Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Har tyvärr inga bilder på stickelhåren, däremot på de tre snopparna:D.

Stoet blir jämt och glest stickelhårig över hela kroppen på sommaren, likadant varje år. Åringen började få på rumpan när hon var ca en månad, sen spred det sig framåt.

Så vitt jag förstått är bukfläck = sabinoanlag.

Jag vill veta mer om stickelhårig-färgen.

Hur utvecklas den? Är det så att hästen blir mer och mer stickelhårig hela tiden eller stannar utvecklingen av vita strån?
En häst som är stickelhårig, finns det speciella ställen på kroppen där de vita håren uppkommer mer än på andra ställen?

Hur är det i ansiktet, jag har hört att en häst som är stickelhårig kan inte ha det i ansiktet? Om det stämmer, varför inte?

Har stickelhåriga hästar en bukfläck eller är det en annan gen?

Hur ärvs stickelhårigheten (:rofl: finns det ett sånt namn?) ?

Vad jag har hört kan stickelhår vara ett uttryck på sabinogenen. Om jag inte minns fel finns det även andra färgvarianter som innehåller stickelhår till viss del och beroende på hur den uttrycks på hästen. (Men de färgvarianterna är inte lika vanliga).
Har hästen sabinofärg kan den så klart ha andra tecken på sabinofärg; mycket vita tecken, bukfläck etc.

MEN så finns det konstantskimmlar och dessa är ju "extremt" stickelhåriga (i alla fall vissa tider på året). För dessa gäller att stickelhåren knappt finns i ansiktet - huvud och ben ser nästan enfärgade ut medan resten av hästen kan vara nästan vit i vissa perioder. Kan det vara detta du är ute efter?

Däremot har jag dålig koll på ändring av stickelhåren, specifika platser etc. Min egen häst har fått lite fler stickelhår genom åren tycker jag, men de är generellt väldigt få. De finns mest av på rumpan, men även i manen och andra ställen. Inte ben och ansikte dock.

??Ingen som vet ?

50% på silverfärg - men blir hästen röd syns den inte...
Brun, svart och fux är alla möjliga, med informationen som finns.
Skäckfärgen kommer jag inte ihåg hur den nedärvs, en av varianterna är det 50% att man får, men om det gäller splasch minns jag inte...

Just det! Min åring har ju även vita hår i manen vilka blir fler, och en svans som är vit på sidorna.

Vad jag har hört kan stickelhår vara ett uttryck på sabinogenen. Om jag inte minns fel finns det även andra färgvarianter som innehåller stickelhår till viss del och beroende på hur den uttrycks på hästen. (Men de färgvarianterna är inte lika vanliga).
Har hästen sabinofärg kan den så klart ha andra tecken på sabinofärg; mycket vita tecken, bukfläck etc.

MEN så finns det konstantskimmlar och dessa är ju "extremt" stickelhåriga (i alla fall vissa tider på året). För dessa gäller att stickelhåren knappt finns i ansiktet - huvud och ben ser nästan enfärgade ut medan resten av hästen kan vara nästan vit i vissa perioder. Kan det vara detta du är ute efter?

Däremot har jag dålig koll på ändring av stickelhåren, specifika platser etc. Min egen häst har fått lite fler stickelhår genom åren tycker jag, men de är generellt väldigt få. De finns mest av på rumpan, men även i manen och andra ställen. Inte ben och ansikte dock.

Min åring är ju färgbestämd till brun,stickelhårig. Det är därför jag vill veta :D Hon har en bukfläck (den sitter mitt under magen) men inte så mycket vita tecken (eller ja, inga stora), typ fyra vita kotor, liten stjärn och liten snopp (som utvidgar sig). Hon har få vita strån i svansen, mest vita strån har hon på korset, på halsen och längst ner på benen (ovanför kotorna då) men lite på andra ställen också. Och huvudet då, snoppen börjar bli längre framförallt (tänk vad kul den oinvidgde kan ha nu, Görels fick 3 snoppar och min har fått längre :rofl:).

Låter som en minimal sabino, då är tecknena väldigt flikiga. På tecknena på benen är det ofta mörka fläckar i den ljusa huden och hovarna har ränder.

??Ingen som vet ?

Såvitt jag har lärt mig så är en häst som är splash ( på riktigt, inte bara bärare av genen) homozygot för splash.
Vilket innebär att avkomman alltid får en splashgen ( kan synas som stora vita tecken, blå öga/ögon eller inte alls ).

I ditt fall kan det bli en häst med grundfärgen:

svart (från stoet)
brun (om hingsten har brunt dolt)
fux (om stoet har en fuxgen)

Med eventuellt silver i alla tre, syns på svart och brunt.

Samt bärare av splashgenen.

Det kommer aldrig bli en "ren" splash såvida inte ditt sto oxå bär på den genen.

Jag har ett ponnysto med okänd härstamning, men hon har en ganska ovanlig färg.

Hon står som fux i passet. Men hon har vit/silver man, vita små prickar, svarta prickar, silverfärgat framben, svansen är grå/brun/svart/vit/röd.
Mycket vita tecken, vit underläpp, stor bläs, strumpor som "rinner uppåt", även en "fusk ål". Hon är även stickelhårig på sommaren.

Hon växlar mellan olika nyanser av fux också, mörkare till knallröd.

Svans och "fusk ål"
c5213ea7876f977296ee390294eeaa95.jpg

Strumpor och underläpp.
lookingback_by_tarjeis-d30jy9q.jpg

Vanligaste färgen på henne.
WhiteMane_by_Tarjeis.jpg

Hur pass kan man förvänta sig att en avkomma ärver något av hennes färg/tecken?

Om man betäcker med fux? Palomino eller gulbrun?

Fick frågan av någon om hon kan ha silveranlag i sig? Har ingen aning om vad det innebär dock.

Senast ändrad:

Silver-anlaget har ingen effekt på en fux. (Stoet kan visserligen bära silvergenen men den inverkar inte på färgen hos en fux).

För mig ser det ut som en fux med ljus man och svans, det som i dagligt tal benämns flaxfux.

Genomgående bläs, vit underläpp och s.k. strutstrumpor är sabinoteckning. Kan även finnas en bukfläck också. Ser att hästen i höjd med hasen har ett vitt tecken. Har även sett sabinos med mycket vitt under hakan upp mot ganaschen.

Gällande nedärvning. så skulle stoet vara flaxfux - krävs det att även fästmannen har flax-genen för att avkomman ska få färgen. Hingsten kan vara flaxfux själv + ditt sto = avkomman blir flaxfux (om nu det är rätt färg på stoet).

Eller hingsten kan vara någon annan färg (ex vanlig fux, brun, svart) men ha ett dolt anlag för flax-genen och då kan avkomman bli flaxfux.

Stoet skulle kunna vara en mörk isabell, de brukar ha ljusbruna ögon - går dock inte att se på fotot. Men skulle stoet vara mörk isabellfärgad dvs bärare av ett gulanlag, så om stoet betäcks med fuxhingst är det 50 % chans att avkomman får färgen (och 50 % att avkomman blir fux).

Jag gissar på flaxfux med sabino-teckning (men ditt sto kan också vara isabell med sabino-teckning) - ett tageltest ger svar om du skulle hamna i grubblerier, men jag antar att du bara vill veta vilka färger som är möjliga.

Tack för svar! :bow: Hon har mörkt bruna ögon.

Men om jag skulle betäcka med en palomino eller en gulbrun, vad kan det bli för färg då?

Beroende på om hon är bärare på ett gulanlag eller ej?

Om hon skulle vara Isabell och du betäckte med en Isabellfärgad hingst så skulle du mest sannolikt få ett Isabellfärgat föl, alternativt en blåögd Gräddvit (amerikanskans Cremello med dubbla gulanlag) eller en fux.

Vore det en Gulbrun hingst på samma sto så skulle du kunna få brun, fux och svart samt 50% chans att dessa har gulanlag. Dvs även Gulbrun, Isabell, blåögd gräddvit (am. Cremello, Perlino, Smokey Cream) samt gulsvart.

mvh Eva

Min åring är ju färgbestämd till brun,stickelhårig. Det är därför jag vill veta :D Hon har en bukfläck (den sitter mitt under magen) men inte så mycket vita tecken (eller ja, inga stora), typ fyra vita kotor, liten stjärn och liten snopp (som utvidgar sig). Hon har få vita strån i svansen, mest vita strån har hon på korset, på halsen och längst ner på benen (ovanför kotorna då) men lite på andra ställen också. Och huvudet då, snoppen börjar bli längre framförallt (tänk vad kul den oinvidgde kan ha nu, Görels fick 3 snoppar och min har fått längre :rofl:).

Fortfarande är jag övertygad om att det är en skimmel du har, de har inte stickelhår nere på benen och de har inte i ansiktet som du tidigare sagt att hon har och har faktiskt aldrig sett någon som har på halsen, däremot är alla dessa ställen de ställe där en normal skimmel börjare skimla först, typiskt skimlar att tecknena växer då de skimlar väldigt ofta från tecknet och utåt.
Vita hår i pannan som föl blir ofta till stjärn när de börjar skimla för att sedan breda ut sig som skjuten stjärn osv

Med tanke på att den har en skimmel förälder och den fick vita hår i ansiktet redan innan den var ett halvår väl så råder det ju ingen större tvekan.

Tack! diskussionen har ju varit uppe innan men jag blev så osäker nu när hon är reggad brun och jag ser henne i veckorna och när hon nu fällt blir hon ju mörkare brun om än med lite vita hår. Hon borde väl bli lite ljusare vid fällning om hon nu ska skimla av? Det som hänt i ansiktet är det där lilla sträcket alltså från snoppen
32184946.jpg

Senast ändrad:

Mitt sto är stickelhårig på halsen och jag har även träffat en avkomma till Ganesco som är det.

Fortfarande är jag övertygad om att det är en skimmel du har, de har inte stickelhår nere på benen och de har inte i ansiktet som du tidigare sagt att hon har och har faktiskt aldrig sett någon som har på halsen, däremot är alla dessa ställen de ställe där en normal skimmel börjare skimla först, typiskt skimlar att tecknena växer då de skimlar väldigt ofta från tecknet och utåt.

Det här är en svart-skäck och kommer aldrig bli något annat.
12.jpg

Har de sabinoanlaget så kan de få utbredda fält med stickelhår som blir mer och mer genom åren.

Jag tror inte hon blir skimmel, jag tror man snarare lurat sig lite på hennes fölpäls.
En del har fölpäls som är lite 'silvrig/viltfärgad' och det på benen kan sitta kvar längre än man tror.

Tack! diskussionen har ju varit uppe innan men jag blev så osäker nu när hon är reggad brun och jag ser henne i veckorna och när hon nu fällt blir hon ju mörkare brun om än med lite vita hår. Hon borde väl bli lite ljusare vid fällning om hon nu ska skimla av? Det som hänt i ansiktet är det där lilla sträcket alltså från snoppen
32184946.jpg

Och jag säger definitivt skimmel när jag ser denna bild, de flesta skimlar mörknar när de börjar skimla då många som är födda bruna övergår till att bli mörkgrå/svarta i den oskimlade pälsen när de skimlar därav att de ser mörkare ut. Hade för en del år sedan en som var född vanlig mörkbrun som när hon började skimla blev kolsvart med bara enstaka insprängda skimmelhår på håll såg hon riktigt becksvart ut fram tills hon var nästan 4,5 år utom ansiktet som hade lite mer vita hår.

Det här är en svart-skäck och kommer aldrig bli något annat.
12.jpg

Har de sabinoanlaget så kan de få utbredda fält med stickelhår som blir mer och mer genom åren.

Det syns ju dock att den har något udda med teckningen i huvudet iom det blåa ögat, det skulle nog varit en lykta men blev lite misslyckat, färgen tog slut :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
825
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka