Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Näe, något silveranlag har hon inte. Då hade hon haft helvit man och svans De är väldigt karakterisktiska. Dessutom är det oklart om den färgen ens finns bland shetlandsponny

Håller med dig - Wikipedia är ju inte särskilt tlilförlitligt iom att vem som helst kan lägga in information

Eftersom vi inte vet pappans grundfärg innan han blektes av så gissar jag att han mest troligt var Svart, brun eller fux (det är ju ändå de vanligaste färgerna) så skulle fölet mest sannolikt bli fux, alternativt brun eller svart.

Eftersom pappan är avblekbar skimmel kan fölet ärva en gen av honom vilket innebär att det är 50% chans att fölet kommer att skimla av.

mvh Eva

Mitt skäcksto som är imp Irland och av okänd härstammning fick ett litet
hingstföl igår som är brun utan några tecken. Magen o ben är ljusa (beiga),
mage ljusbrun o huvudet o ryggen mörkbrunt.

Mamma är alltså skäck: brunsvart o vit med svart/vit man.

Pappa är en frieser: Kolsvart

Blir lite undrande hur fölis kunde bli brun utan några tecken?

Skulle bli jättetacksam om någon som är bra färggenetik kunde ge mig lite
klarhet. :bow:

Det är inte det minsta konstigt att ditt föl kunde bli brun.

Mamman är om man bortser från skäckanlaget brun i grunden och det är det som fölet har ärvt.
Mamman är vad man kallar för heterozygot för skäckanlag, dvs hon har endast ett skäckanlag och alltså är chansen för skäck 50%.

Tack, för svaret.
Är mitt första föl o är inte så bra på det här med färger.
Tror du han kommer ändra färg o bli mörkbrun? eftersom mammans grundfärg är mörk o pappa svart?

Pappan har nog inte påverkat så mycket i det här fallet. Men jag skulle nog tro att han blir mörk eftersom mamman är det

KL
Vilken färg kan mitt blivande föl tänkas få?

Mamman är brunskäck (tobiano), hennes pappa är fuxskäck och hennes mamma är brunskäck.
Pappan är mörkbrun, och hans pappa är svartbrun och hans mamma är mörkfux.

Mitt sto är högst troligen sabino och hingsten jag tänkte betäcka med är också sabino efter vad jag har förstått (Lambourgini). Hur stor är chansen att avkomman blir sabino i någon grad?

*knapp*
Mitt sto som är svartskäck har nu blivit helt grå över rumpan. Vilken typ av skäck kan hon vara då? Hon har galet mycket vita stickelhår.

Stor eftersom det räcker med att en förälder har anlaget.

Mitt sto är minimal sabino, alltså små flikiga tecken, och hennes Lambounge är lustigt nog den av hennes tre avkommor som har minst tecken. Den med mest är efter en hingst som inte är sabino.

KL

Mamman är brunskäck (tobiano), hennes pappa är fuxskäck och hennes mamma är brunskäck.

75% brun 25% fux. Evt kan det bruna bli svart om båda bär på non-agouti.
50% för att fölet får tobianogenet från mamman, och blir skäck.

Stor eftersom det räcker med att en förälder har anlaget.

Mitt sto är minimal sabino, alltså små flikiga tecken, och hennes Lambounge är lustigt nog den av hennes tre avkommor som har minst tecken. Den med mest är efter en hingst som inte är sabino.

Tack för svar!

Mitt sto har tre ganska långa flikiga strumpor, mycket vitt i ansiktet med nästan helt vit mule och vita hår i manen så jag tycker att hon verkar stämma in på sabinobeskrivningen.

Så lustigt att din lambounge fick så lite vitt när det kom från bägge håll, men det är väl ett bevis på att det inte är mängden vitt det hela hänger på.

Ska bli spännande vad min fölunge får om stoet tar sig :)

Han fick lite vitt jämfört med syskonen, en stor skjuten stjärn, vit överläpp och vitt fläck mellan näsborrarna som sen flöt ihop och en vit halvstrumpa.
Den med mest är hon på min avatar som dessutom har en fläck vid näsborren och en på underläppen, bukfläck, stickelhår vita strån i man och svans, tre vita kotot med fuxfläckar i det vita och randiga hovar.

Om cirka tre veckor kommer en Lambounge till, den blir kanske skäck;)

75% brun 25% fux. Evt kan det bruna bli svart om båda bär på non-agouti.
50% för att fölet får tobianogenet från mamman, och blir skäck.

Tack så mycket! :)

Hur blir det om fölets morfar är brunskäck istället för fuxskäck? Är lite osäker på hans färg.

Försvinner chansen/risken att fölet blir fux då?

KL

Mamman är brunskäck (tobiano), hennes pappa är brunskäck och hennes mamma är brunskäck.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix