadals Benni brun (lämnat alla färger)
ee. Brunte brun (lämnat alla färger)
eu. Fia fux (lämnat fuxar, bruna)

u. Gumman mörkfux (lämnat bruna, svarta, fuxar)
ue. Ripadals Basti fux (lämnat alla färger)
uu. Sotina isabell (lämnat isabell, brun, fux)

Guminos färgprocent på avkommor ser ut ungefär så här:
Fux 10%
Ljusfux 6%
Brun 51%
Ljusbrun 3%
Mörkbrun 10%
Svart 13%
Bleksvart 3%

Så vad tror ni att Gumino och Polenta kan få för färg på fölisen?

På kallblodstravare är det vanligt med "skulderkors", men det är vanligast hos de blackfärgade. Hos araber förekommer "bloody shoulder". Sedan finns det hästar som är "brindle". Googla på uttrycken så hittar du lite bilder. Det är de bästa gissningarna jag har, men någon sitter säkert på bättre svar! :laugh:

Fux, brun och svart i olika nyanser. Inga gulingar utan gula föräldrar tyvärr!

Gud vad enkelt det vore om man kunde beställa färg och kön på fölisarna .. :D Tycker att det är SÅ tråkigt med "vanliga" bruna trots att jag har två bruna travare, ponnyn är ju lite röd i sin bruna färg och den stora travaren är lite mer åt coppar/guld hållet, så jag räknar inte dom som tråkiga bruna ;)

Naturligtvis är han en avblekbar skimmel, jag har väl aldrig skrivet något annat det var ju inte det jag var förbryllad över utan det faktum att han först blir ljus skimmel för att sedan plötsligt bli mörk skimmel istället. Det normala är ju som sagt att de blir ljusare för varje år och så ljus som han var förra sommaren så trodde man ju inte precis att han plötsligt skall förvandlas till en riktigt mörk skimmel istället, det är ju hela tiden det jag har frågat om ifall det är vanligt att det spökar så när de är födda som vanligt bruna (har bara erfarenhet av avskimling på hästar som är födda svarta eller svartbruna och därför naturligt varit riktigt mörka från start och därför i hela skimlingsprocessen ljusnat efter hand och inte tvärtom).

Även de som är födda fuxar har en rätt röd nyans i skimlingen först, sen byts de röda/bruna stråna mot gråa/svarta.

Fux skimmlarna blir rosa :eek: Det har jag bevis på :D:D

Och så här ser samma häst ut 4 mån senare (ja,ful som stryk )

Hur hon ser ut nu får vi fråga Neve.Måste vara det man kallar färgväxlare :D:idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg