Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Hon har en halvbror som har samma teckning i rumpan på en utav de svarta fläckarna som en klant till id-kontrollant har lyckats id-beskriva som skimmelskäck trots två svart-skäckar till föräldrar. Å han har inga blåa ögon i röven att skylla på.. ;)
Det är sabinoanlaget som gjort det hela..
Man kan ana fläcken över rumpan på denna bild
philip.jpg

Pållan på föregående bild har fått mer å mer gråfärg i ansiktet, var endast lite stickelhårig första två månaderna

Senast ändrad:

Hon har en halvbror som har samma teckning i rumpan på en utav de svarta fläckarna som en klant till id-kontrollant har lyckats id-beskriva som skimmelskäck trots två svart-skäckar till föräldrar. Å han har inga blåa ögon i röven att skylla på.. ;)
Det är sabinoanlaget som gjort det hela..
Man kan ana fläcken över rumpan på denna bild
philip.jpg

Pållan på föregående bild har fått mer å mer gråfärg i ansiktet, var endast lite stickelhårig första två månaderna

Jo jag vet att sabino kan ge sådana fläckar har själv en med sådan men den häst som diskuterades har inte bara en fläck utan har en skimmelförälder och har fått mer och mer vita hår lokaliserade på just ställen de börjar skimla, tittar du på hennes bild så ser du även att den är grå vid öronen ytterligare ett ställe skimlar ofta börjar skimla på. Med tanke på skimmelförälder och att de vita håren började dyka upp överallt innan den var 6 mån gammal på just ställen de oftast börjar skimla på så är det nog ganska säkert att säga att det är en skimmel som blivit felbedömd vid idkontrollen. Sannolikheten är liksom också mkt större för det än att den skulle vara ett gravt fall av sabinostickelhårighet.

Själv har jag denna lite udda tecknade svartbruna sabinovalack
nils.jpg

Själv har jag denna lite udda tecknade svartbruna sabinovalack
nils.jpg

Konstigt, du skrev själv..
de har inte stickelhår nere på benen och de har inte i ansiktet som du tidigare sagt att hon har och har faktiskt aldrig sett någon som har på halsen,

Det var egentligen detta jag svarade på, att de inte har stickelhår i ansiktet osv. Sen visar det sig att du själv har en med udda teckning fast du skrivit at tdu aldrig sett ngn som har på halsen? :confused:

Jag har tittat på bilder tidigare och kan för mitt liv inte se det självklara i att hon ska bli en skimmel, jag tycker hon ser ut som vilken viltfärgad unghäst som helst. :)

Konstigt, du skrev själv..

Det var egentligen detta jag svarade på, att de inte har stickelhår i ansiktet osv. Sen visar det sig att du själv har en med udda teckning fast du skrivit at tdu aldrig sett ngn som har på halsen? :confused:

Jag har tittat på bilder tidigare och kan för mitt liv inte se det självklara i att hon ska bli en skimmel, jag tycker hon ser ut som vilken viltfärgad unghäst som helst. :)

Vi pratar om normala stickelhår alltså enstaka insprängda stickelhår som i fallet med hästen som diskuterades. Jag kallar knappast den fläck min har för stickelhår det är en klart markerad fläck med tydlig gränsdragning och knappast något som betecknas som att han har stickelhår. Det är ungefär som att man skulle kalla en bukfläck för stickelhår.

Var tusan ser du någon viltfärg på hästen ? Då får du nog fixa till inställningen på din bildskärm. Den är ju brun med vita hår överallt inte tillstymelse till någon viltfärg på den :confused:

HJÄLP med färg på häst =)

Någon som kan hjälpa mej med en sak??

Jag å en bekant började snacka om färger på hennes 2 åring..

hon e brun med 4 vita halv stumpor, smal bläs och sen har hon en vit fläck på halsen stor som en 5 krona sammt en fläck under magen som e ungefär 5*5 cm.. sen har hon även vit under läpp...

Skulle ni räkna denna som skäck eller brun??
Jag säger att hon e brun men kompisen tycker bestämt hon kommer gå som skäck..

31712210.jpg

för å räknas som skäck måste dom inte ha en viss mängd vitt??
Tacksam för hjälp.. /misen

Sv: HJÄLP med färg på häst =)

Vad står det i hennes pass? Låter som en sabinoskäck...

Hon har ej pass utan ska fixa de nu eftersom hon ej hade de när hon köptes.. så spekulerade vi i de... asså tycker de låter konstigt at de kan va sabino för buk fläcken e bara 5 gånger 5 cm. asså som en tennis boll å dne på halsen e som en 5 krona.. kan de verkligen va sabino ändå?

på denna bilden ser man hennes vita fläck påhalsen höst upp
29285114.jpg

4 vita ben, vit underläpp och två vita fläckar. Om än små så, tror jag att det lutar åt Sabino. Men om hon blir registrerad som det vet jag inte. Heller. Ni får svar när hon är IDkollad :)))

Har hästen någon förälder som är skäck?
Om inte är hästen inte skäck utan sabino. Din beskrivning låter som en typisk sabino.

Pappa är skäck (IC)
mamma är skimmel född fux

Nja, jag vet inte om jag skrivit det (kanske jag har) men jag upplever inte att hon hade vita hår som 6 månaders. Men sen är jag närsynt också :p Hon hade inte då vita hår på ögonlocken eller någon annanstans förutom sin bukfläck och de andra tecken hon har, fyra vita fötter (randiga hovar), stjärn och snopp.

Nu är hon väldigt mörk under sin vinterpäls, dvs så mörk som längst ner på halsen på denna bild (togs för en, två veckor sen), så mörk är hela kroppen med lite vita hår inblandade (jag tycker hon har vita hår på öronen också?)

32273645.jpg

Vi får la se :D Brun stickelhårig är hon reggad som nu iallafall.

Vi pratar om normala stickelhår alltså enstaka insprängda stickelhår som i fallet med hästen som diskuterades. Jag kallar knappast den fläck min har för stickelhår det är en klart markerad fläck med tydlig gränsdragning och knappast något som betecknas som att han har stickelhår. Det är ungefär som att man skulle kalla en bukfläck för stickelhår.

Men nu verkar du inte kunna skilja på en bukfläck och stickelhår?
Bukfläckar brukar vara klart vita, medans stickelhår kan ju variera i mängd och bli precis så som på din bild och på mina bilder där hästen får en färgförändring oftast emot det gråa hållet om det är mycket stickelhår men också bara 'enstaka' (läs normalt stickelhåriga,dvs i mindre mängd) över delar av kroppen och fortfarande syns den 'andra färgen' med.

Var tusan ser du någon viltfärg på hästen ? Då får du nog fixa till inställningen på din bildskärm. Den är ju brun med vita hår överallt inte tillstymelse till någon viltfärg på den :confused:

Om det är detta inlägg du syftar på, så ber jag dig läsa igen, jag har aldrig påstått att hästen ifråga har viltfärg på ngt vis, jag skrev att en del kan man lura sig på. Och jag skrev även att jag inte tror ;)

Citerar mig själv för sakens skull.
Jag tror inte hon blir skimmel, jag tror man snarare lurat sig lite på hennes fölpäls.
En del har fölpäls som är lite 'silvrig/viltfärgad' och det på benen kan sitta kvar längre än man tror.

Men nu verkar du inte kunna skilja på en bukfläck och stickelhår?
Bukfläckar brukar vara klart vita, medans stickelhår kan ju variera i mängd och bli precis så som på din bild och på mina bilder där hästen får en färgförändring oftast emot det gråa hållet om det är mycket stickelhår men också bara 'enstaka' (läs normalt stickelhåriga,dvs i mindre mängd) över delar av kroppen och fortfarande syns den 'andra färgen' med.

Om det är detta inlägg du syftar på, så ber jag dig läsa igen, jag har aldrig påstått att hästen ifråga har viltfärg på ngt vis, jag skrev att en del kan man lura sig på. Och jag skrev även att jag inte tror ;)

Citerar mig själv för sakens skull.

Nej du har faktiskt fel där, det räknas inte som stickelhår när de har en sådan fläck, stickelhår finns klart definierat som enstaka utspridda vita hårstrån på hästens kropp, stickelhår är en definiering som används vid färgbestämning och de anses inte vara stickelhåriga för att de har en sådan fläck.
Den jag visade bild på tex har inte ett endaste stickelhår någon annanstans på sin kropp så han är definitivt inte stickelhårig. Det finns många bukfläckar som inte är helt vita utan ser ut precis som den min har hans mamma har bukfläck, hans hamnade bara lite fel :idea:

Var jag fick det om viltfärg ifrån är för att du skrev detta i ditt foregående inlägg

Jag har tittat på bilder tidigare och kan för mitt liv inte se det självklara i att hon ska bli en skimmel, jag tycker hon ser ut som vilken viltfärgad unghäst som helst.

Går du sen tillbaka till den gamla tråden så visas en bild på hennes päls i närbild på en av de sista sidorna det som visas är en vinterpäls som är delade på och den är full med vita/grå hår under.

Ah, där hade jag tydligen skrivit nått sånt ja, ja jag har tittat på bidler tidigare, inte i denna tråden men det har jag inte skrivit heller, utan på annat forum. Och där ser hon ut som vilken annan fölunge som helst med skiftningar i pälsen som tja i mina ögon kan vara just skftningar/viltfärgat/ ja vad som.
Har även sett två videos när hon busar lite och samma där, kan inte direkt påstå att hon för mig tänker bli en skimmel.
Tiden får utvisa helt enkelt orkar man inte vänta går det ju att skicka in tagelprover väl (?), som man kan göra med andra färger.

Så vad kallas denna fläck då enligt dig?
Enligt de id-kontrollanter jag mött på så är 'mina två' stickelhåriga, så vad är din för nått då?

Googlade lite snabbt om stickelhår och hittade en sida där ma nskrivit så här om stickelhåren.
En stickelhårig häst föds svart, brun eller fux och får sedan alltmer vita hår i pälsen.
Fanns en bild på en pålle so mjag lätta hade gissat på skulle ha blivit skimmel om några år men är tydligen stickelhårig.
http://hem.passagen.se/pexon/Images/sisal.jpg

Senast ändrad:

Och inte för att jag vet hur vanliga dessa är, dvs så extremt stickelhåriga men verkar inte finnas en begränsning i alla fall.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Swinoujscie_15.jpg

Enligt wikipedia
Stickelhårig kallas en häst som har vita hår insprängda i hårremmen, men där grundfärgen (brun, svart eller fux) dominerar över den vita. Om den vita färgen dominerar kallas hästen för en skimmel.

Och här står det om sabino.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sabino

Jaja, hur som, vi kommer inte komma överrens om vad som är fläck och stickelhårigt och om pållan är skimmel eller inte, dock så tror jag fortfarande inte att hon blir en skimmel. :D

*KL*

Rött fuxsto o vit hingst, vad kan det bli?

vi får se vad det gäller min pålle, vad hon bestämmer sig för :D

nu har jag äntligen nya bilder från iförrgår (kameran var inlåst i handsckfacket som gick i baklås eller nåt, men nu har jag fått upp det :bump:)

Blir sista bilderna ett tag så jag inte tar över tråden :D

på halsen har hon fällt ganska mycket så hon är sådär mörk (det på carpus är lera)

32274457.jpg

fläckarna vid vänster öga och under höger öga är lera, inte vita hår :p
32274458.jpg

hela hästen (det syns att hon är 60% fullblod va?:rofl:)
32274465.jpg

Får väl fråga lite fint här oxå:
Mitt ena sto är mörkbrunt enligt passet men andra Id-kontrollanter som har sett henne har sagt att de hade satt henne som svart utan att tveka. Svansen blir mer och mer grå, mulen börjar bli grå och det börjar komma vita hår i manen hon är nu 5 år. Hon föddes grå och blev sedan älgfärgad innan hon blev svart Skickade bilder på henne till en färgexpert som sa att hon förmodligen har silveranlag. Hennes pappa är svartskäck och mamman är flaxfux (tror jag det heter på haflinger)
Va tror ni om detta?

Minisen som nu är dräktig har även hon fått mer och mer stickelhår hon är mörkbrunskäck men fläcken mitt på rumpan är numera grå/vit medans resten av kroppen är mörkbrun och vit. Hennes pappa är rödskäck och mamman är svartskäck. Några tankar kring detta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix