Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Paint/Palomino Homozygot..?

Du får nog lov att dela upp saker lite här.

Paint är inte en färg.

En isabell ger vidare sitt gula anlag 50%, så att skriva att den ger 70% palomino (eller isabell som det heter på svenska) är ren och skär bullshit !

Om ungen får det gula anlaget så beror det sedan på vilken grundfärg den har om den blir isabell (fux+gul), gulbrun (brun + gul) eller gulsvart (svart + gul). De som inte blir gula blir fux, brun eller svart och kommer aldrig att kunna nedärva något gult själva eftersom de helt kommer att sakna den genen, endast med gul partner kan det bli gula barn i den generationen.

Gulanlaget är annorlunda eftersom det ger olika färg beroende på om hästen är homozygot eller heterozygot. De homosygota ger alltid de creme-vita med blåa ögon. (som vissa inbillar sig är nån sorts albino, men det är det inte utan just två gula anlag)

Så man kan få en cremefärgad med blå ögon om man har två isabeller?

Det finns nämligen en ID kontrollant som är bombsäker på att min har gulanlag. Jag är övertygad om att hon är fux. ;)
Hon betäcks med en isabellfärgad hingst.

Ja om din häst och hingsten har gulanlag kan fölet bli gulvitt, isabell eller fux. Om stoet saknar gulanlag kan det bara bli isabell eller fux vilket ju iofs inte är helt fel :d

Som lilstar skriver - ja, OM hon har gulanlag då är det 50% på isabell, 25% på fux och 25% på dubbelgul.

Jag tror som du att hon är fux. Hade hon varit isabell så hade hon varit ljusare på vintern och om du klippt henne hade det synts tydligt.

Okej, ja då får vi väl se vad som tittar fram. Jag har ju beställt en hingst, färg spelar ju ingen roll.

Hon växlar dock färg. Allt från Guld-Röd-Brun. Tror att det är det som förvirrar, samt att hon har "guld" i ögonen enligt kontrollanten.

Det här är en av de fulaste färgerna hon haft... Röd och brun... prickig.
Back_by_Tarjeis.jpg

(Perfekt att rida barbacka på... :D)

Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Rent anlagsmässigt är det populärt sagt att frame och splash ger blåa ögon. Sabino däremot försöker hålla pigmentet kvar i området kring ögat, medans splash jobbar för att just dra bort färgen från ögonen ( även om detta givetvis inte alltid lyckas). Har du en häst med ett, två eller tom delvis blått öga är det ofta dessa anlag som ligger till grund för detta ( väldigt förenklat iaf). Finns även nån ide om att DW i vissa mutationer kan ge blått, men det är svårt att säga hurvida det stämmer. Annars är det ju creme/ gulgenen som i din Eli åsätt ting ger blått, men det syns ju rätt tydligt på hela hästen. Ytterligare fall är ju att föl kan födas med blåa ögon som sedan blir bruna, men detta är mig veterligen inte riktigt färgbundet.

Men hur är det med champagne hästarna, föds inte de med medelhavsblå ögon som sedan mörknar ? fast jag minns inte om de blir bruna eller hur det nu är

Jo det är klart, champagne har ju också baby-blå ögon när de där små. De går dock över till en lite grönare nyans rätt fort och blir sedan lite ljusare brun - typ bärnsten - som vuxna. Bra att du nämnde det, för i stressen glömde jag ju rada upp dem!:)

aha ok intressant. Då har jag en fråga till hehe :)

Lilla fölis här hemma har ju brun mamma och en isabellfärgad pappa, hans ögon är typ ljust bruna med typ lite blått i, det är svårt att förklara men om solen lyser "genom" ögonen ser man att det är blått i ögat, kan det vara så på grund av att han fått en cremegen?

Hur menar du att det skulle synas när hon är klippt?

Här kan du se kontrasten mellan vanlig päls och klippt päls, området på halsen vid manen är inte utväxt.
Hon ser alltid olika ut när man klipper henne, det här året var hon ljus när hon klipptes.

Stella14-3.jpg

Hur menar du med blått i? Som att de skiftar åt blått eller att det är som en blå "tårtbit" i? Då har ingen bild så man kan se hur du menar?:)
Gulanlaget/creme ger i enkel upplaga inte blåa ögon. Hos vissa hetrozygot gula kan man se något ljusare bruna ögon men anlaget i sig gör inte ögon blåa om det bara är ett anlag. Det krävs två för det. Din fölis kan max ha fått ett cremeanlag, men inte två. Vad är det för färg på folis? Har den gul/cremeanlaget så ser man ju alltid det på hästen då det är dominant.

Här är den enda bilden som jag har kunnat få till där man kan ana det blåa hehe inte lätt med liten fölis som inte kan hålla huvudet stilla mer än två sekunder :p Typ runt pupillen ser man som en ljusblåskiftning.

Färgen på övriga kroppen tycker jag ser ut som en vanlig brun, men jag har inte sett en brun häst med sådana här ögon tidigare, fast det kanske bara är för att jag träffat för lite hästar hehe:D

img_5967_148497434.jpg

img_5669_148802291.jpg

Fölisen jag hade för 3 år sedan hade ett öga som drog åt blått i solen. Dock blev det ögat brunt innan han var året.
Ingen ovanlig företeelse. Han var fux btw.

En dubbelgul har isande blå ögon som denna.
vanilla4.jpg

En vanlig gul häst (palomino-isabell, buckskin-gulbrun, smokey black-gulsvart) har bruna ögon. Ofta ljusa åt det bärnstensfärgade hållet.

mvh Eva

Sicken söt liten brun fölis:love:

Han har inga gula gener. Det litet blå är precis som det jag nyss beskrev i inlägget ovan. Han lär förmodligen inte få behålla det. Eller åtminståne lär det inte synas när han blir äldre.

Skulle gissa att det kan ha med bläsen att göra, fölisen jag hade med det lite blåtonade ögat är skäck och har bläs.

mvh Eva

tack, söt är han verkligen, dock skulle han behöva byta namn just nu, från Cactus till Caxus :D

Ok, det ska bli roligt att se om det stannar som det är eller om det blir mörkare med åren. Varför ska det ta så lång tid innan dom blir vuxen så man får se "slutprodukten" ;)

Nu kom jag ju in på ännu en fråga som jag har funderat på :p, hur är det med nedärvning av tecken på huvud och ben? Finns det någon bra information om det eller är det inget som är kartlagt?

Tecken på huvud och ben styrs dels av sabinogenen, men också utav förutsättningarna i livmodern, det är därför som kloner inte har samma tecken. Som jag har fattat det så i normalfallet så breds färgen ut från "mitten" på fostret och det är därför som "ändarna" dvs nosrygg/ben kan förbli vita.

Precis som Cirkus säger så styrs utbredningen av vitt såväl genetiska orsaker som - i viss mån - andra orsaker. Kan bara tillägga lite att även Splash kan ge huvudvitt samt vitt på benen. Frame inom klausul med, men är det inga amerikanska raser man pysslar med kan man stryka det ur registret då frame är en mutation som verkar ha uppstått på andra sidan pölen. Även DW, även om DW är en rad mutationer som uppstår spontant och är ovanliga. Men som sagt, samtliga kan ge vita huvuden och ben;)
Sen finns det troligtvis såväl gener som "hämmar" utbredningen såväl som gener som "manar på" utbredning av vitt, men som själva inte orsakar vitt.
Själv tror jag att det finns betydligt många fler faktorer och gener som spelar in, men den teori som är framlagd idag är att sabino, splash, frame och DW kan ge huvudvitt. Dock stoppas idag i princip allt som är vitt på ben och huvud in under kategorin "Sabino" i vanlig folkmun. Är egentligen lite sådär halvglad i det, men men...:P
Dock är det enda man faktiskt kunnat lokalisera och skapa ett test för frame, och det hjälper ju inte oss med raser som inte är amerikanska:P Mycket innom det här området är dock fortfarande teorier om än med visst understöd, så det är mycket möjligt att den här populärteorin ändras snart den med. Sisst jag kollade så hade man börjar närma sig att kunna lokalisera splash, så jag hade inte varit förvånad om det dök upp ett test för detta innom en snar framtid.

**KL**
Kan en gulbrun vara homozygot för brunanlaget (så att den inte kan lämna fux eller isabell)?

Mitt sto hade mörkblå ögon som föl, nu är hon sex år och har bara en tunn mörkblå ring längst ut mot vitan i ögat kvar.

Svårt att fånga på bild, men så här såg hennes ögon ut då iaf. :)
P7170020.jpg

P7170031.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka