Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

*kl*

Tycker det här med färger är jättekul, dock har jag inte hunnit skaffa mig så mycket kunskap så därför vänder jag mig till alla er kloka bukeare för lite funderingar :)

Fick ett litet hingstföl här den 4 maj e: Cartier rp 164 men är lite fundersam på vilken färg han kommer få som stor. Spontant skulle jag säga att han blir brun, men sen blir jag tvärosäker när jag tittar på hans svans, måste inte bruna hästar ha helsvarta manar och svansar? Eller tänker det ljusa försvinna när han blir större.. :confused:

Nä jag vet helt enkelt varken ut eller in längre.. Hans mamma är brun och Cartier är ju isabell

img_3250_146617292.jpg

img_2768_146528369.jpg

img_2881_146530013.jpg

img_2945_146616225.jpg

Det är väl ytterst sällan föls man och svans är helt svarta? Oftast är dom åt det bruna hållet, vilket verkar ändras efter ett tag.

Ja så kanske det är, har bara haft ett föl tidigare och det var en liten fux :) Kallblodet vi har som är mörkbrun nu har jag sett bilder på när hon var liten och hon hade bara lite ljust fjun längst upp vid svansroten, men å andra sidan var hon äldre på de bilderna än 3 dagar..

KL

Ytterligare en fråga från en novis... :angel:

Hur funkar det med homzygota föräldrar? Låt säga att jag väljer en homozygot skäckhingst till min skimmel, född rödskäck, kan det fölet skimla också, eller "stannar" det alltid på bara skäck, om ni förstår frågan?

Homozygot skäck- hingst, tex Hringur fra Feti, ser åtminstone svart och vit ut. Om min födda rödskäck får föl med, låt säga Hringur, blir fölet svart vitt då eller kan det lika gärna bli rödskäckt?

Nu är det inte aktuellt att betäcka, men jag vill så gärna lära mig mer.

Tack på förhand.

Hringur är homozygot svartskäck (EE ToTo) så fölet kan inte bli rödskäck. Det är 50 % chans att det blir skimmelskäck.

Eftersom det är två helt olika anlag så påverkar inte att hingsten är homozygot för skäck huruvida fölet får ett skimmelanlag från sin mamma eller inte, så du har 50% chans/risk att du får skimmel

Mitt cobsto har ett anlag som jag inte kommer ihåg vad de heter. Men hon är svart med vita hårstrån i svansen. O nu har det även kommit små vita fläckar på pälsen samt nåt vitt hårstrå i manen. Hennes mamma är reggad isabell, vilket hon aldrig varit! Utan snarare apelkastad gulbrun, vilket även hennes farfar är, brougthon replica. Pappa är brun. Det kan ju vara så att även din häst kommer o ha vita strån i svansen, även om det i mina ögon ser ut som vilken fölsvans som helst på en brun häst!

plus en till som svarade!

Tack för svaret! :laugh:

Den där är klockrent brun precis som den här

fol4.jpg

blev som tvååring såhär

too1.JPG

mvh Eva

Ja det ser ju ut som den lilla plutten här, då var min första tanke inte så dum ändå, tackar för svaret! :bow:

Många bruna unghästar har ljust i svansen som unghästar tyvärr försvinner det dock i 99% av fallen vid 2-3 års ålder och de blir helsvarta som alla andra.

KL.
En sak som jag har undrat över sen jag blev med skimmel är hur skimmel-anlaget fungerar. Styr det bara att de kommer blekna eller styr det även om de kommer bli flugskimmlar, apelkastade osv. Och färgen de föds med? - kommer den från den förälder som inte är skimmel? eller påverkas det av båda föräldrarna?

Skimmelanlaget är ju dominant, så oavsett hur hästen ser ut när den föds så kommer den alltid bli skimmel om den bär ett anlag. Likaså kan inte en häst som inte är skimmel bära ett skimmelanlag. Man kan säga att hästen i grund och botten har en annan färg, men får de skimmelanlaget så blir de vithåriga väldigt fort;) Så grundfärgen som de föds med styrs i allra högsta grad av båda deras föräldrar och vad dessa har för basfärg. Skimmelanlaget är bara något som läggs ovanpå och "täcker" basfärgen, väldigt enkelt uttryckt.
Gällande flugskimmel vs. helt avblekt skimmel så tyder som jag skrivit tidigare i tråden den mesta forskning på att flugskimmlar (speciellt kraftigare sådana) i större utsträckning är hetrozygota medans de som blir mer eller mindre helvita har dubbelt upp och är homozygota i större utsträckning.
Gällande apelkastning bör det väl finnas en genetiskt indikator till varför vissa bleks av "jämt" medans andra blir apelkastade. Det är dock inte något man funnit ett exakt svart till ännu. Alla skimmlar kommer ju med tiden bli ljusare och bli just helt avblekta (eller flugskimmel), så apelkastningen är bara en fas i utblekningen.
Sen finns det även studier som visar att homozygota ofta bleks snabbare än hetrozygota, samt att dessa oftare får melanom är hetrozygota. Det verkade även utifrån studierna som om homozygota med fux som basfärg hade något större benägenhet att utveckla melanom än de med svart (samt brun) basfärg.

Då kommer jag fortsätta hoppas att min tjej kommer blekas som sin pappa även om det finns lite risk för flugskimmel eftersom hon är heterozygot. En bekants häst osm nu är 6 och börjar bli ljusare verkar få sin mammas (skimmel) ganska karaktäristiska "flug-fläckar" på huvudet. Så jag trodde det kanske var ärftligt men både mamman och sonen är ju heterozygota så det kanske är därför.

Man ska ju inte väja häst efter färg men jag tycker ju inte riktigt om skimmlar så jag har ända sedan jag köpte min hoppats på att hon ska bli en av de finare varianterna av skimmel.. Vilket jag nog kommer tycka oavsett hur hon blir sen i slutändan :P

Vad får jag om jag betäcker mitt Silversvarta sto
e.Silversvart u.Fux med en Isabellfärgad hingst?
Resp Musblack hingst?:idea:

Få se om jag förstått det hela rätt!
Är det så att om ens sto är skimmel och har en mamma som är skimmel, då är det en homozogyt skimmel, alltså större chans att fölet blir skimmel? Typ procentsats att fölet blir skimmel är mer än 50%?
Övriga släktingar hos mitt sto är bruna, och enda skimmeln på hingstens sida är lååångt bak i stamtavlan, resten är brunt.

Jag är ju grymt nyfiken på mitt kommande föl och vad det får för färg! :)

Nej du har fel !

En häst kan endast vara homozygot om den har fått skimmelanlag från både mamman och pappan. Skimmelanlag syns ALLTID. Så ditt sto ar garanterat heterozygot, dvs har endast ett anlag och det kommer från mamman, eftersom pappan är brun.. Detta betyder att fölungen har 50% chans (eller risk beroende på hur man ser på saken :-) ) att bli skimmel (ditt sto är väl betäckt med Cartier som är brun ?).

Så troligtvis blir ungen antingen skimmel eller brun, det finns kanske möjlighet på fux också beroende på om Cartier och ditt sto har ett fuxanlag vardera, vilket jag inte alls vet.

Har sett fuxar efter Cartier så han har i alla fall fuxanlag, så om mamman också bär på ett så kan det bli fux.

Över till något annat blev lite paff igår när jag stod och tittade på Wincent som ju förvandlades till blesigt brun med mkt skimmelhår ibland det blesigt bruna när han fällde av sin bruna fölpäls, den sommarpäls som kommer ut nu (2 år gammal) ser riktigt mörk stålgrå ut ??? Iofs så var hans mamma mörk skimmel med nästan vitt huvud när jag köpte henne som 4 åring och hon är också född brun (dock har jag ingen aning om nyans på henne som liten). Jag var så säker på att Wincent skulle så att säga se ut som en brunskimmel tills han skimlat ur helt och det bruna försvunnit. Har ingen erfarenhet alls av hur de skimlar när de är födda som "vanligt" bruna. Är det vanligt att de plötsligt förvandlas till riktigt mörka skimlar innan de sen skimlar ur och blir ljusa igen ? (Inte för att jag är missnöjd med det hela älskar mörka skimlar på dem syns inte skiten ;) ) Tror dessutom att han kommer bli väldigt läcker som mörk skimmel med sina vita strumpor och troligen kommer han precis som mamma ha nästan helt vitt huvud ser bara ut att bli mörk på ganasherna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix