Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Tack så mycket! :)

Hur blir det om fölets morfar är brunskäck istället för fuxskäck? Är lite osäker på hans färg.

Försvinner chansen/risken att fölet blir fux då?

Det beror på om morfar och/eller mormor, och vidare mamman kan bära fuxanlag. Svart är dominant, så fuxanlaget kan vara osynligt med i flera generationer. Om det endast finns brunt/svart i de 4 första generationerna är chansen för fux väldigt liten, tycker jag.

Dina har ju ändå fått mkt jämfört med mina från mina sabino ston ;)

Fick ju den enorma teckningen om 5 vita strån i pannan och en vit halvballe på ett bakben på fölet efter mitt sabino/rabicano sto som har bläs, vit ul, fyra vita flikiga strumpor, bukfläck, vit undersida på manen, massor av stickelhår och skunksvans. Det var verkligen rekord i minimal utdelning i tecken förärvning.

Mitt minimala sabinosto (flikig stjärn och en flikig vit kota) har inte heller rosat marknaden med tecken. En halvmåne stjärn inget mer på första. Typ 3 vita hår i pannan och en svag snopp på andra.

Dina märrar har väl helt enkelt struntat i att nedärva sina sabino anlag !

Dina märrar har väl helt enkelt struntat i att nedärva sina sabino anlag !

Japp de tyckte inte det var lönt att slösa med en massa vitt på de där ungarna som ändå kommer att bli vita så småningom :cool: eller så är det en viss pappa som är född med en "lille stjern" som det står i hans pass som enda tecken som är lite för stark i att bestämma den biten (hans helbror föddes naturligtvis med bläs och vita strumpor) det där med minimala tecken verkar förfölja mig. Att tom lyckas få så välstädade prydliga (och förhållandevis lite) tecken efter Niveau är inte heller många andra som lyckats med ;)
Inte alltid det blir riktigt som planerat, jag skulle ju aaaaaaaldrig ha en skimmel (med tanke på allt extrajobb med att hålla de vita) nu har jag 6 st :angel: och funderar starkt på att köpa en begagnad biltvätt att låta de gå igenom när de kommer in från hagen :p

Ha ha ! ja det var nog så det tänkte - skall ungarna ändå bli vita så behåller jag bling-blinget till nån som det syns på.

*KL*

Hej!

Jag har en lite dum fråga som jag undrar om jag missuppfattat..

Om både mamma och pappa häst är skimmel, hur stor sannolikhet är det att fölis blir/inte blir skimmel?

/Lavinia, ja, jag har en skimmel jag helt skulle byta färg på:)

*KL*

Hej!

Om både mamma och pappa häst är skimmel, hur stor sannolikhet är det att fölis blir/inte blir skimmel?

Om både mamma och pappa är heterozygota skimlar, 75% för skimmelföl, 25% för föl som inte blir skimmel.

Är en av dem homozygot, blir alla föl skimla.

*KL*

Hej!

Det beror på om någon av dem är homozygot för skimmel (har dubbla skimmelanlag) eller inte.
Är en förälder homozygot så ger den alltid ifrån sig ett skimmelanlag = avkomman blir alltid skimmel oavsett den andra förälderns färg.
Är ingen av föräldrarna homozygot så är det 75% chans på skimmel 25% på icke skimmel.

Det är enkelt om du delar upp det i tanken varje förälder (vid heterozygot) har ett skimmelanlag (G) och ett icke skimmel anlag (g) och varje förälder ger ifrån sig ett till fölet. Alltså är de varianter det kan bli :

G + G = skimmel med dubbla anlag (homozygot) = kan bara ge skimlar (25%)
g + G = skimmel (heterozygot) (25%)
G + g = skimmel (heterozygot) (25%)
g + g = icke skimmel (25%)

Tack!

Då ska jag passa mej för skimlar i framtiden när jag letar hingst..:-).

Jag gissar att man inte kan veta om ens skimmel är homozygot utan att testa på nåt "lämpligt" vis?

/Lavinia

Tack!

Då ska jag passa mej för skimlar i framtiden när jag letar hingst..:-).

Jag gissar att man inte kan veta om ens skimmel är homozygot utan att testa på nåt "lämpligt" vis?

/Lavinia

Har din häst en skimmel och en icke-skimmel förälder är den garanterat heterozygot. Har den två skimla föräldrar, kan den vara båda och.

Precis som skrevs ovan så är hästen garanterat heterozygot om den bara har en skimmelförälder. Har den däremot två så blir det lite klurigare då man inte riktigt vet hur föräldrarna nedärvt sig. Vad man kan göra är att titta på hästens föräldrar - av deras avkommor, hur många var skimlar? Om pappan tex av 30 avkommor enbart fick skimlar kan man ju dra slutsatsen att han var homozygot skimmel. Lämnade han däremot ett par som inte blev skimlar vet man ju att han var heterozygot. Detta är ju givetvis lättare att tillämpa på en hingst som fått ett stort antal avkommor än en som bara fått ett par stycken. Tittar man så på båda föräldrarna kan det ibland ge en uppfattning om vad dessa var, och det går då att få ett hum om hur stor chans det är att avkomman blivit hetro- eller homozygot för skimmel.

Sen finns det mycket forskning kring skimmelanlaget där man kommit fram till att flugskimmlar oftare är hetrozygota, medans de som blir mer eller mindre vita i högre grad är homozygota. Det är ju ingen absolut fakta och man ska väl inte titta på en häst som har lite prickar och gå "aha, den där har ett skimmelanlag!". Däremot är sannorlikheten skötte att en kraftig flugskimmel har ett skimmelanlag medans en nästan kritvit häst oftare bär på två.
I de flesta fall jag känner till stämmer detta ofta. Lät tex testa min egen samt foderhästen jag hade innan via UC Davis, mest för skojs skull. Båda hästarna är i princip kritvita (under all lera iaf...). Båda visade sig mycket riktigt vara homozygota skimmlar.

Skimmelfråga igen. Brunt sto efter skimmel Chicago Z bli betäckt med skimmel , Bravour, vet ej om de är homozygota elller inte. Hur stor " risk" är det att avkomman blir skimmel?

Bravour har fux mamma, så han är heterozygot skimmel. Du har 50% för skimmelt föl :)

Chicago Zs mamma var fux.

Va kul.då är det 50% att fölet får annan färg än skimmel. En annan häst i stallet är stoskimmel efter Chicago Z betäckt med Bravour å fick ett fuxföl i fredags. Hur stor risk är det att han skimlar av? Klurigt det här med skimmel....

Hej!

Visst är det svårt med vitingar??

Min tjej har vit pappa och fux mamma och är född fux, så jag gissar att jag håller mej borta från vita hästar och har en risk på 25 % att få vit bebis, eller tänker jag fel igen??

Undrar hur många cremello-araber det finns därute???

/Lavinia, drömmer sej bort..

Hej!

Visst är det svårt med vitingar??

Min tjej har vit pappa och fux mamma och är född fux, så jag gissar att jag håller mej borta från vita hästar och har en risk på 25 % att få vit bebis, eller tänker jag fel igen??

Undrar hur många cremello-araber det finns därute???

/Lavinia, drömmer sej bort..

Du har 50% chans/risk med en skimmelförälder ditt sto har ett skimmelanlag och ett icke skimmelanlag så 50% chans/risk att hon ger det vidare

Skimmelanlag syns alltid, en häst bär aldrig på ett skimmelanlag utan att det syns, så om en icke skimmel är efter en skimmelhingst spelar ingen som hellst roll i nedärvningen för iom att hon inte är skimmel så har hon heller inte ärvt något som hellst skimmelanlag från sina föräldrar för då skulle hon varit skimmel och inte färgad.

Vad gäller fölet som är fött fux efter två skimlar så är det 75% risk att den skimlar av. Tittar man ordentligt på dem så brukar det inte vara så svårt att se om de kommer skimla eller inte. En sak som ofta stämmer är att de som skall skimla föds med mer färg alltså riktig fux redan från början den som skall förbli fux som vuxen föds ofta i en ljus blesig fux färg

Oj då. Då blir troligen fölet skimmel för han hsr en mkt fin fuxfärg med bläs å höga strumpor. lite trist tycker jag personligen.vi kommer att få många skimmlar i stallet om ett par år.

Gulanlaget finns inte på araber, så det finns 0 cremello-araber där ute ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix