Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman - en tråd om färggenetik

Stoet är brun e: mörkbrun hingst och u: fux sto. Ska betäckas med fux, hur stor e chansen i % att det blir en fux?

Stoet i dag har föl vidsidan e: fux hingst och den blev brun!

Det är 50 % chans på fux. Antingen nedärver stoet sitt fuxanlag, eller så gör hon det inte (50-50 alltså). Gör hon det inte så blir det lite knepigare, fölungen kan då helt klart bli brun men eventuellt också svart beroende på hur stoets och hingstens brunanlag ser ut.

Nu är det väl nästan helt säkert att hon blir skimmel tror jag

32408277.jpg

vet att hon är tunn men jag jobbar på det.
Det ljusa på huvudet mot kameran är vita strån, däremot det som skiner på baken är just bara skinande och inget vitt.

Hon lär skimla av sent iallafall, har sett många skimmel-åringar som är mycket gråare/ljusare än henne. Hon är nu 1 år.

Har jag väl sagt hela tiden ;)
Vad gäller avskimlingen så kan det gå jättefort likaväl som att det tar lång tid. Har haft en som var kolsvart med några enstaka vita hår som 4 åring för att poff skimla och vara rent vit/ljusgrå som 6 åring medans andra skimlar ganska mkt som små för att sedan stanna av och i slutändan vara mörkare än de som började skimla sent när de är 6-7 år. Verkar inte finnas någon riktig ordning på skimmeltakten och den verkar framförallt kunna ändra sig väldigt fort väldigt plötsligt både åt att skimla snabbare och långsammare.

Kan för övrigt också inflika i diskussionen om blå ögon att min ena fölis 09 hade riktigt blå ögon länge som liten såpass blå att jag blev nojjig och höll på och testade honom så att han verkligen såg ordentligt. Får väl skämmas lite men jag har faktiskt inte tänkt på om han har något kvar av det blåa fortfarande där ser man hur uppmärksam man är ibland får väl kila ut och kika på honom.
Han är för övrigt född svartbrun med enbart minimala vita strå i pannan och en minisnopp så inga vita tecken som spökade. Dock är han avblekbar färgväxlare (konstantskimmel) så om det på något vis kan spöka med ögonfärgen vet jag inte det finns ju skimmelögon och de har ju ofta en blågrå ton

Hej!

Jag har betäckt mitt musblacka sto med en fuxhingst, vad kan det bli för färger då? Mamman är rödblack, hennes pappa är homozygot för svart. Någon som vet eller vill gissa? :) Musblack, svart, rödblack? Mest troligt?:confused:

eller fux. 25% på varje skulle jag gissa.
Ev kan den bli brunblack eller brun också om stoet har ett agoutianlag eller om hingsten har det.

Har nu i maj fått 2 super fina fölisar bägge 2 efter den homozygota skäck lewitzer hingsten Apache. han själv e brun skäck å har sabino anlag (han har även 2 st is blåa ögon) Kalas fin..

Nu till de som irriterar mej..

Föl 1 sto.. kalas fint tecknad (hon har ett mörk blått öga där hon e vit runt å brunt runt de andra) (mamma till denna e skimmel) ser ej ut å skimla av men man vet aldrig..

32403931.jpg

Föl 2 hingst. Super fin kille men ALLA säger att han ej kommer räknas som skäck för han e för "lite" färgad.. vad säger ni???

kanske inte den bästa bilden men han har 3 fläckar på halsen. Sen randen över manken som e lika mkt på andra sidan. sen en ranp uppe på rumpan, sammt ett vitt sträck på ena armbågen fram.. sen har han ju bläs å 4 HÖGA vita strumpor.. han har även n liten liten buk fläck med den e minimal..

32397939.jpg

Har jag större chans att få med mig Splash (blå ögon, vita tecken) med en
bukskäckhingst än med en som bara bär på Splash?
Eller är det samma?

En bukskäck är homozygot så där är du garanterad att få anlaget.

OM hingsten är homozygot för skäck så betyder det att han ALLTID lämnar anlaget till ungen och det betyder att hur lite fläckar ungen än har så är den skäck

OM hingsten är homozygot för skäck så betyder det att han ALLTID lämnar anlaget till ungen och det betyder att hur lite fläckar ungen än har så är den skäck

Det är faktiskt så att det finns regler ang hur mkt vitt de måste ha för att räknas som skäckar. Dock är jag osäker på om det bara är om man skall registrera dem som skäckar i färgförbund eller om det alltid är så för att bli färgbestämd som skäck. Har inte satt mig in i det djupare men hade för ca 10 år sedan en shettishingst en riktigt läcker snygg sak som i ett dödsbo helt tappat bort allt vad identitet hette.
Detta var i alla fall en riktigt läcker kille som just var minimalt skäck precis som denna och jag kikade runt lite på nätet då men blev klok på att det gick inte att regga eller visa honom i skäckförbunden för han hade inte tillräckligt mkt vitt för att räknas som skäck

Fast skäckförbunden - de kan räkna hur de vill.

Det är ju genetiken som styr vad en häst ÄR.

Följande regler gäller för hingstar i Dansk Pinto

"For at en hingst kan stille til kåring i Dansk Pinto Forening, skal følgende farvebetingelser være opfyldt.
Den skal have store tydelige aftegn/markeringer på sin krop, her er hoved og ben undtaget. Disse hvide og
farvede kropshår er samlede i store, velafgrænsede felter.
En hest hvor begge forældre er ensfarvede, skal have min. 2 hvide ikke sammenhængende usymmetriske
pletter på min. 100 mm . i diameter pr stk. på kropspartierne. Sokker og blis medregnes ikke.
En hest som ikke er tydeligt broget med hel/delvis godkendt pintoafstamning skal have en plet på min. 45
mm i diameter på kropsstykkerne, her medregnes ikke eventuelle sokker og blis."

Ok så mitt sto skulle men kunna regga som pinto.. men inte hingsten då???

Personligen tycker jag att det är absurt. Det är ju genetiken som avgör huruvida den är skäck eller inte, hur den ser ut är ju just bara hur den ser ut. Att då vägra regga för att den inte är tillräckligt fläckig är rena tramset enligt min mening. Men, men färgföreningar verkar ju just bara bry som det man ser. Tråkigt för jag tycker att din lilla hingst är jättefin

Fast skäckförbunden - de kan räkna hur de vill.

Det är ju genetiken som styr vad en häst ÄR.

Hon undrade förstås om möjligheten att registrera den som skäck.....

Jag skrev också klart och tydligt att jag inte vet om det är en regel som alltid gäller för att de skall id beskrivas som skäck eller om det enbart är skäckförbunden som har dessa regler.
Läs innan du svarar........

Följande regler gäller för hingstar i Dansk Pinto

"For at en hingst kan stille til kåring i Dansk Pinto Forening, skal følgende farvebetingelser være opfyldt.
Den skal have store tydelige aftegn/markeringer på sin krop, her er hoved og ben undtaget. Disse hvide og
farvede kropshår er samlede i store, velafgrænsede felter.
En hest hvor begge forældre er ensfarvede, skal have min. 2 hvide ikke sammenhængende usymmetriske
pletter på min. 100 mm . i diameter pr stk. på kropspartierne. Sokker og blis medregnes ikke.
En hest som ikke er tydeligt broget med hel/delvis godkendt pintoafstamning skal have en plet på min. 45
mm i diameter på kropsstykkerne, her medregnes ikke eventuelle sokker og blis."

De har ändrat det sedan min skäckkille. Har för mig att det då var minst 25% av kroppsytan borträknat huvud och benteckning som skulle vara vitt då.
Dessa regler hade han klarat, men inte de som det var då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix